تداوم زمزمه‌های دلار برای صعود

تداوم زمزمه‌های دلار برای صعود
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازار سهام

افت ادامه‌دار‌ شاخص
دیروز شاخص کل بورس با افت 45 واحدی در 62 هزار و 375 واحد متوقف شد. روز گذشته، از 37 گروه صنعتی حاضر در بورس، شاخص 26 صنعت نزولی بود. شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) نیز افت 4/ 0 درصدی را تجربه کرد. در شرایط کنونی افت مجدد قیمت نفت به زیر 40 دلار و ریزش قیمت کالاهای جهانی و قرار گرفتن شاخص کالایی بلومبرگ (شامل 22 کالای پایه) نزدیک به کمترین میزان از سال 1999 به دلیل کند شدن رشد اقتصاد جهانی، نگرانی‌هایی برای تشدید رکود صنایع داخلی ایجاد کرده است. از سوی دیگر، رشد اخیر نرخ دلار و تثبیت آن در نرخ‌های کنونی، می‌تواند اثر افت قیمت‌های جهانی کالاها را تعدیل کند. همچنین چشم‌انداز رفع تحریم‌های بین‌المللی، خوش‌بینی‌هایی را برای صنایع به وجود آورده که برآیند این عوامل روند خنثای بورس را رقم زده است.

بازار ارز

صعود دلار پس از سه روز نزولی
دیروز هر دلار آمریکا با رشد 20 تومانی به نرخ 3645 تومان معامله شد. این اولین روز صعودی دلار، پس از سه روز روند نزولی است که به نظر می‌رسد معامله‌گران با شناسایی کف قیمتی، اقدام به افزایش تقاضا کرده‌اند. با تقویت شاخص دلار و افت ارزش ارزهای منطقه، فضای روانی برای افزایش تقاضای آربیتراژ در بازار ارز به وجود آمده است. همچنین شاهد تداوم تقاضا با نزدیک شدن به ماه ژانویه هستیم. افزایش فعالیت سفته‌بازان در نرخ‌های کنونی، عامل دیگر رشد تقاضا بود. در شرایط کنونی، نوسان شدید نرخ دلار دور از انتظار است. اما همچنان تاکید مجدد رئیس کل بانک مرکزی در روز گذشته در مورد تک نرخی کردن ارز، چشم‌انداز تعدیل آن در میان مدت را ترسیم می‌کند. نرخ ارز مبادله‌ای نیز هفته گذشته از مرز روانی 3000 تومان عبور کرد؛ امری که سیاست مزبور را تسهیل می‌کند.

بازار سکه

حمایت دلار از سکه 
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 3 هزار تومانی به قیمت 924 هزار تومان معامله شد. با اینکه اونس با افت اندک مواجه شد، اما رشد 20 تومانی نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. در شرایط کنونی، همچنان شاهد تردید معامله‌گران برای افزایش معاملات سکه هستیم، به‌صورتی که حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) بیش از دو هفته تداوم یافته است. علاوه بر این، ماه صفر نیز عامل دیگر فشار بر قیمت سکه به دلیل کاهش تقاضا است که پایان یافتن این ماه می‌تواند از قیمت سکه حمایت کند. در روزهای آتی، نوسان شدید نرخ دلار دور از انتظار است. اما معاملات اونس می‌تواند در سایه نشست هفته آینده فدرال رزرو، روند نزولی را پی بگیرد. موضوعی که تردید را برای خریداران سکه به وجود آورده است. 

بازار طلای جهانی

اونس در انتظار نشست فدرال رزرو
دیروز ساعت 16، اونس طلای جهانی به قیمت 1082 دلار معامله می‌شد. با نزدیک شدن به زمان احتمالی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، شاهد تقویت شاخص دلار و فشار بر اونس هستیم. پیش از انتشار آمار اشتغال آمریکا، آمارها حاکی از افزایش فروش معاملات آتی اونس بود که به معنای دید خرسی در مورد آینده طلا است، پیش از آن نیز شاهد شدت گرفتن فروش سهام صندوق‌های با پشتوانه فلزات گرانبها بودیم. اما همچنان ابهاماتی در مورد میزان اثرگذاری افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بر اونس وجود دارد. نشست هفته آینده فدرال رزرو می‌تواند افزایش نرخ بهره برای اولین بار از سال 2006 را رقم بزند ولی میزان این افزایش محل ابهام است. در شرایط کنونی، آمار بانک مرکزی چین از افزایش پشتوانه طلای این بانک در ماه نوامبر در صورت تداوم، عامل حمایت از اونس است. 

بازار اوراق مسکن

خوش‌بینی «تسه»ها به شورای پول و اعتبار
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه 9212) با رشد یک‌درصدی مواجه شدند. همچنان شاهد تداوم فضای انتظاری در بازار برای مشخص شدن جزئیات وام با سقف 60 میلیون تومانی هستیم که با نزدیک شدن به جلسه روز سه‌شنبه شورای پول و اعتبار و مشخص شدن جزئیات وام مزبور، خوش‌بینی‌های به وجود آمده رشد قیمت این اوراق را رقم زده است. در شرایط کنونی، افزایش معاملات مسکن به دلیل قیمت‌های کنونی و راهکارهای بانک مرکزی از جمله تضمین خرید قسطی مسکن، نوید بازگشت رونق به این بخش را می‌دهد. اما از آنجا که با افزایش قیمت این اوراق، نرخ سود متناسب آنها نیز افزایش می‌یابد؛ علاوه بر اینکه زمینه برای کاهش نرخ سود بانکی، در پی کاهش نرخ سود بین بانکی در آذر ماه به وجود آمده، این اوراق در مقابل رشد شدید قیمت مقاومت می‌کند. 

بازار نفت

نفت، نزدیک به کمترین قیمت سال 2015
به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 39 دلار معامله می‌شد. فشار شاخص دلار، با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر، همچنین گزارش اوپک از عدم کاهش سقف تولید این سازمان، عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. عواملی که قیمت نفت را به کمترین قیمت سال 2015 نزدیک کرده‌اند. استراتژی حفظ سهم بازار اوپک، علاوه بر چشم‌انداز افزایش تولیدات نفت کشورمان پس از رفع تحریم‌ها، بر سمت عرضه نفت فشار می‌آورد. از سمت تقاضا نیز، نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی چین و چشم‌انداز کاهش تقاضا از سوی این کشور، چشم‌انداز تقاضای نفت را تیره کرده است. این هفته آمارهای تراز تجاری، تورم و تولیدات صنعتی این کشور، می‌تواند تصویر روشن‌تری از وضعیت اقتصادی این کشور ارائه دهد. به نظر می‌رسد این موضوع نیز نتواند تاثیر مثبت پایداری بر وضعیت بازار نفت داشته باشد. 


بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا