فولادی ها چه زمان رونق می گیرند

فولادی ها چه زمان رونق می گیرند

احمدزاده اصل یکی از مشکلات صنعت فولاد را قیمت بالای محصولات تمام شده آنها دانست و گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده محصولات فولادی در کشور بسیار بالاست که بزرگترین عیب این صنعت نیز به شمار می‌آید.

 

طرف تقاضا در اقتصاد کشور در سال‌های اخیر به شدت ضعیف شده و به همین دلیل بسیاری از صنایع فعال در بازار سرمایه  تحت تاثیر قرار گرفته‌اند که صنعت فلزات اساسی یکی از مهم‌ترین آنها بوده است.
رئیس هیات مدیره صندوق بازنشستگی فولاد با اشاره به اینکه صنعت فولاد در زنجیره تامین سنگ آهن قرار دارد، اظهار کرد: به طور کلی صنعت فلزات اساسی و همچنین صنعت فولاد در کشور از ظرفیت‌های سودآوری و اشتغالزایی بسیاری برخوردار است اما با توجه به رکود حاکم در همه بازارها در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
محمدعلی احمدزاده اصل، فولاد را یکی از مهم‌ترین فلزات اساسی در کشور دانست و گفت: در حال حاضر صنعت فولاد به لحاظ تکنولوژی ضعف‌های بسیار بارزی دارد. به این ترتیب هر اندازه در این صنعت از بالادست به سوی پایین دست حرکت کنیم نه تنها ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند بلکه سرمایه و مواد اولیه بسیاری را نیز مصرف می‌کند.
وی در ادامه بیان کرد: برای رونق صنعت فولاد نیاز است تا صنایع بالادستی آن نیز تقویت شوند و همچنین مواد اولیه فولاد در کشور افزایش یابد.
 احمدزاده اصل یکی از مشکلات صنعت فولاد را قیمت بالای محصولات تمام شده آنها دانست و گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده محصولات فولادی در کشور بسیار بالاست که بزرگترین عیب این صنعت نیز به شمار می‌آید.
احمدزاده اصل با اشاره به اینکه با وجود آنکه تاکنون سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در صنعت فولاد انجام شده اما بازدهی بلندمدتی را برای این صنعت متصور نیستیم، گفت: باتوجه به آنکه ماده اولیه این صنعت سنگ آهن است و قیمت سنگ آهن در حال حاضر چندان بالا نیست، در این شرایط نتوانسته سودآوری داشته باشد و در صورتی که صنعت بالادستی قیمت‌هایش در شرایط رقابتی افزایش یابد، دیگر این صنعت حرفی برای گفتن در کشور  نخواهد داشت.
وی رفع تحریم ها را به نفع این صنعت دانست و گفت: در صورت از میان رفتن تحریم‌ها می‌توان امیدوار بود که علاوه بر جذب سرمایه‌های خارجی، بتوان شرایطی را فراهم کرد تا تکنولوژی‌های روز دنیا نیز به کشور وارد شود و به این ترتیب صنعت فولاد بین صنعتگران و فولادسازان از مزیت برخوردار شود.
احمدزاده اصل به رکود حاکم بر بخش مسکن اشاره کرد و گفت:  از آنجایی که فلزات اساسی در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، در نتیجه با کاهش تقاضا روبه‌رو شده‌اند و این موضوع به صورت مستقیم بر معاملات فولاد اثرگذار بوده است و سودآوری آنها را به شدت کاهش داده است.
وی دلیل دیگر کم شدن سودآوری شرکـت‌های فعال در زمینه فلزات اساسی را کاهش فعالیت‌های عمرانی دولت دانست و گفت: بخش بسیار زیادی از فلزات اساسی از سوی دولت برای پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اکنون به دلیل کاهش بودجه عمرانی دولت، بسیاری از عملیات‌های عمرانی کاهش یافته و همچنین پروژه جدیدی نیز راه‌اندازی نشده است، بنابراین فلزات اساسی و فولاد چندانی خریداری نمی‌شود و شرکت‌ها با کاهش میزان فروش و در نتیجه آن سودآوری روبه‌رو شده‌اند.
احمدزاده اصل پیش‌بینی کرد که تا پایان سال 94 تغییر چندانی را در بخش‌های مختلف ساختمان‌سازی، مسکن و عمران شاهد نخواهیم بود و به این ترتیب نمی‌توان انتظار داشت که گروه فلزات اساسی فعال در بورس نیز از رونق برخوردار شوند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا