کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

بورس ارز به واسطه گری ها در بازار ارز پایان می دهد

بورس ارز به واسطه گری ها در بازار ارز پایان می دهد

ابوالقاسم آقادوست، بر ضرورت راه‌اندازی بورس ارز تاکید کرد و گفت: ارز در هر کشوری نیاز به مراقبت دارد و باید مدیریت شود و این امر از طریق بورس ارز ممکن خواهد شد.

نرخ دلار که از آبان ماه در مسیر صعودی قرار گرفته بود، این روزها از سه هزار و 600 تومان عبور کرده است، این اتفاق باعث شد تا شکافی 600 تومانی بین نرخ ارز دولتی و آزاد ایجاد شود که می تواند برای ایجاد بورس ارز و تک نرخی شدن آن مشکلاتی را ایجاد کند. اما آنچه مهم است تاثیر نوسان های این متغیر بر بازار سهام است، هرچند افزایش قیمت دلار بر شرکت های صادراتی بازار سهام مثبت است اما آنچه بر بازار ضربه می زند نوسان زیاد این نرخ است که پیش بینی برای آینده را سخت می کند. در این شرایط کارشناسان به ضرورت راه اندازی بورس ارز تاکید می کنند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» ابوالقاسم آقادوست، بر ضرورت راه‌اندازی بورس ارز تاکید کرد و گفت:  ارز در هر کشوری نیاز به مراقبت دارد و باید مدیریت شود و این امر از طریق بورس ارز ممکن خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه موضوع راه‌اندازی بورس ارز چند سالی است که مطرح شده اما به مرحله اجرا نرسیده است، افزود: هرچند این روزها به دلایل مختلف قیمت ارز صعودی شده است اما در شرایط امروز با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای به نتیجه رسیده و به زودی تحریم های بین المللی حذف می شود، همچنین در اقتصاد داخلی شاهد کاهش نرخ تورم هستیم و افق اقتصادی کشور روشن است، می توان زمینه های راه اندازی بورس ارز را برای کنترل قیمت آن فراهم کرد تا این نرخ در بازار به ثبات برسد.

وی به لزوم شفاف شدن قمیت ها در بازار ارز اشاره کرد و گفت: بورس ارز می تواند به شفافیت و ثبات این بازار کمک کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه با راه اندازی بورس ارز خریداران و فروشندگان واقعی در این بازار معامله می کنند و نرخ ارز در جریان عرضه و تقاضا تعیین می شود، همچنین این بازار می تواند مرکزی رسمی و بازاری منسجم و قانونمند برای نرخ گذاری ارز شود . با این اتفاق دست دلالان از بازار ارز کوتاه شده و شفافیت این بازار افزایش خواهد یافت.

آقادوست راه‌اندازی بورس ارز را نوعی ابزار پوشش ریسک دانست و بیان کرد: واردکنندگان و صادرکنندگان با ورود به بورس ارز و خرید ارز در زمان فعلی می‌توانند ریسک افزایش قیمت را پوشش دهند و به این ترتیب نیازهای ارزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت خود را از این بازار تامین کنند.

این کارشناس بازار سرمایه دو نرخی بودن ارز را به ضرر اقتصاد و باعث افزایش دلالی دانست و گفت: اکنون برخی افراد با واسطه‌گری و فعالیت‌های غیرقانونی بازارهای کاذب به وجود می‌آورند و از این تفاوت نرخ، سود کسب می کنند. اما راه‌اندازی بورس ارز از فعالیت این گروه جلوگیری می‌کند و در نتیجه مانع نوسان‌های هیجانی بازار می شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت ارز به‌طور مستقیم روی فعالیت‌های اقتصادی اثرگذار است، بیان کرد: از آنجایی که بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه خود را از خارج از کشور تهیه کرده و برخی دیگر محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند، بنابراین ثبات و نظم در این بازار به صورت مستقیم روی عملکرد این شرکت‌ها اثرگذار خواهد بود و به عبارت دیگر تغییرات نرخ ارز می‌تواند تحولاتی را در ثبات اقتصاد ایجاد کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا