علی ربیعی

تمرکز اشتغال روی بنگاه های کوچک/ مسکن اجتماعی از سال آینده

تمرکز اشتغال روی بنگاه های کوچک/ مسکن اجتماعی از سال آینده

فارس نوشت:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حذف یارانه 2 میلیون و 943 هزار نفر خبر داد و گفت: آثار مسکن اجتماعی از سال آینده مشخص می شود.

علی ربیعی وزیر تعاون و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح آخرین اقدامات وزارتخانه مربوطه خود و تصمیمات آخرین  جلسه شورای عالی کار پرداخت.

وی در ابتدا با بیان این که مسئله اشتغال و مسئله بیکاری فقط یک مسئله اقتصادی نیست بلکه یک مسئله اجتماعی و فرهنگی نیز محسوب می‌شود گفت: بر این اساس نیز مسئله اشتغال مربوط به یک دستگاه ، یک بخش و یک بنگاه نیست بلکه یک مسئله ملی است و گمان می‌کنم بسیاری از تحولات ما در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مبتنی بر این است که چگونه سیاست‌های اشتغال را پیش ببریم و چگونه به مسئله بیکاری و اشتغال پاسخ دهیم.

کاهش نرخ بیکاری از اولویت‌های جدی دولت یازدهم است

ربیعی تاکید کرد: بر این اساس برای دولت دکتر روحانی نیز موضوع کاهش بیکاری و مسئله اشتغال یک اولویت جدی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  در ادامه در پاسخ به این سؤال که طبق آمارهای فصلی که مرکز آمار بیان می‌کند ما شاهد هستیم که بیکاری یک رشد صعودی داشته اظهار داشت: این آمار، آمار فصلی است ولی ما در مجموع از 12.1 درصد بیکاری در منتهی به سال 91 به 10.6 درصد بیکاری در منتهی به سال 93 رسیدیم لذا آمار بیکاری در مجموع کم شده است ضمن این که در فصول مختلف نرخ بیکاری متغیر است ولی ما سرجمع را در نظر می‌گیریم.

وی یادآور شد: نرخ رشد اقتصادی 3 درصدی که در سال 93 داشتیم تأثیر خود را در کاهش نرخ بیکاری گذاشته ضمن این که بنده بیشتر متکی  به آمارهای سازمان تأمین اجتماعی و آمارهای بیمه هستم  که آمارهای قابل‌اتکایی هست.

جمعیت فعال ما 25 میلیون و 100 هزار نفر است

ربیعی در ادامه به  تصویری از وضعیت موجود کار پرداخت و گفت: اگر بخواهیم وضعیت بازار کار را در سال 1394 ترسیم کنیم اگر کل جمعیت را 79 میلیون نفر در نظر بگیریم 64 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت در سن کار داریم اما جمعیت فعال ما 25 میلیون 100 هزار نفر است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که جمعیت غیرفعال ما حدود 39 میلیون و 500 هزار نفر است گفت: برای من چیزی که مهم است آمار 4.8 تحصیلات عالی و 2.7 بیکاران موجود است که اگر این‌ها را باهم جمع کنیم، مسئله‌ای که باید به آن بپردازیم که  این است که پنجره جمعیتی ما به نحوی است که در سال‌هایی که دولت تدبیر و امید روی کار آمده پنجره جمعیتی در حقیقت جمعیت آماده به کار و  جمعیتی که برای اشتغال می‌آیند روز به روز بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته ما  سعی کردیم با اتخاذ با سیاست‌های آموزشی نوعی تأخیر ورود به بازار کار در میان افرادی که جمعیت فعال ما محسوب می‌شدند ایجاد کنیم که این جمعیت بر این اساس به جمعیت غیرفعال ما شیف داده شدند که این افراد در سال‌های اخیر به سمت جمعیت فعال ما خواهند رفت.

ربیعی یادآور شد: جمعیت شاغل ما در حال حاضر 22 میلیون و 400 هزار نفر است که این رقم تا سال 1400 باید به 31 میلیون و 500 هزار نفر برسد که این فاصله، فاصله‌ای است که ما باید اشتغال ایجاد کنیم و این مسئله‌ای است که ما با آن روبرو هستیم.

ظرف 6 ماه آینده سیستم جامع اطلاعاتی بازار کار را راه‌اندازی خواهیم کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  اظهار داشت: یکی از تصمیماتی که در شورای عالی اشتغال در هفته گذشته گرفته شد ایجاد یک سیستم جامع اطلاعاتی بازار کار است که گمان می‌کنم ظرف 6 ماه آینده این سیستم راه‌اندازی شود و فکر می‌کنم این سیستم به ما کمک کند که بتوانیم آمارهای دقیق‌تری از حوزه اشتغال داشته باشیم.

وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین مسئله ما در کاهش تقاضای نیروی کار فقدان ارتباط با اقتصاد جهانی است گفت: البته در حال حاضر با کشورهای منطقه ارتباطاتی برقرار کرده‌ایم و تولید ما به بازار کشورهای منطقه می‌رود اما بازار این کشورها بازارهای پر ریسکی است و با ریسک است ممکن است ما نیز دچار خسارت شویم.

ربیعی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که اصل بحث ما بحث تولید واحدهای تولیدی است که منجر به ایجاد اشتغال شود گفت: متأسفانه در 15 سال اخیر نرخ رشد اقتصادی ما با اشتغال توأم نبوده که این یک پدیده جهانی است.

آمایش اشتغال را در 6 استان به صورت پایلوت انجام دادیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از این برنامه که آیا نیازسنجی در حوزه اشتغال کشور انجام شده است یا خیر گفت: یکی از تصمیماتی که  سال گذشته در شورای عالی اشتغال گرفته شده این بود که آمایش اشتغال استان‌ها را استخراج کنیم که بر این اساس آمایش اشتغال 6 استان به صورت پایلوت انجام شد و  در کل روستاها نیز معمولاً روستاهای مرزی در حال حاضر دقیقاً می‌دانیم کدام شغل‌ها را در کدام استان‌ها ایجاد کنیم و ایجاد این شغل‌ها به چه مهارت‌هایی نیاز دارند ضمن این که نسبت بین نیروهای فارغ التحصیل هر استان با نسبت نیاز به خروجی از دانشگاه‌ها را نیز مشخص کردیم

تمرکز اشتغال به سمت بنگاه‌های غیررسمی خرد و کوچک تغییر یافته است

وی در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد که در حال حاضر تمرکز اشتغال به سمت بنگاه‌های غیررسمی، خرد و کوچک تغییر یافته است و ما برای ایجاد اشتغال، برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدتی را مشخص کرده‌ایم.

ربیعی با اشاره به این که سازمان برنامه در قالب یارانه، سود و کارمزد و تسهیلات بانکی برای رسته‌های انتخاب شده در نظر گرفته است گفت: بسته تأمین مالی رسته‌های کوچک در شورای عالی اشتغال در نظر گرفته شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با  اشاره به کاهش نرخ بیکاری 10 درصد تا پایان دولت یازدهم گفت: یکی از دستاوردهای مورد نظرمان ایجاد نظام ملی اطلاعات بازار کار است.

وی با اشاره به ضعف اساسی که در بحث تحصیل‌کرده‌های بیکار داریم عنوان کرد:کارفرمایان به دلیل عدم مهارت نمی‌توانند متأسفانه تحصیل‌کرده‌های بیکار را جذب کنند لذا باید مهارت‌های لازم را در میان دانش‌آموختگان ارتقاء داد.

ربیعی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر این که فرد وقتی وارد دانشگاه می‌شود باید مورد رصد قرار بگیرد که در چه حوزه‌ای می‌تواند فعالیت کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به این که باید مهارت‌های لازم را به دانشجویانمان آموزش دهیم گفت: باید افراد هم مهارت زندگی کردن و هم مهارت آموزشی لازم را کسب کنند.

وی با اشاره به این که در آینده نه چندان دور هنر گچ کاری نخواهیم داشت گفت: متأسفانه گچ کاران حرفه‌ای کم شده‌اند.

ربیعی با اشاره به این که باید رشته‌ها اصلاح شود ادامه داد: این مسئله در جلسه شورای عالی اشتغال از سوی رئیس‌جمهور مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به این که مهارت‌آموزی توأم با تحصیلات شروع شده است بیان کرد: 550 کارگاه جوار دانشگاه ایجاد شده است تا مهارت‌های لازم را به دانشجویان بدهند.

وی با اشاره به این که 8 رشته دانشگاهی به عنوان پایلوت انتخاب شده است افزود: باید مهارت‌های عملی و عملی فنی و حرفه‌ای مورد رصد قرار بگیرد.

ربیعی با اشاره به سیاست‌های اساسی حفظ و ایجاد اشتغال در بنگاه‌های کوچک و غیررسمی  اظهار داشت: طی سیاست‌هایی در حفظ و ایجاد اشتغال در بنگاه‌های کوچک و غیررسمی تمرکز شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که اقداماتی در صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی صورت گرفته است افزود: از سوی دیگر اقداماتی در شیوه تأمین مالی کارهای کوچک و خرد نیز صورت گرفته است به طوری که سیستم بانکی در گذشته برای این‌گونه مسائل اعلام آمادگی نمی‌کرد اما اکنون شاهد  آمادگی سیستم بانکی برای همکاری هستیم.

وی با اشاره به  شرایط وضعیت تأمین مالی گفت: در کشور ما  همیشه به بانک به عنوان یک ابزار نگریسته می‌شود این در حالی است که نباید به بانک برای همه سیاست‌ها به عنوان ابزار نگاه کنیم.

ربیعی با اشاره به صندوق کارآفرینی امید افزود: در این صندوق نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است لذا  این صندوق بر گروه‌های پشتیبان وام ارائه می‌کند تا از بدهکار فردی خارج شویم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که باید عرضه و تقاضای نیروی کار را حفظ کنیم گفت: در سال اول مسئولیتم 25 درصد حقوق را افزایش دادیم که عملاً 31 درصد محسوب می‌شد این در حالی است که در سال گذشته با توجه به این که تورم 15 درصد بود افزایش حقوق را به 17 درصد رساندیم.

نرخ دستمزد در ایران بین 11 تا 15 درصد است

وی با اشاره به این که اگر دستمزد افزایش یابد هزینه کارفرما بالا می‌رود ادامه داد: نرخ دستمزد در ایران بین 11 تا 15 درصد اعلام شده است این در حالی است که در دنیا این نرخ 45 درصد است.

ربیعی با اشاره به صندوق کارگر اجتماعی افزود:  آثار تحویل خانه‌های مسکن اجتماعی را در آینده شاهد خواهیم بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحث تعاونی‌ها ادامه داد:متأسفانه بر ارزش واقعی تعاونی‌ها وقوف پیدا نکرده‌ایم لذا بازار سرمایه با تعاونی‌ها می‌توانند کارهای خوبی را انجام دهد.

ربیعی با اشاره به این که تعاونی‌ها می‌توانند راهگشایی برای سامان دادن مردم باشند ادامه داد: در این صورت فنی و حرفه‌ای هم می‌تواند خوب عمل کند بنابراین انگیزه مردم نیز افزایش می‌یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به این که در قالب تعاونی می‌توان به اشتغال کمک کرد گفت: 7برنامه برای تعاونی در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به شباهت اقتصاد ایران با اقتصادهای دنیا که تعاونی را راهگشای کارهایشان می‌دانستند اظهار داشت:تعاونی‌ها را باید به صورت شبکه‌ای ایجاد کنیم تا میانشان تعاون صورت بگیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به این که باید برای بانک توسعه تعاون افزایش سرمایه در نظر بگیریم ادامه داد: از سوی دیگر باید نظارت‌ها افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به این که ظرف یک سال با استانداران 30 استان تفاهم‌نامه امضا کردیم ادامه داد: باید تعاونی را به سمت اجرا پیش ببریم.

ربیعی با بیان این که 6 منطقه ایجاد کرده‌ایم تا استان‌ها در آن ورود پیدا کنند خاطر نشان کرد: دو شرکت تعاونی در حوزه شترمرغ و کفش زیمباوه رفته‌اند تا در آن جا تجربیاتشان را در اختیار مسئولان امر قرار دهند لذا وزیر کشاورزی زیمباوه درخواست کرد که دوستان ما به کشورشان بروند و کارهایشان را در نهایت به جلو پیش ببرند.

12 درصد اشتغال دنیا در تعاونی‌ها صورت می‌گیرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که 250 میلیون نفر در دنیا در تعاونی‌ها مشغول به کار هستند بیان کرد: 12 درصد اشتغال دنیا در تعاونی‌ها صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤال پایانی مجری برنامه مبنی بر این که چه تعداد از دریافت یارانه نقدی حذف شده‌اند گفت: 2 میلیون 943 هزار نفر تا به حال از دریافت یارانه حذف شده‌اند.

ربیعی با اشاره به ایجاد نظام رسیدگی به اعتراض یارانه نقدی ادامه داد: کمتر از 80 درصد از کسانی که یارانه‌هایشان قطع نشده است  اعتراض نکرده‌اند به طوری که این مسئله موفقیتی بزرگ قلمداد می‌شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا