رکورد واردات خودرو در کدام سال شکسته شد؟ / واردات 500 هزار دستگاه خودرو در 10 سال

رکورد واردات خودرو در کدام سال شکسته شد؟ / واردات 500 هزار دستگاه خودرو در 10 سال

اقتصاد > صنعت - در یک دهه گذشته بیش از 500 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است .

 به گزارش خبرآنلاین ، بررسی ها نشان می دهد  با آزادسازی واردات خودرو به کشور در طی دهه گذشته بیش از 504 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است .

 تا پیش از سال 1383 واردات خودرو به ایران ممنوع بود اما پس از این تاریخ با هدف ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی و بهبود فضای بازار واردات خودرو به کشور مجاز شد .

 بررسی‌ها نشان می دهد بازار به واردات خودروهای لوکس تمایل بیشتری نشان داد به طوری که برخی برآوردها حکایت از واردات بیش از انتظار پورشه و مازاراتی به ایران داشت . حجم پورشه های در حال تردد در ایران به گواه بسیاری از کارشناسان با تعداد پورشه های موجود در چند کشور حاشیه نشین خلیج فارس برابری می کند . بررسي ها نشان مي دهد بيشترين فروش پورشه در سال 2011 به ايران مربوط بود و در سال هاي اوج تحريم، در حالي كه ورود پول حاصل از فروش نفت به ايران ممكن نبود، پورشه و ساير خودروهاي لوكس بازاري داغ در ايران داشتند . در سال هاي 1388 تا 1392 در مجموع 95 هزار و 673 دستگاه خودروي لوكس وارد ايران شد . در اين دوره زماني تعداد پورشه هاي ورداتي 1762 دستگاه بود .يك روزنامه اسپانيايي پيش از اين ايران را بزرگترين وارد كننده پورشه در سال هاي گذشته ، در خاورميانه معرفي كرده بود .

در اين دوره زماني واردات خودروي لوكس با ارز دارو و غذا نيز گزارش شده است . هر چند ايران از سال 1390 با تشديد تحريم ها با بحران روبرو شد اما بسياري واردات خودروهاي لوكس را نتيجه افزايش قابل توجه ردآمدهاي نفتي و نوكيسه گي طبقه اي از وابستگان به نفت مي دانند .

 بر اساس این گزارش واردات خودرو به کشور که در سال 1384 با 11 هزار و 440 دستگاه خودرو آغاز شد ، پس از یک دهه در نیمه دوم سال 1394 به 20 هزار 866 دستگاه رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد در سال 1385 حجم واردات خودرو سه برابر سال 1384 شد و در این سال بیش از 30 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد .

 واردات خودرو در سال 1392 افزایش قابل توجهی را نسبت به قبل از آن تجربه کرد و در این سال 78 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد . واردات خودرو در سال گذشته به 102 هزار دستگاه رسید . هر چند حجم خودروهای وارداتی به شدت افزایش یافت اما دولت یازدهم واردات خودروهای لوکس و گران قیمت به کشور را ممنوع کرد به این ترتیب خودروهای وارداتی حجم موتور کمتر از 2500 سی سی داشتند . میزان واردات خودرو در سال جاری کاهشی چشمگیر را تجربه کرده است به طوری که در 6 ماه اول سال تنها 20 هزار و 866 دستگاه خودرو به کشور وارد شده است .

 نمودار زیر وضعیت وادرات خودوها در 10 سال گذشته را نشان می دهد .

 

3535

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا