مردم از خرید محصولات سایپا جا زدند

مردم از خرید محصولات سایپا جا زدند

اقتصاد > صنعت - صدای اقتصاد نوشت:در اجرای طرح وام 25 میلیونی خودرو، 67 هزار دستگاه محصولات شرکت سایپا فروخته شده بود.

در اجرای طرح 25 میلیونی خودرو در 6 روز 125 هزار خودرو به فروش رسید که سهم شرکت سایپا از آن، 67 هزار دستگاه بود. به این ترتیب، تقریبا نیمی از خودروهای فروخته شده، متعلق به شرکت خودروسازی سایپا بود. همان موقع هم رسانه ها  اعلام کردند که بر این اساس، سایپا رکود فروش فورد فیستا را شکسته است. چرا که این میزان فروش در این مدت کوتاه کم سابقه بوده قبل از این، در 10 ماه ابتدایی سال جاری میلادی، پرفروش‌ترین خودروی دنیا فورد فیستا بوده است.

براساس گزارش های منتشر شده، در این مدت بیش از 80 هزار دستگاه از این خودرو در کل جهان به فروش رسیده است. این در حالی است که به واسطه طرح فروش اقساطی، خودروی پراید تنها در چهار روز به فروش 20 هزار دستگاه رسیده است. البته از لحاظ فنی، فیستا با پراید اختلاف هایی دارد. از جمله اینکه قیمت این محصول، 14 هزار پوندی با پیش‌پرداخت 198 پوند یعنی حدود یک میلیون و 60 هزار تومان بوده و مجهز به سیستم پارک هوشند است.

اما حالا، ماجرا وام خودرو و پراید کمی پیچیده شده است. چرا که اجرای طرح، آن طور که گفته شده بود، عملی نشد و قرار شد خودروها دیرتر از زمان اعلام شده، تحویل داده شوند. به همین دلیل هم خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه عده ای از خرید محصولات خودرو انصراف داده و از خرید خود منصرف شده اند. البته مسئولان سایپا این موضوع را انکار می کنند. اما شبکه های اجتماعی و کمپین «نه به خرید خودروی صفر» همچنان به صورت آهسته و پیوسته اقدامات خود را ادامه می دهد.

به این ترتیب، رضا تقی زاده، معاون فروش سایپا در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد: موج انصرافی های محصولات این شرکت صحت ندارد.

او همین طور درباره تغییر در اجرای طرح با موارد از قبل گفته شد، بیان کرد: در ابتدا ملاک فروش محصولات ما در قالب وام 25 میلیون تومانی فروش اقساطی رایان سایپا و براساس نظر حقوقدانان شرکت بود، بر همین اساس فقط از مشتریان چک های اقساط دریافت کردیم اما بعداً به دلیل برخی گزاشات در حین ثبت نام و برای جلوگیری از بروز برخی سوء استفاده‌ها به ما تأکید شد که گواهی فک پلاک و چک یا سفته را برای تکمیل پرونده‌ها از مشتریان دریافت کنیم.

به گفته تقی زاده، موج انصرافی‌ها صحت ندارد و حتی این شرکت در بخشنامه جدید خود به نمایندگی‌ها حق انصرف را به صورت موردی برای کسانی که پول اولیه را پرداخت و 6 فقره چک را با تکمیل و تأیید مدارک به نمایندگی های این شرکت ارائه کرده باشند را پیش بینی کرده است.در حال حاضر روزانه 3 هزار خودرو تحویل مشتریان می‌شود و تعداد انصرافی‌ها اندک شمار است.

به این ترتیب، در میان آن 67 هزار نفر که قصد داشتند از خودروهای سایپا استفاده کنند، چند نفری به هرحال، منصرف شده اند. حالا یا به دلیل پارادوکس دولت و خودروسازان در زمان اجرای طرح، یا به دلیل فعالیت کمپین نه به خودروی صفر، یا به هر دلیل دیگری که از سوی مسئولان عنوان نشده است. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا