اجرای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در 3 استان

اجرای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در 3 استان

طرح تقویت و انسجام سازمانی برای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی (منارید) به عنوان الگوی جهانی توسعه در سه استان کشور در مرحله اجرای آزمایشی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا در سیستان‌و‌بلوچستان، خبرنگاران از روند اجرای طرح آزمایشی منارید در روستاهای «کیخا»، «بِلند»، «سنچولی» و شهر «علی‌اکبر» در شمال سیستان‌وبلوچستان بازدید کردند.

مدیر اجرایی استانی پروژه بین‌المللی منارید در سیستان‌و‌بلوچستان در حاشیه بازدید از این روستاها به خبرنگار ایسنا گفت: منارید سعی دارد با رفع خلأها و موانع قانونی در مدیریت منابع طبیعی، ارائه الگوهای موفق و پایدار در مدیریت آب و اراضی کشاورزی و همچنین آشنایی مردم در برخورد با منابع طبیعی و استفاده مناسب از آن، یک الگوی توسعه را دنبال و اجرایی کند.

علیرضا سروری‌نژاد ادامه داد: در همین رابطه در روستاهای نمونه‌ای که در شمال استان برای اجرای این الگو معرفی شده، اقدامات مناسب اشتغال‌زایی، آموزشی و ترویجی انجام شده است، برای نمونه سه استخر ذخیر آب «ژئودکاموند» (استخر کم هزینه و نفوذ ناپذیر آب) با حجم ذخیره سازی 15 میلیون لیتر آب به منظور تامین آب مطمئن برای 10 واحد گلخانه و دو هکتاری اراضی کشاورزی در مجتمع گل گز روستای کیخا و روستای بلند ساخته شده است.

این مسئول با بیان اینکه در همین رابطه یک مجموعه گلخانه در مجتمع معیشتی«گل گز» هامون شامل سه واحد خیار، شش واحد گوجه و یک واحد بادمجان کشت شده است، گفت: علاوه براین فعالیت ها، از ظرفیت سوغات های محلی این منطقه برای اشتغال آفرینی استفاده شده است؛ به طوریکه ادویه جات و شیرینی های محلی نظیر«کشک زرد»، «آچار»،«کشک سفید»، «کلوچه»که تا دیروز فقط مصرف محلی داشت امروز توسط زنان روستایی تولید و پس از بسته بندی برای فروش به استان های کشور ارسال می‌شود.

سروری نژاد با بیان اینکه آموزش وراه اندازی کارگاه های قالیبافی و ریسندگی در روستاهای پایلوت انجام شده اظهارکرد: درحال حاضر برای بالغ بر 1500نفر از بانوان باتضمین خریدتولیدات آنها توسط بخش خصوصی اشتغال ایجاد شده است.

وی گفت: اگر قرار است توسعه در بخش روستا اتفاق بیفتد، باید با هماهنگی مردم محلی و استفاده از دانش کارشناسی دستگاه‌های اجرایی باشد و چون طرح منارید بر اساس خواسته‌های مردم محلی برنامه‌ریزی‌شده، اعتماد مردم محلی به دستگاه‌های اجرایی افزایش پیدا می‌کند.

این مسئول بیان کرد: در ایران سه شهرستان برای نمونه از استان‌های کرمانشاه، یزد و سیستان و بلوچستان برای این همکاری بین‌المللی انتخاب‌شده‌اند، منارید سعی دارد زنان، مردان، جوانان، نوجوانان و حتی کودکان را با همکاری سازمان‌های زی ربط مثل سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزش‌وپرورش، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها به سطحی برساند که ارتقایی در سطح جامعه محلی از حیث دانش و نوع مهارت که منتهی به شغل شود، ایجاد ‌کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا