تولید کاتالیست های HDS در مرکز تحقیقات نفلین آذرشهر

تولید کاتالیست های HDS در مرکز تحقیقات نفلین آذرشهر

دنیای معدن - مدیر اجرایی طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت گفت: با تخصیص 16 میلیارد ریال اعتبار برای تولید کاتالیست های HDS در مرکز تحقیقات آذرشهر، گام بزرگی برای پیشرفت و توسعه این مرکز برداشته می شود.

محمدجعفر عظمایی صبح امروز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در بازدید اخیر دکتر مهدی کرباسیان معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان ایمیدرو از طرح نفلین در استان آذربایجان شرقی، و استماع گزارشات مربوط به موفقیت ها و تولیدات محصولات با ارزش افزوده بالای مرکز تحقیقات آذرشهر، در دستور کار جلسه کمیته سرمایه گذاری سازمان قرار گرفته و مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: مقرر شد مبلغ 16 میلیارد ریال توسط سازمان ایمیدرو تامین تا پس از تامین تجهیزات لازم وطی پروسه لازم در خصوص دانش فنی، نهایتا تا 9 ماه دیگر کاتالیست هایی از نوع HDS برای اولین بار در ایران با پایه آلومینایی تولید شود.

عظمایی مدیر مرکز در این خصوص گفت: طرح تولید کاتالیست های HDS نزدیک به 6 ماه است که بطور جدی در حال مطالعه و پیگیری بود که با تولید اولیه این محصول در حد آزمایشگاهی، مرحله امکان سنجی تولید این ماده در اشل آزمایشگاهی با موفقیت به پایان رسید.

وی گفت: پس از اخذ موفقیت های تولید این ماده از پودر بوهمایت تولیدی مرکز، گزارش موفقیت آن به سازمان ارسال شد و در پی این گزارش و حضور دکتر کرباسیان در استان آذربایجان شرقی، و اخذ نظر مثبت ریاست محترم سازمان، در اولین جلسه کمیته سرمایه گذاری سازمان به تصویب رسید و در اولین فرصت پس از تامین اعتبار فوق، اقدامات اساسی در این خصوص آغاز می شود.

عظمایی گفت: این محصول تا الان بصورت کامل وارداتی بوده که با دستیابی کامل به تولید صنعتی این محصول، برای اولین بار درایران، این مهم در مرکز تحقیقات آذرشهر صورت می پذیرد.

وی افزود: پیش از این، تولید بوهمایت به عنوان ماده اولیه و پایه ای برای تولید این کاتالیست ها نیز در این مرکز برای اولین بار در ایران به تولید انبوه رسید. و این موفقیت مهم نیز با همکاری وهمراهی محققان و پژوهشگران این مجموعه وبا دانش کاملا بومی صورت گرفت.

مدیرمرکز تحقیقات آذرشهر خاطرنشان کرد: این مرکز که از سال 1387 موفق به تولید گردید، در سالهای مختلف تا امسال با توجه به کیفیت غیر قابل قیاس تولید پودر آلومینا از «سنگ نفلین سینیت» در مقایسه با سایر پودرهای تولیدی، با دستیابی به خلوص بالای 94/99 درصد یعنی بالاترین خلوص موجود برای یک پودر آلومینا، توانسته در گریدهای مختلف از جمله گرید داروئی، گرید بالستیک وحتی تولید پودر نانو آلومینا به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند.

وی در خصوص بازگشت سرمایه برای تولید این محصول گفت: پس از تامین اعتبار مربوطه، و بازاریابی مربوطه، در اولین سال تولید، علاوه بر بازگشت کامل سرمایه، امکان سود چند برابر بیشتر از مبلغ سرمایه گذاری نیز متصور است.

عظمائی با ارزیابی قیمت این محصول در بازار جهانی بالغ بر 35 دلار افزود: این مرکز توانایی لازم برای تولید 300 تن در سال برای این محصول را دارد.

پیش از این پودر تولیدی فعلی این مرکز ارزشی بالغ بر دو دلار داشت که با دستیابی به پودر بوهمایت، قیمت تولیدی بوهمایت از پودر آذرشهر 6 دلار و پایه کاتالیستی آن 14 دلار برآورد شده بود. اما با تولید کاتالیست های HDS قیمت این محصول در حال حاضر در بازار جهانی 35 دلار می باشد. که می تواند به عنوان موفقیت چشمگیری در تحقق اقتصاد مقاومتی ابلاغ مقام معظم رهبری و سیاست های دولت قرار گیرد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا