کارت‌خرید به سرنوشت وام خودرو دچار می‌شود؟

کارت‌خرید به سرنوشت وام خودرو دچار می‌شود؟

تقریبا یک ماه از اعلام تاریخ ارائه کارت‌های اعتباری خرید کالاهای داخلی گذشته، اما ظاهرا برخی مشکلات، باعث به تعویق افتادن اجرای آن شده است.

به گزارش «اقتصاد آنلاین » به نقل از جام جم ، این تاخیر نه تنها باعث دلسردی متقاضیان شده بلکه مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و فروشندگان کالاهای مشمول این طرح به دنبال داشته است.با محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی که صنف تحت نظارت وی جزو مشمولان این طرح بوده درباره دلایل به تعویق افتادن اجرای این طرح گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:

آیا اجرای طرح کارت اعتباری خرید منتفی شده است؟

خیر، هیچ دستورالعمل یا بخشنامه‌ای از سوی مسئولان مربوطه مبنی بر لغو این طرح صادر نشده است. اما ظاهرا اجرای طرح برای بررسی‌ و سیاستگذاری کمی به تعویق افتاده است که این تاخیر در نهایت منجر به عملکرد بهتر کارت‌ها در جهت رفع رکود و ایجاد رونق در بازار تولیدات داخلی خواهد شد. این درحالی است که بودجه‌ای برای اجرای کارت اعتباری خرید درنظر گرفته شده که خود نشان از اجرایی بودنش دارد.

پس مشکل کجاست؟

با توجه به تنوع زیاد محصولاتی که شامل این طرح می‌شود، باید پیش‌بینی‌های دقیق‌تری در این زمینه انجام شود. به عنوان مثال این‌که آیا باید کارتخوان مخصوصی در اختیار فروشگاه‌های مختلف قرار گیرد یا این‌که نرم‌افزار مخصوصی مربوط به هر یک از کالاها روی کارت اعتباری نصب و اجرایی شود. اینها مواردی است که اجرایی شدن طرح را با تاخیر مواجه کرده، اما آنچه مهم است نتیجه کار خواهد بود. چون قرار نیست واحدهای صنفی و متقاضیان با مشکل مواجه شوند.

این نگرانی وجود دارد که این طرح به سرانجام طرح وام 25 میلیونی خرید خودرو منجر شود؟

شاید یکی از دلایل به تعویق افتادن اجرای کارت اعتباری خرید همین موضوع باشد چون با توجه به تجربه اجرای سیاست وام 25 میلیونی خودرو، هنوز افکار مردم که در واقع اصلی‌ترین هدف این طرح است، آماده نیست و باید قبل از آن شرایط مهیا شود.

رقم دقیق این کارت‌های اعتباری همان 10 میلیون تومان است و کاهش نمی‌یابد؟

درباره رقم اعتبار این کارت‌ها نباید اشتباه کنیم، چون براساس آنچه تصویب شده میزان اعتبار این کارت‌ها تا سقف 10 میلیون تومان است که عامل تعیین‌کننده آن، میزان درآمد یا حقوق متقاضی کارت خواهد بود. از این رو نباید این تصور ایجاد شود که کارت اعتباری 10 میلیون تومانی به همه متقاضیان ارائه خواهد شد. بلکه متناسب با آنچه ضوابط و قوانین تعیین کرده حداکثر تا 10 میلیون تومان کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به متقاضیان داده می‌شود.

کالاهای مشمول این طرح قابلیت تعویض یا پس دادن دارند؟

از آنجا که براساس طرح، مبلغ اعتبار کارت پس از استفاده به طور مستقیم به حساب تولیدکننده واریز خواهد شد و فروشندگان هیچ دخل و تصرفی در آن ندارند، کالای فروخته شده در قالب این طرح هرگز قابلیت تعویض یا مرجوع کردن نخواهد داشت. از این رو متقاضیان قبل از انتخاب یا استفاده کارت باید خوب به این نکته توجه داشته باشند کالایی که خریداری می‌کنند به هیچ عنوان مرجوع یا تعویض نمی‌شود.

سود فروشندگانی که در این طرح شرکت کرده‌اند، چگونه تامین می‌شود؟

از آنجا که معمولا فروشندگان و عوامل مجاز کارخانجات تولیدی اولین نقطه تماس با متقاضیان هستند، این تصور ایجاد می‌شود که مبلغ کارت اعتباری به حساب فروشندگان واریز خواهد شد که تصوری اشتباه است. چون مبلغ اعتبار کارت مستقیم به حساب مخصوص تولیدکنندگان واریز می‌شود و با توجه به قراردادی که میان تولیدکننده و عامل توزیع منعقد شده مبلغ سود یا حق‌الزحمه تعیین شده فروشندگان از سوی تولیدکننده پرداخت خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا