رد پای چین، روسیه و هند در بازار ورق

رد پای چین، روسیه و هند در بازار ورق

دنیای معدن - بازار ورق‌ بعد از تجربه جهش قیمتی که دو هفته پیش از این و به واسطه برخی شایعات در بازار تجربه کرد، در حال بازگشت از مسیر صعودی خود است. آن‌طور که از بازار خبر می‌رسد قیمت ورق با ضخامت 2 میلی‌متر و کمتر از آن، روی قیمت پایه 1300 تومان در نوع وارداتی است.    ورق‌های تولید داخل با ضخامت بالاتر از 5/ 2 میلی‌متر نیز روی پایه 1500 تومان و بیش از آن قرار دارد. این قیمت برای ورق‌های تولید داخل در حالی وجود دارد که به گفته فعالان، انواع ورق‌های خارجی با قیمتی کمتر در بازار یافت می‌شود. وفور انواع ورق‌های فولادی در بازار در حالی است که بر اساس آمار موجود، پیش از این تنها ورق‌هایی با ضخامت 2 میلی‌متر و کمتر از آن به علت تولید نشدن در خطوط تولید داخلی وارد کشور می‌شدند. حال اما شنیده‌ها حاکی از آن است که انواع ورق‌های فولادی چینی، روس و هندی؛ چه آنها که در کشور تولید می‌شوند و چه آنها که تولید نمی‌شوند، در بنادر شمال و جنوب کشور در دسترس هستند. واردات انواع ورق به کشور در حالی این روزها ابعاد جدیدی پیدا کرده است که بازار ورق کشور با رکود شدیدی همراه است. بر این اساس اگرچه واردات ورق 2 به علت تولید نشدن در کشور و نیاز صنایع به آن منطقی به نظر می‌رسید، اما در رابطه با انواع دیگری که به کشور وارد می‌شوند این سوال مطرح است که توجیه واردات کالایی که در کشور تولید می‌شود چیست؟   اما روز گذشته بورس کالای ایران شاهد عرضه ورق گرم، ورق سرد و ورق قلع اندود از سوی فولاد مبارکه اصفهان بود. عرضه این کالاها در حالی صورت گرفت که نگاهی به معاملات آنها به خوبی عمق رکود در بازار را به نمایش می‌گذارد. بر این اساس از 4 هزار و 400 تن ورق گرم B عرضه شده با قیمت 1410 تومان، تنها 550 تن معامله شد. ورق گرم C نیز با قیمت 1435 تومان که با حجمی مشابه ورق گرم B عرضه شد در حالی در حجم 660 تن معامله شد که موعد تحویل آن دی ماه سال جاری بود. ورق‌های روغنی عرضه شده در بورس کالا نیز با قیمت 1750 تومان عرضه شدند که با معامله 500 تنی برای تحویل ماه یازدهم همراه بودند. با توجه به حجم معاملات صورت گرفته در بورس کالا، مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید عقیده دارد تولیدکنندگان ورق می‌توانند با کاهش قیمت‌ها به معاملات کمی جان ببخشند. علی‌اصغر بهرامی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با توجه به افت شدید قیمت در سنگ آهن، انتظار می‌رود این افت قیمت به زنجیره‌های بعدی یعنی گندله، تختال و در نهایت ورق نیز منتقل شود اما تا کنون شاهد تغییری در روند قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان نبوده‌ایم، همین اتفاق نیز باعث اختلاف قیمت ورق‌های داخلی با وارداتی‌ها در بازار شده است. از نگاه بهرامی چنانچه تولیدکنندگان داخلی سیاست کاهش قیمت‌ یا تخفیف یا عدم دریافت هزینه ال.سی را در پیش بگیرند، قادر به رویارویی با قیمت وارداتی‌ها در بازار خواهند بود، در غیر این صورت با توجه به واردات انواع ورق به کشور، امیدی به بهبود معاملات ورق‌های داخلی نخواهد بود.         

ورق‌های تولید داخل با ضخامت بالاتر از 5/ 2 میلی‌متر نیز روی پایه 1500 تومان و بیش از آن قرار دارد. این قیمت برای ورق‌های تولید داخل در حالی وجود دارد که به گفته فعالان، انواع ورق‌های خارجی با قیمتی کمتر در بازار یافت می‌شود. وفور انواع ورق‌های فولادی در بازار در حالی است که بر اساس آمار موجود، پیش از این تنها ورق‌هایی با ضخامت 2 میلی‌متر و کمتر از آن به علت تولید نشدن در خطوط تولید داخلی وارد کشور می‌شدند. حال اما شنیده‌ها حاکی از آن است که انواع ورق‌های فولادی چینی، روس و هندی؛ چه آنها که در کشور تولید می‌شوند و چه آنها که تولید نمی‌شوند، در بنادر شمال و جنوب کشور در دسترس هستند. واردات انواع ورق به کشور در حالی این روزها ابعاد جدیدی پیدا کرده است که بازار ورق کشور با رکود شدیدی همراه است. بر این اساس اگرچه واردات ورق 2 به علت تولید نشدن در کشور و نیاز صنایع به آن منطقی به نظر می‌رسید، اما در رابطه با انواع دیگری که به کشور وارد می‌شوند این سوال مطرح است که توجیه واردات کالایی که در کشور تولید می‌شود چیست؟

 

اما روز گذشته بورس کالای ایران شاهد عرضه ورق گرم، ورق سرد و ورق قلع اندود از سوی فولاد مبارکه اصفهان بود. عرضه این کالاها در حالی صورت گرفت که نگاهی به معاملات آنها به خوبی عمق رکود در بازار را به نمایش می‌گذارد. بر این اساس از 4 هزار و 400 تن ورق گرم B عرضه شده با قیمت 1410 تومان، تنها 550 تن معامله شد. ورق گرم C نیز با قیمت 1435 تومان که با حجمی مشابه ورق گرم B عرضه شد در حالی در حجم 660 تن معامله شد که موعد تحویل آن دی ماه سال جاری بود. ورق‌های روغنی عرضه شده در بورس کالا نیز با قیمت 1750 تومان عرضه شدند که با معامله 500 تنی برای تحویل ماه یازدهم همراه بودند. با توجه به حجم معاملات صورت گرفته در بورس کالا، مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید عقیده دارد تولیدکنندگان ورق می‌توانند با کاهش قیمت‌ها به معاملات کمی جان ببخشند. علی‌اصغر بهرامی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با توجه به افت شدید قیمت در سنگ آهن، انتظار می‌رود این افت قیمت به زنجیره‌های بعدی یعنی گندله، تختال و در نهایت ورق نیز منتقل شود اما تا کنون شاهد تغییری در روند قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان نبوده‌ایم، همین اتفاق نیز باعث اختلاف قیمت ورق‌های داخلی با وارداتی‌ها در بازار شده است. از نگاه بهرامی چنانچه تولیدکنندگان داخلی سیاست کاهش قیمت‌ یا تخفیف یا عدم دریافت هزینه ال.سی را در پیش بگیرند، قادر به رویارویی با قیمت وارداتی‌ها در بازار خواهند بود، در غیر این صورت با توجه به واردات انواع ورق به کشور، امیدی به بهبود معاملات ورق‌های داخلی نخواهد بود.


 
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا