رئیس جمهور ترکیه:

کمبود گاز روسیه را با واردات از باکو و قطر جبران می‌کنیم

کمبود گاز روسیه را با واردات از باکو و قطر جبران می‌کنیم

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به سیاست تحریم روسیه علیه این کشور گفت: اگر عرضه گاز روسیه کاهش یابد، ترکیه به دنبال خرید گاز بیشتر از قطر و آذربایجان است.

به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت، اختلافات ترکیه با مسکو، بر سر ساقط شدن هواپیمای این کشور در سوریه تاثیری بر پروژه های مشترک انرژی دو کشور نداشته است.

پس از آنکه نیروی هوایی ترکیه هفته گذشته یک سوخوی روسی را در نزدیکی مرز سوریه ساقط کرد، مسکو تحریم های تجاری مختلفی از جمله متوقف کردن پروژه های سرمایه گذاری و محدود کردن واردات مواد غذایی علیه آنکارا وضع کرده است.

روسیه سالانه حدود یک میلیارد دلار مواد غذایی و محصولات دیگر از ترکیه می خرد و بزرگترین تامین کنده انرژی این کشور اعم از گاز، زغال سنگ و نفت به شمار می رود. همچنین قرار است روسیه اولین نیروگاه برق اتمی را در شهر آگویو به ارزش 20 میلیارد دلار احداث کند.

اردوغان در سخنانی که در حضور تجار ترک ایراد شد گفت: «هنوز علائمی مشاهده نشده که نشان دهد مشکلات با روسیه بر پروژه هایی نظیر خرید گاز طبیعی و نیروگاه هسته ای آکویو تاثیر خواهد گذاشت.»

وی ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه مسکو مذاکرات با ترکیه در مورد خط لوله انتقال گاز ترک استریم را متوقف کرده تکذیب کرد و گفت این ترکیه بوده که کار را متوقف کرده است.

اردوغان گفت: «گزارش های رسانه ای غلط را در مورد اینکه روسیه پروژه ترک استریم را متوقف کرده باور نکنید. قضیه دقیقا برعکس است. این پروژه ای است که ما آن را متوقف کردیم زیرا جوابگوی نیازهای ما نبود.»

رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود: «هیچ آثار منفی ای از مشکلاتی که ما اخیرا با آن مواجه بوده ایم ناشی نشده است... ترکیه به دلیل واردات یک میلیارد دلاری شما سقوط نخواهد کرد. چه اهمیتی دارد که شما خرید بکنید یا نه؟ ما منابع دیگری خواهیم یافت.»

وی گفت، اگر عرضه گاز روسیه کاهش یابد، ترکیه به دنبال خرید گاز بیشتر از قطر و آذربایجان است. آنکارا همچنین به دنبال استفاده از منابع تجدید پذیر داخلی خواهد بود.

انتهای پیام// 5

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا