فولاد آنامیس میناب سراب یا واقعیت؛ رمزگشایی از مصوبات کاغذی شرق هرمزگان

فولاد آنامیس میناب سراب یا واقعیت؛ رمزگشایی از مصوبات کاغذی شرق هرمزگان

دنیای معدن - کارخانه فولاد آنامیس میناب که سال هاست به ابزار سیاسیون مبدل شده مصوبه ای است مربوط به دولت نهم که هیچگاه توسعه زیرساخت های این صنعت استراتیژیک در شرق هرمزگان مورد توجه قرار نگرفت، تا رمزگشایی از مصوبات کاغذی شرق هرمزگان همچنان دستخوش گذر زمان بماند.

در دومین دور سفر هیات دولت نهم به هرمزگان که با آخرین روزهای دولت وقت مصادف بود، شرق هرمزگان برای نخستین بار رنگ مصوبات صنعتی را به خود دید و کارخانه فولاد نورد آنامیس به اضافه کارخانه پودر آلومینا با هدف ایجاد توازن در توسعه هرمزگان در شهرستان میناب با توجه به ظرفیت های موجود تصویب شد.

این مصوبات که در حقیقت به عنوان کلید نجات منطقه از رکود و بیکاری محسوب می شد در صورت عملیاتی شدن می توانست فراهم آور فرصت های متعدد اشتغال پایدار و پایان بخش مشاغل کاذب بی شمار در شهرستان میناب و شهرستان های شرق هرمزگان باشد.

اما اجرایی شدن این مصوبات مستلزم نگاه کریمانه دولت در فراهم سازی زیرساخت های توسعه در شرق هرمزگان بود که از راه دسترسی استاندارد گرفته تا انرژی مورد نیاز را برای به فعل تبدیل کردن تصمیمات گرفته شده بایستی فراهم می کرد.

البته در همان روزهای نخست بخش اعظمی از کار که حضور سرمایه گذار و واگذاری زمین مورد نیاز جهت احداث کارخانه بود با تلاش مدیران وقت تعیین شد اما سختی راه بخش دوم و البته مهم کار بود که با انتقال خط لوله گاز از بندرعباس به میناب و همچنین ایجاد ریل آهن برای تسهیل در حمل و نقل مواد اولیه و جابجایی تولیدات این صنعت مورد نیار بود.

مشکلات ذکر شده پروژه مذکور را سال به سال و دولت به دولت دست به دست گرداند تا نهایتا در آذرماه سال 93 با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت فعلی که برای بازدید از شهرک صنعتی مشترک ایران و چین در جاسک سفر می کرد کلنگ خورد تا بار دیگر پرونده این صنعت نجات بخش برای مردم شرق هرمزگان به گردش درآید.

فولاد نورد آنامیس به عنوان یکی از 2 مصوبه صنعتی شرق هرمزگان (میناب) در چند سال اخیر بارها مورد بحث و اظهار نظر قرار گرفت اما سرنوشت کارخانه پودر آلومینا همچنان در پرده ابهام قرار دارد و اطلاع رسانی دقیقی از این مصوبه قدیمی در بین رسانه ها صورت نپذیرفته و حتی رجال سیاسی هم نامی از این صنعت و پیگیری عملیاتی کردن آن نمی برند.

قرار است این مجتمع سالانه 400 هزار تن ریل راه آهن ، 600 هزار تن انواع تیرآهن ، 200 هزارتن انواع ناودان و 800 هزار تن ورقهای فولادی با آلیاژ خاص تولید کند.

قرارداد این مجتمع عظیم که با آغاز فعالیت می تواند به صورت مستقیم بیش از هزارو 50 نفر را شاغل کند و موجب تحولی عظیم در شرق هرمزگان شود، در هفته های اخیر با حضور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت هرمزگان و نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی در تهران با مجموعه شرکتهای SMS وKOCH H&K از کشور آلمان منعقد شد تا این پروژه از زمان بازگشایی LC بر اساس اظهار نظر سید عبدالکریم هاشمی نماینده شرق هرمزگان در مدت 30 ماه در زمینی به مساحت 110هکتار و در 4کیلومتری بخش بندزرک میناب احداث شود.

اما به گفته کناری معاون صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بخش خصوصی برای راه اندازی این مجتمع 680 میلیارد تومان و 380 میلیون یورو در مدت سه سال هزینه می کند و مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع علاوه بر قراضه های آهن سالانه از طریق اوراق کردن 2 میلیون و 800 هزار تن کشتی بزرگ با عمر 30 سال تامین می شود.

حجت الاسلام میرزا حسین معتمدی فر امام جمعه شهرستان میناب نیز در اظهار نظری قابل تامل با اشاره به تصویب هزارن مصوبه در دولت های نهم و دهم و نیمه تمام ماندن بیش از نیمی از این طرح ها اظهار داشت: مردم میناب وعده زیاد شنیده اند و از وعده های بی عمل خسته اند.

وی که این سخنان را در حاشیه سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان می کرد با تاکید بر اینکه یک مسئول باید سفر کند تا چالش ها و مشکلات را از نزدیک نظاره گر باشد و برای رفع آنها چاره اندیشی و سعی و تلاش کند بیان داشت: به طور یقین مردم میناب سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به این شهر را باعث پیشرفت و توسعه این منطقه می دانند.

حجت الاسلام معتمدی فر در ادامه بی توجهی برخی مسئولان به امور میناب در بخش های مختلف را یکی از اساسی ترین مشکلات در این شهر ذکر کرد و افزود: آنچه می تواند میناب را به یک شهر صنعتی تبدیل کند جدیت در راستای حل مشکلات و اهتمام مسئولان در راستای رفع موانع است.

نماینده ولی فقیه در شهرستان میناب، نبود ابزار و عوامل تشویقی و کمبود امکانات را از دیگر مشکلات میناب دانست و ابراز داشت: کمبود امکانات و فراهم نبودن زیرساخت ها عامل اصلی عدم تمایل حضور سرمایه گذاران در این شهرستان است.

حسین رئیسی فرماندار اسبق شهرستان میناب که تصویب کارخانه فولاد آنامیس و پودر آلومینا در زمان مدیریت وی رقم خورد در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در میناب اظهار داشت: این مصوبات قبل ازآنکه ملعبه سیاسیون قرار بگیرد یک مطالبه جدی برای مردم منطقه به حساب می آید.

وی در ادامه بیان داشت: اجرایی شدن این مصوبات نیازمند نگاه ویژه به منطقه است و باید به گونه ای حرکت توسعه زیرساخت ها و عملیات اجرایی این پروژه عظیم در موازات یکدیگر حرکت کند تا در یک افق روشن مهار بیکاری را در شرق هرمزگان شاهد باشیم.

رئیسی تصریح کرد: هرچه از غرب استان به سمت شرق حرکت می کنیم نرخ بیکاری نیز افزایش می یابد به گونه ای که بهره مردم شرق هرمزگان به خصوص شهرستان میناب از مشاغل صنعتی حدودا صفر است.

فرماندار اسبق میناب با تاکید بر این موضوع که مطرح کردن این پروژه در این زمان بوی سیاسی می دهد افزود: از زمان کلنگ خوردن پروژه تا کنون تنها اظهار نظرهای شفاهی مطرح شده که با این تفاسیر به زمان وعده داده شده خوشبین نیستیم.

وی ادامه داد: البته نباید زمان را از دست داد و لازم است در یک بازده زمانی معقول بدون فرصت سوزی، حتی اگر با انگیزه سیاسی در این پروژه تحرکی شکل بگیرد و سبب از بین رفتن بیکاری شود در منطقه شود حرکت قابل تحسین است.

رئیسی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مسائل مورد بحث در خصوص آلایندگی صنایع غرب بندرعباس و بندها و قوانین حمایتی این صنایع برای نیروهای بومی منطقه تاکید کرد: از امروز باید برای تامین نیرو انسانی متخصص مورد نیاز در این پروژه عظیم برنامه ریزی داشت، چراکه استفاده از نیروهای بومی منطقه هم کاهش نرخ بیکاری را درپی خواهد داشت و هم اینکه نهایتا به رفع و رجوع معضلات و مشکلات اجتماعی و ضد امنیتی خواهد انجامید.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا