وزیر مخابرات افغانستان تاکید کرد

جایگاه خاص ایران در روابط با افغانستان

جایگاه خاص ایران در روابط با افغانستان

وزیر مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان که به دعوت دکتر واعظی به ایران سفر کرده، با تقدیر از حمایت‌های ایران در مجامع بین المللی گفت: سیاست کلی دولت وحدت ملی افغانستان افزایش سطح همکاریهای منطقه‌ای و بین‌المللی است و جمهوری اسلامی ایران با توجه به سابقه طولانی دارای جایگاه خاصی است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، عبدالرزاق وحیدی با اشاره به تشکیل گروه‌های پنجگانه در زمینه بررسی زمینه‌های همکاری، گفت: تیم های کاری دو طرف در این مدت بر روی موضوعات مختلف کار کرده و در نهایت سند همکاری به امضا دو طرف می رسد.

وی سیاست حکومت وحدت ملی افغانستان را ایجاد ارتباطات منطقه ای و جهانی دانست و خاطر نشان کرد: ایران و افغانستان دارای پیوندهای چندین هزارساله هستند و باید با تدوین برنامه‌ها و سیاست های دقیق در قسمت ICT و ارتباطات دیجیتالی برای برنامه‌های چندین هزارساله اقدام کرد.

وی از توافق در خصوص مسایل مورد علاقه دو طرف به ویژه هماهنگی و تبادل تجربیات در سطح مجامع بین المللی خبر داد و اظهار کرد: موقعیت استراتژیک افغانستان زمینه ارتباط جمهوری اسلامی ایران با چین و آسیای میانه را فراهم میکند و همچنین افغانستان هم می تواند از طریق ایران به ترکیه، قفقاز و خلیج فارس وصل شود.

وحیدی با تقدیر از حمایت‌ها و کمک‌های جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم از پتانسیل ایران جهت بازسازی افغانستان استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در جمع خبرنگاران با اشاره به مشترکات زیاد دو کشور گفت: دین، تاریخ و فرهنگ مشترک بهترین سرمایه و پشتوانه دو دولت و ملت است و این مشترکات، باعث گسترش همکاریها در بخش های مختلف از جمله پست، مخابرات و فناوری اطلاعات می شود.

محمود واعظی جلسه با هیات افغان را مفید و سازنده برشمرد و ادامه داد: در این دیدار در مورد موضوعات متعدد بحث و تبادل نظر شد.

وی سیاست دولت دکتر روحانی را اولویت دادن به همسایگان از جمله افغانستان برشمرد و افزود: خوشبختانه روابط سیاسی دو کشور در بهترین شرایط خود به سر می‌برد.

واعظی در ادامه، با اشاره به همکاریهای خوب بین دو کشور و حضور زیاد مهمانان افغان در ایران، اظهار کرد: حجم قابل توجه ترافیک خارجی ما با کشور افغانستان است و با مذاکره صورت گرفته به منظور تسهیل این ارتباط جهت برقراری ارتباط مستقیم و با کیفیت و البته کاهش تعرفه اقدام خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با یادآوری حضور موفق شرکت های ایرانی در افغانستان، به بیان توان سخت افزاری و نرم افزاری ایران پرداخت و گفت: توافق شد همکاریها کماکان ادامه یابد و در این راستا، جهت آشنایی با توانمندی شرکت های ایرانی، عصر امروز ملاقاتی با مجموعه بخش خصوصی ایران صورت خواهد گرفت.

وی به زمینه های مختلف همکاری همچون نرم افزارها و اپلیکیشن های فارسی، تحقیق و توسعه، همکاریهای پستی و GNAF اشاره کرد و خبر از تشکیل پنج کمیته دولت و خدمات الکترونیک، زیرساخت و شبکه‌های مخابراتی، تحقیق و توسعه، رگولاتوری و پستی داد.

دکتر واعظی افزود: دو طرف توافق کردند کمیته‌های پنجگانه بر موضوعات مورد نظر بحث و تبادل نظر کرده و در نهایت نتایج این پنج کمیته با هم در کمیته تلفیق جمع بندی شود.

وی با تاکید بر این که در بخش ICT زمینه‌های همکاری زیادی فراهم است، ابراز امیدواری کرد سند همکاری ICT بین دو کشور به امضا طرفین برسد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا