بانک‌ها به تولیدکننده امان بدهند

مهمترین مانع کسب و کار در کشور چیست؟

مهمترین مانع کسب و کار در کشور چیست؟

دبیر انجمن صنایع نساجی و پوشاک ایران در برخی موارد فرآیند ورود سرمایه‌گذار پیچیده است. برخی موارد در دنیا پذیرفته شده است، اما در کشور ما همچنان مورد بحث است. به همین دلیل ممکن است این موانع فضای کسب و کار را تحت‌الشعاع قرار دهد.

محمد مهدی رئیس زاده، با اشاره به ورود هیات‌های اروپایی به ایران و پیش‌بینی بهبود فضای کسب و کار در شرایط فعلی اظهار کرد: براساس گزارش‌ها و شاخص‌های بانک جهانی ایران تغییرات چندانی نداشته است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، وی افزود: ایران در این میان در مقایسه با سال گذشته تنها یک رتبه پیشرفت داشته است که آن هم در بخش برق و مجوزهای مربوط به شهرداری و راه‌اندازی کسب و کار تسهیل شده است، اما سایر شاخص‌ها از منظر فضای کسب و کار با کاهش همراه بودند.

رئیس‌زاده اظهار کرد: از منظر مقررات، ایران دارای مقررات خوبی در جهت جذب و حمایت از سرمایه‌گذار است، اما جدای از وجود تحریم‌ها که باعث به دست نیامدن نتایج مثبت می‌شود، اجرای بد قوانین است.

دبیر انجمن صنایع نساجی و پوشاک ایران گفت: به دلیل رکودی که دائما در حال تعمیق است، کلیه مسایل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و تا از این رکود خارج نشویم، نمی‌توان انتظار اتفاق خاص و خوشحال کننده‌ای در بخش کسب و کار داشت. از این رو باید دولت،‌بخش خصوصی و فعالان اقتصادی تمام تلاش خود را در جهت خروج از رکود اعمال کنند.

وی تصریح کرد: در صورت اجرای این امر، می‌توان سایر مشکلات را هم برطرف کرد. در رکود، رفتارهای سازمان‌های حاکمیتی همچون سازمان تامین اجتماعی باید به گونه‌ای کمک کننده باشد، اما در حال حاضر برعکس این است.

رئیس‌زاده افزود: در حال حاضر رفتارهای سازمان‌های حاکمیتی در کشور همچون سیستم بانکی از منظر وصول مطالبات که به معظلی تبدیل شده است، شرایط رکود را درنظر نگرفته‌اند و همین امر باعث شده است تا فشار به بخش تولید بیشتر شود.

به گفته دبیر انجمن صنایع نساجی و پوشاک ایران، در این زمان فشار به بخش تولید به گونه‌ای می‌شود تا ظرفیت بنگاه‌های فعال کاهش یابد و به بیکاری و تعمیق رکود در کشور منجر شود.

رئیس‌زاده اظهار کرد: از این رو من معتقدم که باید نوعی دیگر به این بخش نگاه کرد چرا که از روند فعلی بوی امیدواری به مشام نمی‌خورد.

وی با اشاره به وجود برخی موانع در بخش مقررات افزود: در برخی موارد فرآیند ورود سرمایه‌گذار پیچیده است. برخی موارد در دنیا پذیرفته شده است، اما در کشور ما همچنان مورد بحث است. به طور مثال اخذ مالیات بر ارزش افزوده که انتهای طرح به مصرف کننده برمی‌گردد دچار مشکل می‌شود و همه فشار ان به تولید کننده وارد می‌شود و همین امر باعث اجرای بد یک قانون خوب می‌شود.

دبیر انجمن صنایع نساجی و پوشاک ایران تصریح کرد: در بسیاری از بخش‌ها این اتفاق رخ می‌دهد، به طور مثال در بخش معوقات بانکی یکی از موانع برای بخش صنعت است که باید انعطافی در این میان ایجاد شود و در عین حال هم باید به مشکلات طرف مقابل توجه شود. باید هر دو طرف در تعامل باشند که هم بانک و هم تولید کننده با یکدیگر تعامل داشته باشند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا