خدابنده در گفت‌وگوی تفصیلی با ماین نیوز مطرح کرد:

انتظار کاهش قیمت مواد اولیه صنایع فولاد و آلومینیوم

انتظار کاهش قیمت مواد اولیه صنایع فولاد و آلومینیوم

گروه صنایع معدنی - مدیرعامل شرکت یگانه اندیش صنعت در تلاش است تا چهره متفاوتی از این شرکت را در مقایسه با سایر شرکت های بازرگانی مواد اولیه صنایع معدنی نشان دهد. اصلی ترین مشخصه این چهره متفاوت نیز تبدیل شدن به بخشی از زنجیره تولید است.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، شرکت یگانه اندیش به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه هلدینگ یگانه اندیش سرمایه در زمینه تامین مواد اولیه صنایع فولاد، آلومینیوم و ... فعالیت می کند. امیر خدابنده، مدیرعامل این شرکت تفاوت یگانه اندیش صنعت را با سایر شرکت های بازرگانی فعال در زمینه تامین مواد اولیه صنایع معدنی، حضور قوی این شرکت در چرخه تولید و همراهی با تولیدکنندگان می داند.

خبرنگار ماین نیوز با امیر خدابنده، مدیرعامل شرکت یگانه اندیش صنعت گفت‌وگویی انجام داده است که متن آن به شرح زیر است:

شرکت یگانه اندیش صنعت در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند؟

شرکت یگانه اندیش صنعت یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ یگانه اندیش سرمایه است که در زمینه تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع فولاد، آلومینیوم، سرب و روی، ترانسفورماتور و قطعات خودرو (خودروسازی راین یکی دیگر از زیرمجموعه‌های هلدینگ) فعالیت می‌کند. ما برای صنعت فولاد موادی مانند الکترود گرافیتی، گندله، فروآلیاژها، کک نفتی، کک متالورژی و زغال سنگ را تامین می‌کنیم. به عنوان ذوب آهن اصفهان که بزرگترین مصرف‌کننده زغال سنگ در صنعت فولاد کشور است، از مشتریان ماست. الکترود گرافیتی را نیز برای شرکت‌هایی مانند فولاد خوزستان، فولاد خراسان، فولاد ارفع، فولاد خزر، گروه ملی فولاد و ... تامین می‌کنیم. شرکت در تمام مناقصه‌های فولادسازان شرکت می‌کند. سیاست شرکت تضمین کیفیت مواد اولیه موردنیاز فولادسازان با قیمت رقابتی است. باید به این نکته تاکید کنم که یگانه اندیش صنعت صرفا یک اجنت یا نماینده نیست، بلکه ما در زمینه خرید مواد اولیه اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنیم و شرایط مناسبی را هم برای پرداخت مشتریانمان ایجاد کرده‌ و کلیه ریسک‌ها و مسئولیت‌های این کار را هم پذیرفته‌ایم. ما خود را جزوی از چرخه تولید می‌دانیم و کاملا درگیر آن هستیم. این در حالیست که بسیاری از نمایندگان فروش شرکت‌های خارجی اصلا وارد این فرایند نمی‌شوند اما نیاز امروز کشور چنین چیزی نیست. هم‌اکنون شرکت‌ها با بحران نقدینگی مواجهند و نمی‌توان تامین‌کننده صرف برای شرکت‌ها بود، بلکه باید تامین نقدینگی نیز از سوی تامین‌کننده قطعات و مواد اولیه صورت بگیرد، در غیر این صورت نباید انتظار رونق تولید را داشته باشیم. از سوی دیگر با توجه به اینکه عمده تولید فولاد و آلومینیوم در اختیار دولت است و تولید این کارخانه‌ها باید بطور پیوسته باشد، نحوه تامین این کارخانه‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. از سوی دیگر در دنیا شاهد سقوط قیمت‌ها در بازار مواد معدنی و فلزات از یک سو و کاهش تقاضای کشورهای تعیین‌کننده‌ای مانند چین هستیم. البته باید بگویم که کاهش قیمت رخ داده در محصولات نهایی مانند فولاد بسیار بیشتر از کاهش قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن بوده است. البته همه می‌دانند که این فضا موقتی است. از سوی دیگر بعد از اجرای برجام انتظار می‌رود که تا حدود زیادی شاهد بازگشت رونق به صنایع کشور باشیم. با فعال شدن گشایش اعتبار مدت‌دار و ال‌سی‌های یوزانس 180 و 360 روزه نیز می‌توانیم انتظار بازگشت به رونق صنایع را داشته باشیم. بازگشایی ری‌فاینانس هم بسیار موثر خواهد بود.

لغو تحریم‌ها چه میزان از هزینه‌های شما را کاهش خواهد داد؟

یکی از هزینه‌های سنگین تحریم بر فعالیت‌های ما، اجبار در خرید نقدی بود. خرید نقدی و بازگشت پول در درازمدت باعث شد تا هزینه زیادی بر ما تحمیل شود. از سوی دیگر نرخ‌های سنگین تبدیل ارز در بانک‌های چین هم بر ما تحمیل شد. بطور کلی بعد از لغو تحریم‌ها می‌توانیم شاهد کاهش 10 تا 15 درصدی هزینه‌ها در فعالیت‌هایمان باشیم. به نظر من سیستم بانکی در دوران تحریم کم‌کاری کرد. به عنوان مثال بسیاری از خریدهای ما توسط دفاترمان در چین و دوبی انجام شد اما برای بازگشت پول مشکل داشتیم. باید رابطه بین بانک‌ها و شرکت‌ها رابطه برد-برد باشد.

یکی از محصولات استراتژیکی که تامین می‌کنید، الکترود گرافیتی است. در این باره بیشتر توضیح دهید.

ما نماینده دو تولیدکننده بزرگ الکترود گرافینی در چین به نام‌های فانگدا و نانتونگ هستیم. در چند ماه اخیر قیمت الکترود گرافیتی بین 200 تا 300 دلار در هر تن کاهش یافته است. در زمینه عرضه الکترودهای گرافیتی به کارخانه‌های فولاد با قیمت رقابتی کار می‌کنیم و شیوه پرداخت‌ خوبی را هم به فولادسازان ارائه کرده‌ایم.

چه تفاوتی بین الکترود گرافیتی تولید چین و اروپا به ویژه آلمان وجود دارد؟

ما در دوران قبل از تحریم‌ها از آلمان هم الکترود گرافیتی وارد می‌کردیم اما در شرایط تحریم واردات این محصول از چین صورت گرفت. چین در زمینه الکترود گرافیتی پیشرفت قابل توجهی داشته و از نظر کیفیت قطعا از هند و روسیه جلوتر است. قیمت الکترودهای گرافیتی چین هم بین 5 تا 8 درصد ارزان‌تر از مشابه آلمانی است. به تازگی مذاکراتی با شرکت SGL آلمان داشتایم تا بتوانیم بخشی از الکترود گرافیتی موردنیاز فولادسازان را نیز از این شرکت مطرح تامین کنیم.

با توجه به کمبود گندله در کشور در زمینه تامین این محصول چه اقداماتی کرده‌اید؟

همانطور که می‌دانید کشور با کمبود گندله مواجه است و تامین گندله موردنیاز فولادسازان یکی از برنامه‌های ما بوده است. از هند پیشنهاداتی برای واردات گندله داشته‌ایم اما خلوص گندله هند چندان بالا نبوده و مناسب برای کارخانه‌های فولاد ایران نیست. در حال مذاکراتی با واله در عمان و بحرین استیل هستیم تا در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، گندله موردنیاز کشور را از این شرکت‌ها تامین کنیم.

بهره‌مندی شرکت‌های صنعتی از شرکت‌های بازرگانی مانند یگانه اندیش صنعت چیست؟

بسیاری از شرکت‌های صنعتی به منظور کاهش هزینه‌ها، امور بازرگانی خود را برون‌سپاری می‌کنند. ما به دنبال این هستیم که چهره متفاوتی را از یک شرکت بازرگانی در فعالیت‌های یگانه اندیش صنعت نشان دهیم.

با توجه به نیاز صنعت فولاد کشور به زغال سنگ، در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

زغال سنگ موجود در کشور کیفیت لازم را ندارد و به همین دلیل بعضا اقدام به واردات از چین و استرالیا می‌کنیم. به نظر می‌رسد با توجه به اجرای برجام می‌توانیم انتظار کاهش قیمت زغال سنگ وارداتی را در آینده نزدیک داشته باشیم. یکی از مشتریان اصلی زغال سنگ وارداتی هم ذوب آهن اصفهان است.

در زمینه واردات فروآلیاژها چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

عمده فعالیت ما در این حوزه مربوط به واردات فروسیلیس با خلوص حداقل 75 درصد از چین است که کیفیت خوبی هم دارد. تقاضای داخلی فروآلیاژها بالاست و تولید داخل هم کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد و کارخانه‌ها هم با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند و به صادرات نیز تمایل زیادی دارند. به نظر من تولید و واردات در هر حوزه‌ای باید وجود داشته باشند تا این دو بخش یکدیگر را از نظر قیمت و کیفیت به تعادل برسانند. در زمینه فرومنگنر نیز بیشتر واردات ما از کره‌جنوبی و هند انجام شده است و مذاکراتی نیز برای واردات فرومنگنز از اروپا و به ویژه فرانسه انجام داده‌ایم. یکی از ویژگی‌های ما به عنوان تامین‌کننده مواد اولیه موردنیاز صنایع معدنی، این است که دپوی محصول در بندرعباس داریم که 500 تن فروسیلیس و 500 تن فرومنگنز همواره در آن موجود و آماده تحویل است. به زودی الکترود گرافیتی هم به سبد دپوی ما اضافه می‌شود. چنین ویژگی باعث می‌شود زمان کمتری را برای تحویل محصول به مشتری از دست بدهیم.

با توجه به نیاز شدید صنعت آلومینیوم کشور به پودر آلومینا، در این حوزه چه برنامه‌هایی دارید؟

آلومینای جاجرم حداکثر 20 درصد از نیاز صنعت آلومینیوم کشور را به آلومینا تامین می‌کند و این کارخانه هم به زودی با ایجاد واحد تولید شمش آلومینیوم، آلومینای خود را به مصرف این واحد متعلق به خود خواهد رساند. در تامین آلومینا نوسان‌های زیادی به دلیل تحریم وجود داشته است. بخش عمده‌ای از آلومینای ایران از شرکت‌های هندی ایندالکو و نالکو تامین شده است. یگانه اندیش صنعت به تازگی فعالیت خود را در تامین آلومینا آغاز کرده است و البته فضای کسب‌وکار در این حوزه نیز بزرگ است. قصد داریم در زمینه تامین آلومینا از تجربیات دفتر خود در دبی استفاده کنیم. در جریان تحریم‌ها آلومینای وارداتی از استرالیا ابتدا به چین رفته در آنجا تخیه و بارگیری می‌شد و سپس به ایران ارسال می‌شد که همین امر هزینه زیادی برای کشور داشت. تلاش داریم با توجه به بهتر شدن فضای بین المللی، آلومینا را به صورت مستقیم از استرالیا وارد کنیم که در این صورت قیمت آلومینای وارداتی هم کاهش خواهد یافت.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا