۹ دلیل برای استیضاح زنگنه از زبان مسعود میرکاظمی

۹ دلیل برای استیضاح زنگنه از زبان مسعود میرکاظمی

عضو کمیسیون انرژی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم»: زنگنه با سیاه‌نمایی چینی‌ها را از کشور بیرون کرد، شرکت‌های ایرانی را هم رد کرد و منابع داخلی مورد نیاز را تامین نکرد، در مقابل جایگزینی برای آنها پیدا نکرد!/ به جای بنزین یورو۴، بنزین غیراستاندارد وارد کشور کردند

گروه اقتصادی-مسعود میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی مجلس و وزیر اسبق نفت در خصوص استیضاح بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت اظهار کرد: استیضاح وی از چند جهت مورد توجه مجلس بوده و حائز اهمیت است که جنبه دیپلماسی انرژی یکی از مهم ترین ابعاد آن است.

زنگنه دو بار در دیپلماسی انرژی مردود شد

وی افزود: بعد از حمله داعش به مراکز نفتی عراق و هزینه هایی که به این کشور تحمیل شد، قیمت نفت در حال افزایش بود که زنگته اعلام کرد که من به عنوان وزیر نفت ایران کاهش تولید نفت را جبران می کنم که با این اظهار نظر وی دوباره قیمت نفت پایین آمد.

به گزارش بولتن نیوز،وزیر اسبق نفت گفت: ضعف بعدی زنگنه در دیپلماسی به عملکرد ایران در اوپک بر می گردد که متاسفانه ایران درست مثل عربستان موضع گیری کرد و در نهایت هم برنامه های آقای زنگنه برای افزایش قیمت نفت با شکست رو به شد، چون زنگنه نتوانست عربستان سعودی را برای رسیدن به هدف خود قانع کند.

میرکاظمی با تاکید بر مشکلات وزارت نفت در تکمیل فازهای پارس جنوبی در دوران مدیریت زنگنه تصریح کرد: تمام تبلیغات و مانور زنگنه روی تکمیل فازهای پارس جنوبی، مربوط به دولت قبل است و در این دولت همه چیز به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

وی خاطرنشان کرد: در دولت سازندگی و اصلاحات هشت فاز به طور ناقص دنبال شده بود و پرونده هایی مانند استات اویل، توتال و کرسنت هم به وجود آمد اما در دولت سابق پروژه ها به شرکتهای ایرانی واگذار شد. مثلا در خصوص فاز دوازده که اخیرا افتتاح شد، یادم هست که زمانی که من به وزارت نفت رفتم یک زمین خالی بود.

زنگنه فازهای پارس جنوبی را با درصد پیشرفت بالا از دولت قبل تحویل گرفت، اما آنها را متوقف کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود:  به عنوان مثال یک فاز پارس جنوبی 75 میلیون مترمکعب گاز را در روز تامین می کند و با 92 درصد پیشرفت از دولت دهم تحویل دولت یازدهم شد و آقای زنگنه و تیمشان بعد از 20 ماه آن را به بهره برداری رساندند، در حالی که اولین اتصال آن به شبکه گاز در زمان وزارت آقای قاسمی اتفاق افتاد. فازهای دیگر هم به همین ترتیب در دوران آقای زنگنه به کندی پیشرفت کردند. سوال اساسی ما از آقای زنگنه این است که این فازهای پارس جنوبی با چه درصدی تحویل دولت یازدهم شد و امروز در چه درصدی هستند؟ این سوال را قبلا از ایشان پرسیدیم و باید در کمیسیون انرژی به آن پاسخ دهند.

میرکاظمی گفت: میادین مشترک در دولت دهم شتاب خوبی گرفته بود، ولی متاسفانه آقای زنگنه تقریبا آنها را تعطیل کرد. در خصوص عملکرد پالایشگاهها هم ایشان باید پاسخگو باشند. زیرا بازسازی آنها و تولید بنزین آنها به دلیل عدم سرمایه گذاری در حال کاهش است. ایشان پیشرفت این پالایشگاهها را متوقف کردند برای اینکه اروپایی ها بیایند، در حالی که تذکری به آقای زنگنه در کمیسیون انرژی در روز اول وزارتشان داده شد که منتظر اروپایی ها نشوید، زیرا تا لغو کامل تحریمها اتفاق نیفتد اروپایی ها برای سرمایه گذاری به صنعت نفت ما نمی آیند.

با سیاه نمایی شرکتهای چینی و ایرانی را از پالایشگاه‌ها بیرون کرد ولی نتوانست جایگزینی را بیاورد

وی خاطرنشان کرد:  زنگنه با یک کار شتاب زده و با سیاه نمایی چینی ها را از پروژه های نفتی بیرون کرد، سپس شرکتهای ایرانی را هم رد کرده و منابع داخلی مورد نیاز را تامین نکرد. از خارج هم کسی برای سرمایه گذاری نیامد. قیمت نفت هم به دلیل دیپلماسی ضعیفشان کاهش یافت، بنابراین در حال حاضر پروژه های نفت کشور معطل مانده است.

در پتروشیمی تمام گزارشهای زنگنه مربوط به دولت قبل است

وزیر اسبق نفت بیان کرد: گاز رسانی به روستاها و شهرهایی که فاقد گاز بودند تقریبا کند و یا تقریبا متوقف شده است. در پتروشیمی هیچ کار اساسی صورت نگرفته است. عملا چند مجتمع پتروشیمی را هم تعطیل کردند و آن چیزی که ایشان امروز در پخش پتروشیمی گزارش می دهند عملکرد دولت  قبل است. اینها با عدد و رقم قابل اثبات است و اگر لازم شد یک روز با عدد و رقم اینها را اثبات می کنم.

بنزینهایی که از مرداد وارد شدند هم یورو 4 نیستند

میرکاظمی با انتقاد از پافشاری زنگنه بر واردات بنزین به نسیم تاکید کرد: در حوزه پالایشگاهها آقای زنگنه روی واردات بنزین پافشاری کرد و گفت که بنزین یورو 4 وارد می کند. مجلس که برای نظارت وارد عمل شده و متوجه  یورو 4 نبودن بنزین وارداتی شد. سپس آقایان در وزارت نفت گفتند که از مرداد ماه قرار است بنزین یورو 4 وارد شود، اما جالب اینجاست در حال حاضر هم که  ما اسناد را بررسی می کنیم برخی از این محموله های وارداتی یورو 4 نیست و متاسفانه دلال هایی در این خصوص هستند که در حال واردات بنزین هستند و با قیمت بالایی به وزارت نفت می فروشند.

برخی افراد مجهول الحال بنزین به کشور وارد می کنند

وی افزود: آنها حتی بعد از تحویل بنزین به وزارت نفت به دلیل تحریمها به وزارت نفت بین 2 تا 9 دلار افزایش قیمت در نرخ بنزین انجام دادند که اینها تخلف است و دیوان عدالت اداری گزارش آن را به مجلس داده است. متاسفانه برخی از افراد مجهول الحال هم به عنوان افراد وارد کننده به لیست وارد کنندگان بنزین اضافه شده اند. اینها مواردی است که به استیضاح آقای زنگنه می انجامد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص چگونگی استیضاح زنگنه هم توضیح داد: آخرین آماری که دیده بودم 30 تا 40 نفر استیضاح زنگنه را امضا کرده بودند و احتمالا تعداد امضاها بیشتر خواهد شد. متاسفانه برخی حمایتها در راس مجلس از آقای زنگنه می شود که جای سوال دارد و تعجب برانگیز است.

زنگنه با پافشاری بر سمی بودن بنزین پتروشیمی ها به آمریکا در مذاکرات کد می داد

وی با بیان اینکه زنگنه با تاکید بر سمی بودن بنزین پتروشیمی ها به آمریکایی ها کد می داد به نسیم گفت: وی در مسئله بنزین پتروشیمی ها اعلام کرد که این بنزین سمی است، یعنی این چیزی که آمریکایی ها روی آن برای مذاکره دلخوش کرده بود را مطرح کرد. در واقع وی در بسیاری از موارد منافع ملی را زیر پا گذاشته که انشالله در روز استیضاح با سند و مدرک در صحن علنی مجلس اثبات خواهد شد.

نمایندگان اگر تاکنون زنگنه را استیضاح نکردند ملاحظه دولت را می‌کنند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر جدیت نمایندگان در موضوع استیضاح زنگنه تصریح کرد: نمایندگان برای استیضاح آقای زنگنه خیلی جدی هستند، ولی تاکنون مواردی پیش آمده که جلوی استیضاح ایشان را گرفته است. یکی بحث مذاکرات بود که نمایندگان می خواستند دولت تضعیف نشود. بعد از آن هم بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش و راه مطرح شد. نمایندگان در حال حاضر ملاحظه دولت را می کنند نه ملاحظه آقای زنگنه را، ولی متاسفانه در هیات رئیسه هم عده ای هستند که هوای برخی از وزرا را دارند و هوای برخی دیگر وزرا را ندارند.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا