کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین:

افزایش نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور است

افزایش نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور است

شاخص بورس تهران که حداقل 50% ارزش بازار آن مرتبط با شرکت های کامودیتی محور است ،گرفتار جنگ ارزی جهانی و سیاست نادرست دولتمردان در تثبیت نرخ ارز شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین در یک هفته اخیر و پس از رشد اندک قیمت دلار باز هم شاهد اظهار نظرهایی از سوی مقامات دولتی و بانک مرکزی بودیم که اعلام کردند روند کاهشی نرخ ارز در بازار ادامه می‌یابد.
مهرزاد منتظری تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار در خصوص نوسانات اخیر ارز در گفتگو با اقتصاد آنلاین گفت: در یکسال اخیر نرخ ریال ایران حدود ۲۰% تضعیف شده است. اما می‌دانیم که عدد ۲۹۹۰ تومانی یک کف چند روزه بود و مبنای درستی برای محاسبه رشد دلار نیست. ولی از همین تضعیف ۲۰% درصدی هم عملا نیمی از آن در همین ماه اخیر اتفاق افتاده است.

وی افزود: قیمت دلار در ایران از ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد ۹۳) که حدود ۳۳۰۰ تومان بود تا به امروز حدود ۱۰% رشد داشته است و در همین مدت واحد پول روسیه ۹۵%، کانادا ۲۵%، برزیل ۷۳%، ترکیه ۳۷% و نروژ ۴۳% در مقابل دلار تضعیف شده‌اند. این کشور‌ها عموما تولید کننده کامودیتی هستند و ساختار اقتصادی شبیه به ایران، از نظر وابستگی به قیمت جهانی کالا‌ها، دارند.

این کار‌شناس بازار سرمایه اظهار داشت: با اینکه تولید کننده‌های برزیلی، شیلیایی، روسی یا نروژی تقریبا افت قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها را حس نکرده‌اند اما سنگ آهن ۴۰ دلاری، مس ۴۸۰۰ دلاری و روی ۱۶۰۰ دلاری برای تولیدکندگان ایرانی قابل تحمل نیست. در حالی که به طور مثال برای شرکت واله برزیل عملا اینگونه نیست و با افت واحد پول برزیل این شرکت همچنان با حداکثر توان تولید و صادرات می‌کند و مزیت صادراتی خود را حفظ کرده است که این موضوع در خصوص بسیاری از محصولات دیگر صدق می‌کند.

منتظری با انتقاد از نحوه واکنش دولت مردان به رشد اندک دلار بدون توجه به واقعیت‌های کلان اقتصاد و مزیت تولید افزود: متاسفانه شاخص بورس تهران هم که حداقل ۵۰% ارزش بازار آن مرتبط با شرکتهای کامودیتی محور است، گرفتار این جنگ ارزی جهانی و سیاست نادرست دولتمردان در تثبیت نرخ ارزش شده است.
وی گفت: به نظر می‌رسد راه نجات بازار، یا حتی تولید ملی، افزایش نرخ ارز است. اگر اختلاف تورم دو سال اخیر ایران و جهان در قیمت دلار منعکس می‌شد اکنون قیمت دلار باید در محدوده ۴۵۰۰ تومان می‌بود و تقریبا کل بازار بورس خریدنی بودند اما حالا قیمتهای جهانی مواد نصف شده و درآمد ارزی کشور هم تقریبا همین میزان کاهش یافته است و حتی بعد از رفع تحریم‌ها هم به سطح قبل از افت قیمت جهانی مواد برنمی گردد.

تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار در ادامه گفت: حالا دولت شاید باز هم بتواند به قیمت از بین رفتن توجیه تولید داخلی در بسیاری صنایع و با هدف حفظ دستاورد تورمی همچنان دلار را کنترل کند ولی در میان مدت بنظر می‌رسد واقعیتهای اقتصادی چون همیشه پیروز شود.

مهرزاد منتظری اظهار داشت: دولت یا باید با یک اقدام انتحاری ارز را تک نرخی کند و یا اینکه باید بپذیریم ارز دو نرخی چند سالی هم می‌ه‌مان اقتصاد ایران است و حتی شاید گپ آن هم بیشتر شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا