تحويل سالانه 10 ميليارد متر مكعب گاز به تركيه

تحويل سالانه 10 ميليارد متر مكعب گاز به تركيه

رئیس ایستگاه صادرات گاز بازرگان گفت: این ایستگاه با ظرفیت روزانه تحویل 31 میلیون و 500 هزار مترمکعب گاز ، سالانه 10 میلیارد مترمکعب به طرف ترکیه تحویل می دهد.

 

صادق اکبرپور در گفتگو با خبرنگاران افزود: گاز تحویلی به ترکیه بعد از گذر از 17 ایستگاه تقویت فشار و طی 1800 کیلومتر مسافت به دروازه صادرات گاز ایران به اروپا می رسد.
وی با بیان اینکه این میزان گاز تحویلی در قالب یک قرارداد25 ساله به ترکیه صادر می شود گفت: روند صادرات گاز از طریق مرز بازرگان از سال 2009 تاکنون روندی سعودی طی کرده است و تجهیز و روز آمدی ایستگاه های تقویت فشار گاز نقش به سزایی در استمرار صادرات دارد.
اکبرپور کیفیت انرژی ، میزان آلایندگی ها ، دمای گاز و فشار آن را از فاکتور های موثر در تعیین قیمت گاز دانست و افزود: قیمت گاز تحویلی هیچگاه ثابت نیست اما فرمول محاسباتی طبق قرارداد ثابت است.
وی گفت: قراردادهای گازی در قالب توافق های بلند مدت منعقد می شود و در طول مدت قرارداد دوطرف می توانند در موارد مورد اختلاف مذاکره کنند یا حتی اختلافات خود را به داوری بگذارند که ترکیه تاکنون دو بار اقدام به این کار کرده است.
اکبرپور تاکید کرد: در حال حاضر امکان افزایش میزان گاز تحویلی در قالب قرارداد کنونی وجود ندارد و افزایش میزان صادرات مستلزم قرارداد جدید است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا