در نشست مشترک بورس انرژی با بزرگترین عرضه کننده فرآورده های نفتی عنوان شد؛

لزوم افزایش 6 درصدی سهم شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در بورس انرژی

لزوم افزایش 6 درصدی سهم شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در بورس انرژی

در حال حاضر سهم شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی تنها 6 درصد است که تلاش بیشتر تمامی فعالان برای افزایش این سهم از بازار را می طلبد.

 

طی نشستی که با حضور مدیرعامل بورس انرژی ایران، مدیر صادرات و واردات فرآورده های نفتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مدیران عامل و مدیران بورس انرژی شرکتهای کارگزاری برگزار شد، ضمن معرفی بازار محصولات پذیرش شده شرکت ملی پخش در بورس انرژی ایران، فعالان این حوزه به بیان انتظارات و نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در ابتدای این جلسه دکتر سید علی حسینی مدیر عامل بورس انرژی گفت: در حال حاضر علاوه بر گاز مایع پالایشگاه های مختلف محصولاتی چون حلال 410 پالایش نفت آبادان، پروپیلن پالایش نفت شازند، بنزین 100 پالایش نفت آبادان، نفت گاز (گازوئیل) و نفت سفید از سوی شرکت ملی پخش در بورس انرژی ایران پذیرش شده است.

وی خاطرنشان کرد: گاز مایع صادراتی، حلال 410، نفت گاز و پروپیلن به ترتیب بیشترین ارزش معاملات محصولات پذیرش شده شرکت ملی پخش در بورس انرژی را به خود اختصاص داده اند.

به گفته حسینی، شرکت ملی پخش با استفاده از ساز وکار بورس انرژی در حال حاضر بخشی از حجم گاز مایع خود را در این بورس عرضه می کند و در نظر دارد تا با استفاده از انواع قراردادهای قابل معامله، حجم معاملات خود را افزایش دهد.

وی با بیان این نکته که در حال حاضر سهم شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی تنها 6 درصد است خواستار تلاش بیشتر تمامی فعالان برای افزایش این سهم از بازار شدند.

در ادامه این جلسه، اسماعیل حشم فیروز مدیر صادرات و واردات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، با بیان این نکته که شرکت ملی پخش تمام تلاش خود را جهت آشنایی خریداران قدیمی خود با بورس انرژی ایران کرده است خواستار تلاش مضاعف کارگزاران برای جذب مشتریان جدید برای محصولات این شرکت در بورس انرژی شد.

وی با اشاره به علاقه‌مندی شرکت ملی پخش به عرضه های محصولات در بورس انرژی گفت: درصورت موفقیت عرضه ها در بورس انرژی ایران این امکان وجود دارد که عرضه های خارج از بورس این شرکت متوقف شده و تمام بخش قابل عرضه این شرکت از طریق بورس انرژی ایران صورت گیرد.

وی با اشاره به بازارهای هدف در بین کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، ترکیه و گرجستان توجه ویژه کارگزاران به این بازارها را خواستار شد و افزود: با توجه به موقعیت ایران و شرایط کشورهای همسایه این بازارها می توانند بازارهای دائمی برای محصولات صادراتی ایران باشند که لازمه آن بازاریابی مناسب است.

در ادامه این جلسه، کرمی رئیس صادرات امور بین الملل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برخی از مسائلی را که در عرضه های گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بورس انرژی ایران مشاهده شده بود را مطرح کرد و گفت: عدم آشنایی کارگزاران با فرآیندهای معاملات محصولات نفتی در بورس انرژی، مشکل در بازاریابی و ارائه گزارش های مناسب به خریداران از سوی کارگزاران، عدم انعطاف در دستورالعملهای بورس انرژی عمده مشکلات عرضه‏های قبلی محصولات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بورس انرژی بوده است.

در ادامه محمد حسن عسگری رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی به برخی سئوالات مطرح شده حاضرین پاسخ داد و خواستار مساعدت بیشتر شرکت ملی پخش در عرضه های نفت گاز در بورس انرژی ایران شد تا بدین وسیله زمینه رونق این بازار فراهم شود .

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا