بررسی و تست فنی ب‌ام‌و X5 5.0i در تهران

بررسی و تست فنی ب‌ام‌و  X5 5.0i در تهران

شاسی‌بلندها در ایران از اهمیت خاصی میان علاقه‌مندان به خودرو برخوردار هستند. تا حدودی تمام برندهای موجود در کشور با توجه به این موضوع ...

شاسی‌بلندها در ایران از اهمیت خاصی میان علاقه‌مندان به خودرو برخوردار هستند. تا حدودی تمام برندهای موجود در کشور با توجه به این موضوع، نمایندگان بلندقامت خود را برای رقابت در این عرصه به میدان آورده‌اند. یکی از این برندها، ب‌ام‌و است که از سالیان دور، پای محصولات محبوب و اسپرتش به کشور باز شده است. به گزارش «دنیای خودرو» چند سالی است که علاوه بر خودروهای اسپرت و خانوادگی این کمپانی، مدل‌های شاسی‌بلند و کراس‌اور این کمپانی پرآوازه باواریایی نیز وارد عرصه رقابت بازار داخل کشور شده‌اند. از کوچک‌ترین عضو خانواده شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و که همان X1 است گرفته تا X5 و X6 که خودروهایی لوکس و در عین‌حال اسپرت به‌شمار‌ می‌روند، همگی در کشور به صورت دائمی‌ و با پلاک ملی موجودهستند. در این شماره قصد داریم به سراغ یکی از X5های کشور برویم و به بررسی مسائل فنی و امکانات رفاهی آن بپردازیم.


5zocuqmd2g7cte2ozmld.jpg


خودروی مورد نظر از نوع X5 5.0i بوده که دارای پیشرانه‌ای قدرتمند است که البته در کنارش، امکانات رفاهی در سطح بالایی نیز برای راننده و سرنشینان مهیا شده است. ب‌ام‌و X5  یک کراس‌اور لوکس پنج نفره است که در صورت سفارش صندلی‌های ردیف سوم، ظرفیت سرنشینان آن به هفت نفر افزایش می‌یابد. این خودرو در پنج تیپ مختلف عرضه می‌شود که شاملxDrive35i،xDrive35i premium،xDrive35i Sport،Activity،xDrive35d  و xDrive50i است. عبارت  xDrive به این معنی است که سیستم چهار چرخ محرک به صورت استاندارد در تمامی‌مدل‌ها وجود دارد و سه کاراکتر آخر بیانگر حجم موتور است. البته X5 M روایتی منحصر به خود دارد. X5 خودروی شاسی‌‌بلندی نیست که با آن بتوانید به راحتی از پس عبور از رودخانه‌های عمیق و تپه‌های بلند بر بیایید، اما در عبور از مسیرهای آفرود نه چندان چالش‌برانگیز، در شهر و اتوبان شما را مایوس نمی‌کند. X5 برای خانواده‌های پرجمعیت گزینه مناسبی به‌حساب نمی‌آید، زیرا با داشتن ردیف سوم صندلی، فضای کلی اتاق از برادر کوچک‌تر خود یعنی ب‌ام‌و X3 فقط کمی‌ بزرگ‌تر است، که همین موضوع نقطه ضعف جدی برای این خودرو محسوب می‌شود.


طراحی داخلی و امکانات

مانند تمام محصولات ب‌ام‌و، داخل X5 نیز زیبا، بادوام و بسیار باکیفیت است. صندلی‌های جلو برای هر جثه‌ای کاملا مناسب و راحت است. البته کار با ادوات سیستم iDrive کمی‌پیچیده است ولی در کل چیدمان دکمه‌ها خوب و ارگونومیک است. طرح کلی داشبورد و ادوات مربوط به آن، بسیار شبیه مدل‌های دیگر است این کمپانی تنها در برخی نکات ریز تفاوت اندکی دارند. البته این موضوع در اکثر برندها دیده می‌شود و از یک طرح کلی برای محصولات خود استفاده می‌کنند که فقط در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. داشبورد بزرگ و برجسته X5 به خوبی حس‌ و حال یک خودروی شاسی‌بلند با ابعاد بزرگ را به سرنشینان القا می‌کند. در عین حال استفاده از قطعات چوبی در برخی قسمت‌های داشبورد، کنسول و تودری‌ها، بر جنبه لوکس بودن این خودرو افزوده است. زیرا تلفیق چوب خودرنگ با چرم به‌کار رفته در تودوزی خودرو، جلوه‌ای بی‌نظیر را پدید آورده است. به‌خصوص زمانی که درب خودرو را باز می‌کنید، با فضایی لوکس با رنگ‌بندی هارمونیک رو‌به‌رو می‌شوید که حس‌ خوشایندی را به شما می‌دهد.


r7481v5v2la5rdj05oma.jpg


هم در ظاهر  بیرونی و هم در داخل خودرو، می‌توان رگه‌هایی از اصالت طراحی را به وضوح یافت، تیم طراحی ب‌ام‌و با هوشمندی تمام، توانسته است با حفظ اصالت، خودرویی به‌روز و مدرن را طراحی کند. سقف تمام‌شیشه‌ای که بر بالای سر سرنشینان قرار دارد، چشم‌اندازی زیبا را در کابین پدید می‌آورد که لذت سواری ر برای سرنشینان در هنگام سفر دوچندان می‌کند. با توجه به اینکه X5 خودرویی لوکس در میان محصولات ب‌ام‌و است، از آن انتظار می‌رود که امکانات رفاهی قابل قبولی را برای سرنشینان ارائه کند. به همین منظور می‌توان به صورت مختصر به برخی از این امکانات اشاره کرد. رینگ‌های 18 اینچی، چراغ‌های اتوماتیک و تطبیقی جلو از نوع زنون، چراغ‌های حرکت در روز، چراغ‌های مه‌شکن و برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، تهویه مطبوع دونقطه‌ای، صندلی‌های جلوی برقی حافظه‌دار با قابلیت تنظیم در جهات مختلف، تودوزی از جنس وینیل، فرمان تلسکوپی، سیستم iDrive، بلوتوث، سیستم ارتباطی امدادی ب‌ام‌و، سیستم صوتی با 10 عدد بلندگو، رادیو HD و خروجی iPod و USB، همچنین در تیپ پریمیوم (Premium)، تیپ دیزلی (xDirive35d) و تیپ 5 لیتری (xDrive50i)، همچنین امکاناتی ازقبیل، سانروف پانوراما، آینه‌های جانبی اتوماتیک و الکتروکرومیک، سنسور پارک جلو و عقب، در صندوق عقب برقی، شیشه‌های عقب دودی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تودوزی چرم و غربیلک فرمان قابل تنظیم به صورت الکتریکی به لیست فوق اضافه می‌شوند. البته بسیاری از این موارد به صورت سفارشی روی مدل پایه X5 قابل نصب هستند. در تیپ اسپورت اکتیویتی (Sport Activity)، سیستم تعلیق اسپرت، رینگ‌های 20 اینچی، صندلی‌های اسپرت، غربیلک فرمان اسپرت، تودوزی به رنگ تیره و قابلیت دستیابی به حداکثر سرعت بالاتر نیز در دسترس هستند.


60o9lt5vgzr8d18ur6ul.jpg

طراحی خارجی و بدنه

ب‌ام‌و X5 2013 خودرویی با ظاهر خاص و زیباست که همانند سایر نسل‌های پیشین خود، دارای ابعادی بزرگ با چهره‌ای خشن است که همین امر موجب جذابیت این شاسی‌بلند آلمانی می‌شود. X5 برخلاف سایر اعضای سری X ب‌ام‌و، دارای ظاهری زمخت و خشن است، به‌طوری که برخلاف X4 و X6  که در طراحی آن‌ها از خطوط سیال و روان کمک گرفته شده، در طراحی X5 از خطوط شکسته و تیز استفاده شده است. در نمای جلو، دریچه‌های ورودی هوا به داخل موتور یا همان جلوپنجره معروف BMW، با ابعاد بسیار بزرگی توجه را به خود اختصاص می‌دهد. البته این موضوع در X6 و البته سری 7 نیز به چشم می‌خورد که نشان از پرچم‌دار بودن این مدل‌ها دارد. در این نسل فرم کلی چراغ‌ها و همچنین سپر جلو، بسیار شبیه  X6 است، همچنین نمای پشتی این خودرو دارای مهر و امضای اصل کمپانی‌ ب‌ام‌و است، به‌طوری که از فرم چراغ‌ها می‌توان به رگه‌هایی از سری 3 و 5 دست یافت. خودروی مورد نظر با توجه به تغییرات اندکی که در ظاهرش ایجاد شده، چهره‌ای خاص‌تر و زیباتر پیدا کرده است. این تغییرات شامل نصب کیت اگزوز، رنگ کردن زه‌ها و لبه‌های گلگیر می‌شود که به صورت هم‌رنگ با بدنه در‌آمده است،. همچنین رینگ‌های آلومینیومی‌اسپرت که مزین به نشان ب‌ام‌و است، بر جذابیت‌های ظاهری این خودرو افزوده است.

ztf8nm34j6wpg6ggl2ww.jpg

مشخصات فنی و عملکرد

ب‌‌ام‌و X5 2013 در کلاس خود از بهترین کیفیت سواری و هندلینگ برخوردار است. شاید خودروهای رقیب در این کلاس، قابلیت‌های آفرود بیش‌تری را در اختیار شما قرار بدهند، ولی X5 سواری اسپرت و دل‌نشین یک ب‌ام‌و را به شما ارائه می‌دهد. اگرچه ب‌ام‌و X5 یکی از بهترین خودروهای شاسی‌بلند در مسیرهای آسفالت است، اما در جاده‌های ناهموار عملکرد چندان مناسبی ندارد. قدرت موتور بالاست و راننده را در شتاب‌گیری‌های ناگهانی مایوس نمی‌کند. فقط تنها ایرادی که در این قسمت می‌توان به X5 گرفت، فرمان آن است که در مواقع گردش درجا و پارک کردن کمی‌سفت به نظر می‌رسد. در کل باید از X5 2013 به عنوان خودرویی زیبا، پرقدرت و با هندلینگ عالی یاد کرد که اگر مالک آن بشوید، تا مدت زیادی از آن دل‌زده نخواهید شد.

 
 نام و مدل BMW X5 2013   
 حجم موتور  4395 CC
 تعداد سیلندر  8 سیلندر خورجینی
 حداکثر توان  400 اسب بخار
 حداکثر گشتاور  610 نیوتون متر
 نوع جعبه دنده  اتوماتیک
 تعداد دنده  8 سرعته
 شتاب صفر تا 100 کیلومتر  5.3 ثانیه


* آرمین محسنی - روزنامه دنیای خودرو

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا