زنگ خطر در صنعت فولاد كشور

زنگ خطر در صنعت فولاد كشور ماین نیوز: از آنجا كه در شرايط فعلي، صنعت فولاد در جهان با فراز و نشيب هاي زيادي مواجه شده و بحران و ركود آن، كشور ما را نيز تحت تاثير قرار داده پرواضح است كه هر كشوري براي ارتقا و حفظ صنعت خود و پويايي آن، استراتژي و برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت را اجرايي و عملياتي مي کند تا بتواند در شرايط مختلف، ادامه حيات دهد.

در سال جاري كه اثرات ركود و بحران جهاني صنعت فولاد كشورمان را نيز تحت تاثير قرا ر داده متاسفانه تاكنون راهكارهاي لازم و عملي و جدي براي حمايت از اين صنعت مهم توسط دولتمردان اتخاذ نشده و هر روز در گوشه و كنار كشور به ويژه در عرصه رسانه هاي مختلف، ناله و فرياد مديران و كاشناسان اين صنعت را در كشور را مي شنويم يا شاهد تعطيلي و زيان ده شدن اين صنايع هستيم.

همگان مي دانيم كه مديران شايسته صنعت فولاد كشور در شرايط تحريم هاي ظالمانه دشمن ثابت كردند كه مي توانند صنعت فولاد كشور را استوار و پابرجا نگه دارند اما آنچه اين صنعت مهم و حياتي را در معرض خطر جدي و سقوط قرار داده، خودتحريمي هاي داخلي و باز کردن درهاي واردات بدون توجه به شرايط رقابتي حاكم در جهان و... است.

به اعتقاد اغلب كارشناسان و مديران عالي اين صنايع اگر در همه ابعاد چه در تهيه و تامين مواد اوليه، فروش و صادرات اصول صحيح رقابت حاكم باشد، صنعت فولاد كشور مي تواند در عرصه رقابت جهاني نيز با افتخار به حيات خود ادامه دهد اما متاسفانه عدم تعرفه مناسب در زمان خود، افزايش قيمت مواد اوليه و انرژي در داخل كشور بالاتر از قيمت هاي جهاني و عدم برنامه ريزي و تدابير فوري و لازم دولتمردان در اين خصوص باعث شده است كه صنايع فولاد كشور در سراشيبي سقوط جدي قرار گيرند.

وقتي مديران عالي دوقطب بزرگ فولاد كشور يعني ذوب آهن اصفهان و فولاد مباركه با ارائه راهكارهاي لازم به مسوولان ذي ربط، هر روز اين خطر بزرگ را براي كشور يادآور مي شوند، ديگر از صنايع زيردستي و پايين دستي چيز ديگري جز نابودي نمي توان انتظار داشت. سوال مهم اين است كه چرا مسوولان سكوت كرده اند و چرا فراموش كرده اند روزهاي طلايي را كه اين صنايع مهم و بزرگ در رشد و توسعه صنايع بزرگ وكوچك ديگر نقش آفريني مي كردند و حتي دولتمردان را در عرصه هاي مختلف مورد حمايت قرار مي داده اند.

با نگاه كوتاه به تاريخ پرافتخار صنعت بزرگي همچون ذوب آهن اصفهان در مي يابيم كه چگونه اين مجتمع بزرگ صنعتي به عنوان مادر صنعت فولاد كشور در رشد و توسعه اين صنعت و مهمتر از همه تربيت مديران لايق و نيروي انساني توانمند كه هم اكنون بسياري از آنها خود در راس مديريت شركت هاي بزرگ توليدي و صنعتي كشور منشا خدمت و اثر هستند، نقش آفريني کرده است. تقديم 285 شهيد، 1400 جانباز، 14 هزار ايثارگر و 86آزاده، برگ زرين ديگري از خدمات ارزشمند اين مجتمع عظيم صنعتي به انقلاب و ملت بزرگ ايران است. وقتي به تاريخ و فراز و نشيب هاي اين مجتمع عظيم صنعتي نگاه مي كنيم، شايد بتوان گفت دهه هفتاد يكي از دوره هاي مهم براي حركت در جهت رشد و توسعه بود كه با مديريت جهادي گام هاي موثري برداشته شد.

در آن دوره مديران عالي اين شركت با بهره گيري از اقتصاد مقاومتي و مديريت جهادي و همچنين حمايت مسوولان وقت، اين صنعت مهم را دگرگون کردند. اقداماتي همچون بازسازي و نوسازي هاي اساسي، ايجاد بسترهاي مناسب براي رشدو توسعه، ايجاد بيش از 16 هزار هكتار فضاي سبز كه خود بزرگ ترين جنگل مصنوعي كشور به حساب مي آيد، توجه ويژه به نيروي انساني و افزايش بهره وري و تكيه بر خودباوري و مديريت توانمند داخلي و... را مي توان از مهم ترين شاخصه هاي آن دهه ناميد.

البته تلاش و همت همه مديران در دوره هاي بعدي را نيز نمي توان ناديده گرفت اما در شرايط فعلي به نظر مي رسد تنها مديريت توانمند كافي نيست، گرچه شرط ضروري براي رشد و شكوفايي است اما سازوكارهاي دولتمردان و قانون گذاران در كشور نيمه مهم و گمشده اين مسير پرفراز و نشيب است. بنابراين شايسته و ضروري است قبل از اينكه شاهد خرد شدن استخوان ها و پايه هاي اصلي صنعت فولاد كشور همچون ذوب آهن اصفهان باشيم، مسوولان با جديت و فوريت خاص، اقدامات لازم و مناسب را براي حمايت جدي از صنعت فولاد كشور اتخاذ و عملياتي کنند.

اهم اقدامات فوري پيشنهادي براي ادامه حيات صنعت فولاد كشور
1- افزايش فوري تعرفه واردات و حتي ممنوعيت واردات
2- اتخاد تدابير و تصميمات لازم براي كاهش قيمت تمام شده
3- ايجاد بستر و زمينه مناسب براي صادرات و رفع موانع موجود در اين زمينه
4- ايجاد تدابير حمايتي جدي از صنعت فولاد
5- توجه به افزايش بهره وري با اجراي برنامه هاي مختلف توسط مديران عالي صنايع فولاد
6- ايجاد نشاط و انگيزه در كاركنان اين صنعت با ارائه راهكارهاي لازم
7- بهره گيري از دانش روز دنيا

مجيد مراديان
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا