مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی عنوان کرد

فرسایش 4 برابری خاک در ایران/ تدوین برنامه جامع خاک

فرسایش 4 برابری خاک در ایران/ تدوین برنامه جامع خاک

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از فرسایش چهار برابری خاک در ایران نسبت به متوسط جهانی خبر داد و گفت: برنامه جامع خاک در قالب برنامه ششم توسعه کشور تدوین شده و طرح جامع خاک 10 ساله کشور نیز در مراحل پایانی تصویب در مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش ایسنا، علیرضا پرستار اظهار کرد: ایران دارای وسعت حدود 169 میلیون هکتار است که با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک حاکم بر این منطقه همچنین نوع رسوب‌گذاری دریاهای باستانی کشورمان از نظر کمی و کیفی با محدودیت‌های شدید منابع پایه خاک مواجه است.

وی افزود: از 18.5 میلیون هکتار اراضی واقع در چرخه تولید 8.7 میلیون هکتار جزو اراضی آبی بوده که 1.3 میلیون هکتار از این اراضی واقع در کلاس I بوده و 7.4 میلیون هکتار اراضی آبی دارای یک یا چند محدودیت از قبیل شوری، قلیانیت و غیره است.

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: متوسط فرسایش خاک در جهان 4 تا 5 تن در هکتار ارزیابی شده در حالی که این عدد در ایران بیش از 16 تن در هکتار محاسبه شده است. از سوی دیگر نیز قاچاق خاک‌های کشور نیز به حوزه خلیج فارس نیز موضوع جدیدی نیست و انتظار می‌رود در جهت جلوگیری از این روند تلاش بی‌شائبه‌ای از سوی کلیه مسوولان و دست‌اندرکاران صورت گیرد. بنابراین ضروری است حفاظت و صیانت از خاک‌های کشاورزی از اولویت‌های مهم سیاست‌گذاران کشور قرار گیرد.

پرستار اظهار کرد: عدم توجه به میزان حاصلخیزی اراضی کشاورزی که شاخصه آن میزان مواد آلی خاک‌هاست باعث شده تا در بیش از 60 درصد اراضی کشاورزی کشور میزان مواد آلی کمتر از یک درصد کاهش یابد.

به گفته وی گزارش میزان تغییر کاربری اراضی شش کلانشهر کشور به بیش از 196 هزار هکتار طی دوره تحقیق ناشی از اجرای نقشه‌های جامع تفضیلی شهرها و هادی روستاها حاکی از آن است که متاسفانه 85 درصد از این اراضی قابلیت 100 درصد کشاورزی داشته و تغییر کاربری آنها باعث خروج این اراضی از چرخه تولید محصولات کشاورزی شده است.

مدیر کل دفتر امور آب و خاک کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در این راستا کمیته راهبردی خاک طی جلسات مختلف اقدام به تهیه بسته جامع خاک در برنامه ششم توسعه کشور کرده است و همچنین طرح جامع خاک 10 ساله کشور که مشتمل بر پروژه‌ها و طرح اجرایی در خصوص حفظ صیانت از خاک‌های کشاورزی است، منطبق بر لایحه حفاظت خاک بوده که هم‌اکنون مراحل پایانی تصویب در مجلس را می‌گذراند.

پرستار گفت: بهبود و اصلاح خاک، افزایش توان تولید خاک‌های کشاورزی‌، شناسایی خاک‌های کشاورزی و آموزش و انتقال یافته‌های تحقیقاتی و پژوهشی در این زمینه از مهم‌ترین عناوین و طرح‌های موجود در برنامه خاک کشاورزی و طرح جامع 10 ساله کشور است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا