آلمان سرعت کار مشترک با ایران را افزایش دهد

آلمان سرعت کار مشترک با ایران را افزایش دهد

معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه برخی شرکت‌های آلمانی هنوز هم منتظر عملیاتی شدن برجام برای کار مشترک با ایران هستند، گفت: این تردید، آلمانی‌ها را از رقبا عقب می‌اندازد.

سعید فائقی در همایش امروز صنعتگران ایران و آلمان گفت: سهم ماشین آلات آلمانی در آلمان، در گذشته ۴۰ درصد بوده و امروز به ۳.۵ درصد رسیده است، اما اگر باز هم خود را درگیر تحریم‌ها کنیم، آنگاه این سهم به صفر خواهد رسید. این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای اروپایی طی هفته های گذشته برای کار اقتصادی با ایران اعلام آمادگی کرده اند و برخی قراردادها هم به نتیجه رسیده است، در حالیکه آلمانی‌ها هنوز آغاز کار اقتصادی با ایران را منوط به لغو تحریم‌ها می‌کنند.

نمی توانیم منتظر رفع تردید آلمانی‌ها در کار با ایران بمانیم

معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: حدود یک سال است که ایران تلاش می‌کند تا همکاری مشترکی با شرکتهای صاحب نام آلمانی داشته باشد، البته برخی از این شرکتها به دلیل بالا بودن کیفیت خود، قیمت‌های بالایی را نیز برای ماشین‌آلات مطرح می‌کنند که به نظر می‌رسد، کیفیت بالا نباید دلیلی بر قیمت بالا باشد، چراکه اصل بر رقابت است.

وی خطاب به شرکتهای آلمانی حاضر در این همایش گفت: جایگزین های شما در دوران تحریم، در راه ایران هستند و طی دو هفته اخیر نیز نه تنها مراحل گشایش فاینانس برای ایران را پشت سر گذاشته‌اند بلکه حاضر به سرمایه گذاری و مشارکت در ایران هم شده‌اند، در حالیکه برخی آلمانی‌ها هنوز هم این نکته را مطرح می‌کنند که باید تا دو سه ماه آینده صبر کرد تا تکلیف تحریم ها مشخص شود.

به گفته فائقی، ایران نمی تواند منتظر آلمانی ها بماند تا بعد از برجام، کار مشارکت با ایران را آغاز کنند، ضمن اینکه باید ظرف ماههای آتی، چندین کارخانه جدید احداث کنیم که نیاز به مشارکت و سرمایه گذاری داریم و اگر آلمان‌ها هنوز هم تردید داشته باشند، مان نمی توانیم منتظر آنها باشیم.

حل مشکلات بانکی ایران و آلمان ظرف ماه‌های آتی

همچنین در این نشست، میکائیل بارون انگرن، سفیر آلمان در ایران نیز گفت: محصولات آلمان به لحاظ کیفی در صدر دنیا قرار دارند و این کشور بعد از چین، دومین صادرکنندگان بزرگ دنیا به شمار می رود. البته اگرچه قیمت محصولات به دلیل کیفیت اندکی بالا است، اما مردم ایران هم ترجیح می دهند که به دلیل کیفیت بالا، قیمت کالاهای آلمانی را بپردازند.

وی افزود: ۱۵ سال پیش، آلمان شریک اول ایران در محصولات صنعتی به حساب می آمد، اکنون هم که سطح روابط کاهش یافته است، به دنبال فاینانس و تامین اعتبار پروژه های ایرانی هستیم، اما باید مشکلات پیش رو نیز حل شود.

سفیر آلمان در ایران به سفر معاون صدراعظم آلمان به کشورمان اشاره و خاطرنشان کرد: در مورد توافقاتی که در این سفر انجام شده، بحث های زیادی صورت گرفته است و امیدواریم به نتایج خوبی در تجارت با ایران دست یابیم. البته بانکداری هم موضوع مهمی است که طی چند ماه آتی آن را حل خواهیم کرد.

ممنوعیت صادرات مواد خام در برنامه ششم

در این نشست همچین رویا رفیعی، مدیر پروژه ها و تامین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران به لحاظ حجم ذخایر نفتی و گازی از وضعیت مناسبی در دنیا برخوردار است و از این ظرفیت به عنوان پتانسیل پیشران اقتصاد خود استفاده می کند و به نوعی، موتور محرک اقتصاد ایران بر پایه نفت و گاز است.

وی افزود: ۲۸ درصد تولید ناخالص داخلی ایران و ۸۴ درصد از سهم درآمد ارزی کشور نیز از حوزه نفت و گاز تامین می شود. این در شرایطی است که بر اساس آماری که چند ماه گذشته بریتیش پترولیوم اعلام کرد، خاورمیانه ۴۸ درصد از ذخایر نفت دنیا را در اختیار دارد و ایران هم با داشتن ۹.۳ درصد از این ذخایر، رتبه ۴ دنیا را دارد. ضمن اینکه در حوزه گازی نیز خاورمیانه با ۴۳ درصد بیشترین سهم ذخایر دنیا را دارد و سهم ایران هم از این میان ۱۸.۲ درصد است.

به گفته رفیعی، در افق ۱۴۰۴ ایران باید به جایگاه دوم تولیدکننده نفت اوپک و جایگاه دوم گاز دنیا برسد، ضمن اینکه جایگاه اول را در حوزه پالایش، پنجم را در حوزه صنایع پتروشیمی و اول را در حوزه فناوری و تکنولوژی های صنایع نفت و گاز در منطقه باید برای خود کسب کند.  

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲ هزار واحد صنعتی در صنایع پایین دستی پتروشیمی قرار دارند و بخشی از آن را صنایع لاستیک و پلاستیک با ظرفیتی بالغ بر ۱۵ میلیون تن تشکیل می دهد، اما نتوانستیم هنوز از ظرفیت اسمی صنایع لاستیک و پلاستیک استفاده کرده و نیاز داریم تا با استفاده از تکنولوژی روز دنیا، ۷ میلیون تن مواد خام پلیمری را به محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل کنیم. این خط مشی وزارت صنعت است.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال آینده با سرمایه گذاری و نوسازی و بازسازی صنایع پلاستیک و لاستیک باید حداکثر استفاده از توان و پتانسیل نفت و گاز ببریم ضمن اینکه در برنامه ششم توسعه وزارت صنعت بنا دارد تا از خام فروشی منابع جلوگیری کرده و محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید و صادر کند.

رفیعی گفت: ما از تولیدات صادرات محور و سرمایه گذاران خارجی در حوزه جوینت ونچر و یا سرمایه گذاری مستقیم خارجی حمایت می کنیم و آلمانی ها نیز باید در این رابطه عجله کنند.

به اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی خوشبینیم

همچنین در این همایش، مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز گفت: نرخ تورم در دو سال قبل در ایران، ۴۵ درصد بود، اما اکنون به ۱۴ درصد رسیده و طی سال آتی قرار است که به ده درصد برسد. این درحالی است که نرخ رشد اقتصادی سال گذشته نیز به سه درصد رسید، اما در ۴ ماهه ابتدای سال جاری، تنها یک درصد بوده است.

وی اظهار داشت: رشد صنعتی نیز در ۴ ماهه ابتدای سال جاری منفی شده است و به دلیل تحریم ها برخی صنایع ایران آسیب دیده اند که همین امر، منجر به کاهش نرخ رشد صنعتی شده است. اما به هرحال همه خوشبین هستند که در سال ۲۰۱۶ میلادی، به نرخ رشد ۵ درصد دست یابیم.

به گفته پورقاضی، تعرفه ورود ماشین آلات به ایران ۷ درصد است و اما اگر فناوری بالایی داشته باشند، این تعرفه می تواند تا صفر هم کاهش یابد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا