کاهش دما درنیمه شمالی ظرف سه ماه آینده

کاهش دما درنیمه شمالی ظرف سه ماه آینده

رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از افزایش 72درصدی بارندگی درکشور از ابتدای سال آبی 94تا پانزدهم آذر‌ماه نسبت به شرایط نرمال خبر داد و افزود: در سه ماه آینده دمای نیمه شمالی کشور نسبت به میانگین کاهش می‌یابد.

به گزارش«اقتصاد آنلاین » به نقل از اعتماد ، شاهرخ فاتح گفت: میزان بارش در کل کشور از ابتدای سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهرماه ٩٤ تا پانزدهم آذر‌ماه ٩٤، 73/8 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت ٧٢ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ٢٠ درصد افزایش نشان می‌دهد.
افزایش ٤٠درصدی بارندگی در تهران نسبت به شرایط نرمال
به گفته وی، میزان بارندگی در این مدت در تهران 81/8میلیمتر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت ٣٨ درصد و نسبت به سال گذشته ٥٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. فاتح تاکید کرد: در دو ماه و نیم گذشته از ٣١ استان کشور ٢٨ استان نسبت به شرایط بلندمدت افزایش بارندگی نشان می‌دهند و تنها سه استان یزد،چهارمحال و بختیاری و مازندران بارندگی کمتر یا برابر نرمال داشته‌اند.

یزد کم‌بارش‌ترین استان نسبت به میانگین بلندمدت
وی افزود: بنابراین کم‌بارش‌ترین استان‌ها در این مدت به ترتیب شامل یزد با ٢٤ درصد کاهش، چهار‌محال و بختیاری با ٣ درصد کاهش و مازندران با بارندگی معادل میانگین بلندمدت بوده‌اند.
کرمان پر‌بارش‌ترین استان نسبت به شرایط نرمال
رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: در حقیقت از ابتدای سال جاری آبی تا پانزدهم آذر استان‌های کرمان با ٢٣١ درصد، ایلام ٢٤٢ درصد و هرمزگان ٣٠٧ درصد نسبت به میانگین بلندمدت، پر‌بارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند. فاتح تصریح کرد: در این مدت استان‌های کهگیلویه و بویر احمد با ١٢ درصد، خراسان رضوی با ١٨ درصد و اصفهان با ١٩ درصد افزایش در رده آخر استان‌های پر‌بارش نسبت به میانگین بلندمدت قرار داشته‌اند.

وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا پانزدهم آذر ٩٤ استان‌های یزد با ٤٥ درصد، کهگیلویه و خراسان رضوی با ٣٢ درصد و
چهار محال و بختیاری با ٣٠ درصد کاهش بارندگی، کم‌بارش‌ترین استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده‌اند. رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یادآور شد: در این مدت استان‌های سیستان و بلوچستان با ١٥٦٠ درصد، هرمزگان با ٥٥٨ درصد و کرمان با ١٧٠ درصد، پربارش‌ترین استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده‌اند. به گفته فاتح، بر اساس پیش‌بینی مرکز اقلیم‌شناسی مشهد در سه ماه آینده یعنی آذر و دی و بهمن ٩٤ بیشتر مناطق کشور بارندگی حول و حوش میانگین بلندمدت خواهند داشت. به جز بخش‌هایی از جنوب غربی کشور که از اواسط زمستان گرایش به بارندگی را کمتر از میانگین نشان می‌دهند.
وی اظهار داشت: در آبان ماه ٩٤، ٢١ استان کشور دمایی حدود نرمال داشته‌اند اما در سه استان گلستان، تهران و ایلام کاهش دمایی معادل 0/7 تا ١ درجه سلسیوس رخ داده است.
افزایش دمای هفت استان در آبان ٩٤
رییس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تصریح کرد: در آبان ماه ۹۴، هفت استان کشور شامل استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان،
چهار محال و بختیاری و هرمزگان بین 0/6 تا 1/6درجه سلسیوس از شرایط نرمال گرم‌تر بودند. در این مدت دمای میانگین کل کشور نسبت به آبان‌ماه بلندمدت 0/4درجه سلسیوس گرم‌تر بوده است. به گفته وی، همچنین دمای آبان ٩٤ در تمام استان‌های کشور بین 0/6 تا 2/6 نسبت به آبان ٩٣ گرم‌تر بوده است. در این مدت دمای میانگین کل کشور نسبت به آبان سال گذشته 1/8درجه سلسیوس گرم‌تر بوده است.
کاهش دما در سه ماه آینده در نیمه شمالی کشور
فاتح یادآور شد: بر اساس پیش‌بینی مرکز اقلیم‌شناسی مشهد در سه ماه آینده یعنی آذر، دی و بهمن عمده مناطق کشور به ویژه در نیمه شمالی کشور دمایی کمتر از نرمال خواهند داشت که برخی مناطق با کاهش شدید دما مواجه هستند اما انتظار سرمای بی‌سابقه در این مدت وجود ندارد ضمن اینکه دما از اواخر تا انتهای زمستان ٩٤ به تدریج تا حدود دو درجه سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت افزایش خواهد داشت.
ترسالی بسیار شدید در پنج استان کشور طی دو ماه گذشته
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت خشکسالی کشور، تاکید کرد: بر اساس شاخص SPEI که هم داده‌های مربوط به بارش و هم داده‌های مربوط به تبخیر و تعرق را در نظر می‌گیرد، مشاهده می‌شود که در دو‌ماه گذشته منتهی به پایان آبان‌ماه ۹۴ عمده مناطق شمال غرب، غرب، جنوب غرب و جنوب کشور با شرایط تر‌سالی مواجه بوده‌اند که این شرایط در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، جنوب فارس و بخش‌هایی از شرق هرمزگان بهتر‌سالی بسیار شدید تبدیل شده است و بقیه مناطق در این مدت شرایط نرمال داشته‌اند.
خشکسالی در بیشتر مناطق کشور طی هفت سال گذشته
به گفته وی، بررسی وضعیت خشکسالی بلندمدت یعنی هفت سال گذشته تا پایان آبان ۹۴ بر اساس شاخص SPEI که به نوعی بیانگر انباشتگی خشکسالی در مناطق مختلف کشور است، نشان می‌دهد که تقریبا در مناطقی از تمام استان‌های کشور شرایط خشکسالی خفیف تا بسیار شدید حاکم بوده است.
خشکسالی بسیار شدید در ١٤ استان در هفت سال گذشته
فاتح تاکید کرد: در این مدت بر اساس این شاخص بخش‌هایی از استان‌های کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، قم، اردبیل، مازندران، خراسان رضوی،خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، بوشهر و شمال فارس خشکسالی بسیار شدید را نشان می‌دهند. در این مدت بیشتر مساحت استان‌های سیستان و بلوچستان، زنجان، شمال خوزستان و کردستان وضعیت نرمال داشته‌اند.
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: بنابراین با وجود بارش‌های نسبتا خوب دو ماه گذشته در کشور بدهی قبلی ما به سیستم طبیعت همچنان پابرجاست چراکه کمبود بارشی که در بلندمدت ایجاد شده در کوتاه‌مدت بر طرف نمی‌شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا