پرونده‌های زیادی وجود دارد که رو نشده‌اند

واکاوی چرایی وقوع فساد در اقتصاد ایران

واکاوی چرایی وقوع فساد در اقتصاد ایران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص ریشه‌یابی پیدایش فساد در اقتصاد ایران اظهاراتی را بیان و عنوان کرد: پرونده‌های زیادی وجود دارد که رو نشده‌اند. ابعاد این پرونده‌ها متفاوت است و شاید سعی می‌کنند بزرگ‌ترها را رسیدگی کنند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در خصوص قوانین موجود برای مبارزه با فساد گفت: ما از نظر قانونی برای مبارزه با فساد هیچ ضعفی نداریم و به عقیده بنده قوانین ما از کفایت لازم برخوردار است. مشکل ما در عرصه اجرا است نه کمبود قوانین. حتی شاید اضافه بودن قوانین هم منشا رخنه‌هایی باشد که برای فساد استفاده می‌شوند، با این حال ما باید پالایش در قوانین هم کنیم.

به گزارش اقتصاد انلاین به نقل از اقتصاد،  او افزود: یکی از منشا‌های ایجاد فساد، مسائل مربوط به نظام بانکی است، نظام بانکی ما بر اثر ضعف نظارت بانک مرکزی به گونه‌ای شکل گرفته که اطلاعات آن برای بانک مرکزی افشا نمی‌شود یا اگر افشا شود مدیریت خوبی برای نظارت آن وجود ندارد.

 مصباحی‌مقدم تصریح کرد:البته بنا بر این بود که سامانه جامع خدمات بانکی در بانک مرکزی راه‌اندازی شود که البته راه‌اندازی هم شد اما کامل نیست و این کامل نبودن باعث می‌شود بخشی از اطلاعات بانک‌ها در بانک مرکزی ناقص باشد. طبیعی است در همین مساله فرصتی برایشان به وجود می‌آید که فساد کنند.

 او خاطر نشان کرد: بانک مرکزی باید بخش نظارتی خود را قوی‌تر کند. در برخی از کشورها بخش نظارت بانک مرکزی نیمی از فعالیت بانک مرکزی را شکل می‌دهد و نیمه دیگر آن مدیریت سیستم بانکی است، نظارت در مسائل پولی و ارزی نیمی از فعالیت بانک مرکزی است اما نظارت بانک مرکزی ما کوچک و بی‌مدیریت به نظر می‌رسد.

 مصباحی‌مقدم تصریح کرد: بانک مرکزی از نظر نیروی انسانی و ساختار اداری از ظرفیت کافی برخوردار نیست. رئیس بانک مرکزی از موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز گلایه می‌کند اما همین موسسات زیر نظر بانک مرکزی پدید آمده است. جای سوال است که چرا می‌گذارند این موسسات متولد شوند که گلایه کنند؟ این موسسات متولد شده بزرگ شدند و رشد کردند.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: حتی در حال حاضر هم در این موضوع قاطع برخورد نمی‌کنند. من نمی‌دانم ملاحظه چه کسی را می‌کنند، ظاهرا می‌خواهند بگویند که برخی از این موسسات زیر نظر نهادهایی هستند که برخورد با آنها دشوار است.

 مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا فسادهای دیگری وجود دارد که رسانه ای نشده باشد؟ بیان کرد: اگر بخواهیم این موضوع را دنبال کنیم باید به سراغ سازمان بازرسی کل کشور برویم. پرونده‌های زیادی وجود دارد که رو نشده‌اند. من اطلاعات کافی ندارم اما می‌دانم سازمان بازرسی کل کشور پرونده‌های بسیار زیادی را به صورت جدی دنبال کرده و در اختیار دارد یا در نوبت است که رسیدگی شود یا اینکه ملاحظاتی وجود دارد که فعلا در حاشیه قرار دارند.ابعاد این پرونده‌ها متفاوت است و شاید سعی می‌کنند بزرگ‌ترها را رسیدگی کنند.

 مصباحی‌مقدم همچنین  در خصوص موسسه میزان و اتفاق‌های اخیر مرتبط با این موسسه بیان کرد: این مساله کوچکی نیست. بنده در اجلاسی شرکت کردم که در آن از موسسه میزان حمایت می‌شد و آرم یکی از نهادها به صورت بزرگ در این همایش نصب شده بود.من به عنوان یک نماینده مجلس وقتی این آرم را می‌بینم آیا به این موسسه مالی اعتماد نمی‌کنم؟ قطعا اعتماد می‌‌کنم. این سوال وجود دارد که چرا برخی نهادها با استفاده از آرم خود در موسسه میزان برخورد نکردند. آیا این به تنهایی ایجاد رانت نبود؟

 مصباحی‌مقدم در پایان سخنانش بیان کرد: شبیه به این موسسات هم داریم که با نام‌های مقدس فعالیت می‌کنند. اینها باید ضابطه‌مند و به عقیده بنده باید کارشان متوقف شوند و با دوره جدیدی کار خود را شروع کنند. ما معتقدیم باید قاطع با این فسادها مبارزه کرد. 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا