جنب‌وجوش قطعه‌سازان اروپایی برای ورود به ایران

نشانه‌های رونق در صنعت قطعه‌سازی

نشانه‌های رونق در صنعت قطعه‌سازی

عضو انجمن قطعه‌سازان و سازندگان خودرو معتقد است: صنعت قطعه‌سازی نسبت به ماه‌های گذشته اندکی بهبود یافته است، از طرفی دیگر ملاقات‌های ایران و کشورهای اروپایی می‌تواند پیش‌درآمد قراردادهای مفیدی در آینده باشد.

فرهاد به‌نیا در تشریح آخرین وضعیت صنعت قطعه‌سازی و تاثیر برنامه‌های دولت در جهت خروج از رکود، اظهار کرد: وضعیت صنعت قطعه‌سازی نسبت به ماه‌های گذشته که باکاهش و عدم فروش خودرو همراه بود اندکی بهبود یافته است، اما علی رغم اینکه فروش خودرو پیش گرفته شده است، هنوز شرکت‌های خودرو سازی در پرداخت پول قطعه سازان دچار مشکلاتی هستند و یا اینکه در پی انجام تمهیداتی هستند تا طی ماه‌های آینده دچار بی پولی نشوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، وی گفت: در این میان گرچه هنوز مطالبات قطعه‌سازان با مشکلاتی روبه رو است، اما نسبت به گذشته بهبود یافته است. موضوع دیگر در رابطه باامیدواری نسبت به رفع کامل تحریم‌ها و تاثیر آن در بخش قطعه‌سازی است.

به‌نیا اظهار کرد: با اشاره به رفت‌و آمدهای شرکت‌های خودرو سازی خارجی، به نظر می‌رسد شرکت‌های خودرو ساز خارجی قطعا همکاری‌هایی با شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی انجام خواهند داد و در این میان به بهبود کیفیت قطعات امید است. از این رو حضور آن‌ها برای رسیدن به کیفیت خودروهای روز دنیا می‌تواند موثر باشد.

عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به رفت و آمدهای شرکت‌های اروپایی و اینکه تا چه اندازه این رفت و آمدها در جهت توسعه صنایع موثر خواهد بود؟ اظهار کرد: لازم به ذکر است که این رفت و آمدها در ماه‌های ابتدایی بیشتر جنبه مذاکرات اولیه را دارد. از این رو به دلیل اینکه بازار ایران برای شرکت‌های اروپایی بازار جذابی است‌، به ایران می‌آیند و سعی بر شناسایی بازار ایران دارند.

 به‌نیا تاکید کرد: بنابراین در این شرایط ملاقات‌های انجام شده می‌تواند پیش‌درآمد قراردادهای مفیدی در آینده باشد، اما طرف ایرانی ثابت کرده است که به قراردادهای خارجی با درایت بیشتری می‌نگرند.

به گفته به‌نیا، حال اگر در این زمان خودروساز خارجی با قراردادهای ایران کنار آید، فرصت خوبی برای صنعت خودروسازی کشور فراهم می‌شود،‌ و در افزایش کیفیت خودروهای داخلی موثر خواهد بود.

عضو انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: هنوز کار اجرایی صد در صدی در این زمینه انجام نشده است اما همکاری با پژو فرانسه تا حدودی پیشرفت داشته است. در این میان صنعت خودروسازی در انتظار همکاری برای مدل خودروها و همکاری با شرکای خارجی است تا هر چه زودتر اعلام شود و از قطعه‌سازان خواسته شود در این زمینه کمک کنند.

وی گفت: ادامه این مسیر منوط به وضعیت تحریم‌ها و ادامه نتیجه مذاکرات ایران است. در این میان به نظر می‌رسد پس از رفع تحریم‌ها با و حضور خودروسازان خارجی، شرایط قطعه سازی در ایران بهبود یابد.

عضو انجمن‌قطعه‌سازان و سازندگان خودرو افزود: هنوز به غیر از وام خودرو، مابقی مشکلات صنعت خودروسازی نظیر مالیات بر ارزش افزوده پابرجا است. در این میان هنوز قطعه‌سازان نتوانستند مطالبات خود را از خودروساز بگیرند چه برسد به مالیات بر ارزش افزوده، چه بسا که در حال حاضر سازمان امور مالیاتی برای پیگیری این امر وارد شده است که بسیاری از بنگاه‌ها را دچار چالش کرده است.

وی گفت: یکی از مشکلات موجود در این بخش، وجود وام‌های گران قیمت اعتباری بانک‌هااست. به‌نیا اظهار کرد: دیگر مشکل در صنعت قطعه‌سازی وجود دام‌های گران‌قیمت و ناتوانی قطعه‌سازان نسبت به پرداخت کارمزدهای زیاد آن است. ازاین رو این امیدواری وجود دارد که راه حلی برای آن در نظر گرفته شود.

عضو انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: سود وام‌های اعتباری میانگین 22 تا 26 درصد است و معمولا صنعت قطعه‌سازی کشور با توجه به سود کم حاصل شده نمی‌تواند با این کارمزدها وامی دریافت کند، مگر اینکه دولت طبق وعده از پیش داده شده، از محل صندوق توسعه وام‌هایی با بهره کم در اختیار بخش‌های تولیدی کشور به ویژه صنعت قطعه‌سازی قرار دهد که بنگاه‌ها نیز بتوانند نسبت به تجهیزات و تولیدات خود اقداماتی انجام دهند.

به گفته به‌نیا، مادامی‌ که این مشکل پابرجا باشد، قطعا افزایش کیفیتی بر محصولات تولیدی اعمال نخواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا