چشم‌انداز رشد بخش خدمات در سال 94/ دو کانال اثرگذار بر عملکرد بخش بازرگانی

چشم‌انداز رشد بخش خدمات در سال 94/ دو کانال اثرگذار بر عملکرد بخش بازرگانی

اقتصاد > بازرگانی - بخش خدمات با داشتن سهم 52 درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی است که داشتن چشم‌اندازی از رشد این بخش در سال 1394 نقش مهمی در تبیین چشم‌انداز رشد اقتصادی 1394 دارد.

بررسي شواهد مربوط به خدمات بازرگاني، رستوران و هتلداري (که حدود 23 درصد از ارزش‌افزوده بخش خدمات را دارد) مي‌تواند تا حدودي نشان‌دهنده روند تغييرات در ارزش‌افزوده بخش خدمات در سال 1394 باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرکز پژوهشهای مجلس در این خصوص به بررسی بخش خدمات و دو سوال اساسی پرداخته است؛ آیا امكان ادامه يافتن عملكرد مثبت خدمات بازرگاني در سال 1394 امكان‌پذير است؟ ثانيا چشم‌انداز مورد انتظار براي رشد اقتصادي خدمات بازرگاني و کل بخش خدمات در سال 1394 چيست؟

خدمات بازرگاني حلقه وصل بين طرفين عرضه و تقاضاي بازار کالا است؛ به‌طوري که اولا ستانده بخش‌هاي مختلف به‌ويژه کشاورزي و صنعت از کانال بخش بازرگاني صادر شده و يا در بازار داخلي عرضه مي‌شوند. ثانيا کالاهاي مورد نياز فعاليت‌هاي اقتصادي و نهادهاي مختلف که به‌واسطه واردات يا توليد داخل تامين مي‌شوند، از کانال بخش بازرگاني در اختيار آنها قرار مي‌گيرد. بنابراين انتظار بر اين است که ستانده خدمات بازرگاني از يك‌سو متاثر از ستانده بخش‌هايي چون کشاورزي و صنعت و از سوي ديگر، متاثر از تجارت خارجي کشور باشد.

بررسي چشم‌انداز سال 1394 مربوط به بخش‌هاي کشاورزي و صنعت حاکی از آن است که برآورد رشد ارزش‌افزوده بخش کشاورزي در سال 1394 با توجه به آمار وزارت جهاد کشاورزي در حدود 4.2 درصد است، اما در مورد بخش صنعت، شواهد مربوط به واردات و توليدات صنعتي بهار 1394 حاکی از کاهشی بودن ارزش افزوده این بخش در سال 1394 و رشد منفی 3.8 درصدی است.

با توجه به سهم بيشتر بخش صنعت نسبت به بخش کشاورزي از GDP، مي‌توان انتظار داشت که بخش بازرگاني از کانال مربوط به ستانده بخش‌هاي کشاورزي و صنعت در سال 1394 از رشد منفي برخوردار باشد. کانال ديگر اثرگذار بر عملكرد بخش بازرگاني مربوط به تجارت خارجي است. آمارها حاکي از آن است که ارزش دلاری واردات در بهار 1394 نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل 2.4 درصد افزایش داشته، اما ارزش دلاری واردات در بهار 1394 نسبت به بهار 1393 معادل 15.5 درصد کاهش یافته است.

آمار مجموع صادرات و واردات (تجارت گمرکی) نیز که عامل مهمی در عملکرد بخش بازرگانی است، حاکی از کاهش 9 درصدي ارزش تجارت گمرکي کشور در بهار سال‌جاري نسبت به بهار سال گذشته است.

براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، شواهد موجود براي فصل بهار نشان از آن دارد که ادامه چنين روندي براي تجارت گمرکي در بقيه فصول سال جاري باعث شكل‌گيري رشد منفي براي بخش بازرگاني در سال 1394 از کانال تجارت خارجي شود. در مجموع و به‌واسطه دو کانال مذکور انتظار بر اين است که عملكرد ارزش‌افزوده بخش بازرگاني در سال 1394 نسبت به 1393 کاهشي بوده و برآورد نرخ رشد خدمات بازرگاني، رستوران و هتلداری در سال 1394 حدودا منفی 1.7 درصد است.

با توجه به شواهد آماري فصل بهار سال 1394 ، در مورد برخي ديگر از زيربخش‌هاي خدمات شامل حمل‌ونقل و انبارداري و ارتباطات و واسطه‌گري‌هاي مالي نيز انتظار بر اين است که رشد ارزش‌افزوده اين بخش‌ها در سال 1394 عددي منفي است. بنابراين با توجه به سهم حدود 54 درصدي سه بخش مذکور از ارزش‌افزوده بخش خدمات و برآورد منفي بودن رشد ارزش افزوده هر سه بخش در سال 1394، منفي بودن رشد ارزش افزوده بخش خدمات در سال 1394 قابل انتظار بوده و نرخ رشد اين بخش در سال 1394 حدود منفی 0.4 درصد برآورد می‌شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا