سی ان ان آمریکا گزارش داد

آلمان خاورمیانه در آستانه پرواز

آلمان خاورمیانه در آستانه پرواز

شبکه آمریکایی سی ان ان با اشاره به این که ایران با توجه به پتانسیل های اقتصادی و اجتماعی به عنوان آلمان خاورمیانه شناخته می شود نوشت: «دوران طلایی اقتصاد ایران» دو تا سه سال دیگر فرا می رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جان دفتریوس خبرنگار شبکه خبری سی ان ان آمریکا طی گزارشی نوشت: برخی ایران را با توجه به جمعیت 80 میلیون نفری، نیروی کار تحصیلکرده و تولید سنتی، آلمان خاورمیانه لقب داده اند.

ذخایر عظیم نفت و گاز را هم که به این کشور اضافه کنید، خواهید فهمید که چرا سرمایه گذاران و شرکت های بین المللی از گشایش درهای بازار ایران اینچنین ذوق زده اند.

پس از سال ها تحریم، چشم انداز گشایش بازار این کشور در سال 2016، موجب شده تا مدیران بسیاری از شرکت های خارجی مسیر تهران را در پیش بگیرند.

اما سال های اخیر برای ایرانی ها خیلی سخت گذشته، و متوسط درآمد سرانه از سال 2011، بیش از 2 هزار دلار کاهش یافته است. ایران اکنون تنها به اندازه نصف ترکیه تولید اقتصادی دارد، در حالی که جمعیتش تقریبا به همان تعداد جمعیت ترکیه است. تلاش برای پر کردن این شکاف می تواند به معنای ایجاد فرصت های فراوان تجارت و سرمایه گذاری باشد.

این گزارش افزود: تحریم ها در 4 سال اخیر مانع از رونق گرفتن تجارت و اقتصاد ایران شده است. تجارت فرش ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. در پشت بازار بزرگ تهران، و در قلب پایتخت 15 میلیون نفری ایران، جایی که قرن هاست تجارت و داد و ستد در آن جریان دارد، یک فروشنده فرش در حال نشان دادن فرش های ابریشمی و پشمی خود به مشتریان است. امید، یک فروشنده فرش، توضیح می دهد که محروم شدن از سیستم بانکی جهانی چه معنایی برای تجار داشته است.

امید به خبرنگار سی ان ان می گوید: «در برخی بخش ها کار خیلی سخت بوده، به خصوص از جهت انتقال پول، زیرا ما اینجا گردشگران زیادی داریم، اما آنها پولی برای خرج کردن ندارند.» بازاری های تهران یک نیروی قدرتمند هستند و از گذشته به محافظه کاری و مقاومت در مقابل هرگونه تغییر شهرت دارند. اما امید ظاهرا به دنبال روزی است که ایرانیان مقیم خارج به این شهر برگردند و ارتباطات تجاری بین المللی مجددا برقرار شود.

ایرانی ها با دور زدن تحریم ها و باز نگه داشتن درهای اقتصاد ایران توانسته اند از این دوران سخت زنده بیرون بیایند. ریال ایران پس از کاهش 80 درصد ارزش خود در سال 2012، سخت ترین سال تحریم ها، اکنون تثبیت شده است. نرخ تورم که تا 45 درصد افزایش یافته بود، اکنون کاهش قابل توجهی یافته است. هرچند بسیاری تمایل دارند روابط با غرب به حالت عادی برگردد، اما هنوز اختلاف نظر زیادی در مورد اینکه چه چیزی در انتظار آینده اقتصاد ایران  است، وجود دارد.

علیرضا، متخصص صنعت خودرو و خدمات نفتی به خبرنگار سی ان ان می گوید، وی منتظر است تا کشور پتانسیل کامل خود را باز بیابد. دوست او، که نمی خواهد نامش فاش شود، می گوید، وی در حال بررسی گزینه ها برای ترک کشور است، اما علیرضا این کار را «تصمیمی غلط در زمانی غلط» می داند، زیرا ایران در آستانه اوج گرفتن است.

آناهیتا، طراح جواهرات نیز از محدودیت های بانکی، مالیات بالا و بروکراسی دست و پا گیر گلایه می کند.

امیر، مدیر یک مرکز خرید مدرن در تهران می گوید، «دوران طلایی اقتصاد ایران» دو تا سه سال دیگر فرا می رسد.

بر اساس برآورد انستیتوی مالیه بین المللی، اگر همه چیز به خوبی پیش برود، ایران می تواند شاهد رشد اقتصادی حدودا 6 درصدی در سال 2016 و 6.7 درصد در سال 2017 باشد. این در حالی است که رشد اقتصادی این کشور از سوی صندوق بین المللی پول برای امسال کمتر از یک درصد پیش بینی شده است.

انتهای پیام// 14


 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا