هوای تهران همچنان ناسالم است

معادن، متهم اصلی گرد و غبار تهران

معادن، متهم اصلی گرد و غبار تهران

امروز هم پایتخت غبارآلود باقی خواهد ماند. البته علاوه بر تهران، به گفته مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور، برخی نقاط استان‌های تهران، البرز، قم، اصفهان و مرکزی در بعضی ساعات غبار آلود خواهند بود.

گروه اقتصادی، امروز هم پایتخت غبارآلود باقی خواهد ماند. البته علاوه بر تهران، به گفته مدیر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور، برخی نقاط استان‌های تهران، البرز، قم، اصفهان و مرکزی در بعضی ساعات غبار آلود خواهند بود.

به گزارش بولتن نیوز،احد وظیفه می گوید: «وزش باد شدید در نوار شرقی کشور سبب تداوم گرد و خاک و توفان شن در چهارشنبه و پنجشنبه در جنوب خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان پیش‌بینی می‌شود و وزش باد نسبتا شدید (10 تا 15 متر بر ثانیه) در جنوب سمنان و شرق استان قم و جنوب استان تهران سبب تداوم شرایط غبارآلود در این نقاط شهر تهران خواهد شد.» به همین دلیل هم به افراد سالمند، کودکان و افراد با بیماریهای تنفسی توصیه می شود که از تردد غیر ضروری در فضای باز تا حد امکان خودداری کنند.

البته همین گرد و غبار باعث شد تا جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران با حضور نمایندگان دستگاههای استانی در استانداری برگزار شود. این جلسه در استانداری به ریاست کریمی معاون عمرانی استاندار تهران و با حضور مدیرکل محیط زیست و مدیرکل هواشناسی استان  تهران و نمایندگان وزارت بهداشت، اورژانس، ورزش و امور جوانان و دیگر دستگاههای مرتبط با دستور بررسی آلودگی‌های چند روز گذشته برگزار شد.

در این جلسه مقرر شد با توجه به اینکه مقدار گرد و غبار در شهر تهران تا دو روز آینده در بدترین حالت ثابت خواهد بود، اداره کل محیط زیست استان تهران هشدارهای لازم را از طریق بیانیه اعلام کند.

البته برای پیش‌بینی بهتر از وضعیت هوای تهران و اطلاع رسانی به موقع به شهروندان کمیته‌ای تشکیل شد تا نسبت به بررسی راهکارهای لازم و حتی در صورت نیاز اصلاح آئین‌نامه‌های مربوط و با توجه به اینکه استاندار تهران عضو کمیسیون ویژه تهران و سایر کلانشهرها در دولت است اقدام و موضوعات را از طریق آن پیگیری کند.

مصوبه دیگر جلسه تشکیل کمیته‌ای با عضویت اداره کل بحران استان تهران و محیط زیست و نمایندگان وزارت بهداشت و معاونان عمرانی فرمانداریهای شهرستانهای مربوط برای بررسی وضعیت منشاء آلودگی و گرد و غبار که احتمالا معادن سطح استان تهران هستند بود و مقرر شد گزارش آن در جلسه آینده ارائه شود.

براساس بحث‌‌های صورت گرفته در جلسه مقرر شد مرکزی در محیط زیست استان تهران با تأمین بودجه استانداری تشکیل شود تا همه اطلاعات مربوط به هوا از طریق دستگاه‌های ذیربط را جمع‌آوری و نسبت به پیش‌بینی وضع هوا در ساعت‌ها و روزهای آینده اطلاعات لازم را به مسئولین و مردم ارائه کند.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران، براساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا، مرکز "مهار" در مجاورت مرکز پایش آلودگی هوا به اداره کل محیط زیست تهران منتقل می‌شود.

محمدهادی حیدرزاده، دبیر و سخنگوی کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در باره جلسه گفت: هدف از تشکیل این کمیته بررسی وضعیت افزایش کیفیت هوا و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بود که دو شب گذشته افزایش جدی داشت و تا چند ساعت هوای تهران را تحت تاثیر قرار داده بود.

به گفته او، همزمان شدن بادهای شرقی و غربی استان تهران مهم‌ترین دلیل این پدیده بوده است اما با توجه به اینکه استان تهران به سمت اکوسیستم خشک در حال حرکت است و خاک‌ها نیز به دلیل پایین رفتن سفره آب‌های زیرزمینی سست شده‌اند، ذرات خاک به راحتی با باد حرکت می‌کنند. البته منشاء دیگر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بنزین تولید پتروشیمی‌هاست که مانند گذشته باعث آلودگی هوا نمی‌شود.

براساس صحبت های حیدرزاده، این آلودگی‌ها منشاء طبیعی دارد که عمدتا حاصل وزش بادهای غربی شهریار و شرقی سمنان بوده که همزمان صورت گرفته و گرد و خاک ناشی از آن نیز از بیابان‌های اطراف تهران آمده است. البته غلظت گرد و خاک روز پنجشنبه مانند روز دوشنبه نیست اما وضعیت هوا در شرایط "ناسالم" قرار دارد ولی از روز جمعه بارش‌های پراکنده این پدیده را از شهر خارج می‌کند.

حیدرزاده در رابطه با مصوبات کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران گفت: عدم موازی‌کاری در اطلاع‌رسانی یکی از مهم‌ترین مصوبات کمیته بوده که بر آن تاکید شده، بر این اساس با بودجه‌ای که استانداری تهران اختصاص خواهد داد، مرکز مهار در مجاورت مرکز پایش آلودگی هوای تهران به اداره کل محیط زیست استان تهران منتقل می‌شود و این مرکز بزودی فعالیت خود را مجددا با حضور نماینده‌های هواشناسی، محیط زیست، وزارت بهداشت و شهرداری آغاز خواهد کرد. همچنین برای تثبیت خاک و بیابان‌زدایی در اطراف شهر تهران وظایفی برای جهاد کشاورزی مشخص شد که در جلسه آینده نماینده این وزارتخانه مکلف است برنامه‌های خود را اعلام کند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران همین طور یکی از مشکلات اصلی پدیده روز دوشنبه را فعالیت معادن استان دانست و گفت: همانطور که معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرده است، معادن یکی از عوامل مشکل‌ساز آلودگی هواست؛ ولی علاوه بر معادنی که در شهریار، پاکدشت و قدس وجود دارد، معادنی هم در سطح تهران فعال هستند. این معادن صدها متر برداشت و حتی بیش از مجوز خود برداشت می‌کنند که از نظر محیط زیست و ایمنی، خطرناک است.

به این ترتیب بر اساس مصوبه دیروز کارگروهی با حضور مسوولان مدیریت بحران، سازمان حفاظت محیط زیست، فرمانداران مناطق و صنایع تشکیل خواهد شد تا معادنی که قرار باشد تعطیل شوند را مشخص و شورای تأمین برای این موضوع تصمیم‌گیری کند. به گفته دبیر کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران اولویت تعطیلی معادن استان تهران با معادن غرب تهران است که بهره‌برداری از آنها بسیار غیرمعقول انجام می‌شود. براساس صحبت های او، در شرایط اضطرار فعالیت معادن را به صورت موقت متوقف می‌شود. چرا که معادن علاوه بر مشکل برداشت مساله تخلیه نخاله هم دارند به شکلی که هزاران کامیون تخلیه نخاله در طول شبانه‌روز این کار را انجام می‌هند که از نظر محیط زیست و مدیریت بحران مشکل‌زاست.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با تاکید بر مشکلات ناشی از معادن گفت: ما امروز به عنوان محیط زیست از معادن به عنوان یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا رونمایی کردیم.

اما با این حال، بهمن ایزدی، کارشناس محیط زیست معتقد است با توجه به این که گرد و غبار دوشنبه شب تهران به سمت غرب و در البرز و قزوین دیده شده نمی توان آن را به معادن شن و ماسه موجود در تهران نسبت داد. به گفته او گرد و غبار دوشنبه شب پایتخت منشاء داخلی داشت و این منشاء بیابانهای اطراف تهران به ویژه بیابانهای غرب پایتخت بودند.

او همین طور ادامه داد: این معادن همواره در تهران وجود دارند و البته یکی از عوامل ایجاد ذرات معلق در پایتخت همین معادن هستند اما گرد و غبار دوشنبه شب که شرایط آن خاص و فراتر از همیشه تهران بود ناشی از این منشاء نیست چرا که جهت باد غالب تغییر نکرده و با این حال نمی توان گفت که گرد و غبار از معادن تهران به سمت کرج و کردان رفته است.

براساس صحبت های ایزدی، بعد از سوراخ شدن لایه ازن به دلیل تغییرات اقلیمی پیش بینی شرایط آب و هوایی سخت تر از گذشته شده، با این وجود با استفاده از برخی تجهیزات و امکانات ماهواره ای می توان جریانات هوایی، بادها و جهت ابرها را تا حدودی پیش بینی کرد که متاسفانه سازمان هواشناسی این کار را نکرد
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا