منتظر نشوید تیم اقتصادی دولت برایتان نسخه درمان بپیچد

منتظر نشوید تیم اقتصادی دولت برایتان نسخه درمان بپیچد

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت ورود بخش خصوصی به حل مشکلات اقتصادی خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی نباید منتظر باشند که اقتصادیون دولت برایشان نسخه درمان بپیچند.

اسماعیل جبارزاده در جمع فعالان اقتصادی و روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، گفت: دولت در عرصه بین‌المللی تلاش کرده ظرفیت‌های بسیاری را برای بخش خصوصی از طریق دیپلماسی فراهم کند و از این به بعد مسئولیت به عهده فعالان اقتصادی است و البته باید به این نکته هم تاکید کرد که این باور در رئیس‌جمهور و معاون اول وجود دارد که امروز باید اقتصاد به دست بخش خصوصی واقعی سپرده شود.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: تقاضای دولت از فعالان اقتصادی این است که روز به روز و ساعت به ساعت از فرصت‌های پیش‌روی خود استفاده کرده و شاید اگر 36 سال قبل را مرور کنیم، هیچ وقت به اندازه کنونی دولت معتقد به حضور بخش خصوصی در اقتصاد نبوده و به این بخش اعتماد نکرده است.

وی تصریح کرد: در دوران پس از انقلاب، جنگ و بازسازی، افکار و عقاید مبنی بر حضور پررنگ دولت در اقتصاد بود و تعابیر مختلفی از سرمایه‌گذاران با بخش خصوصی صورت می‌گرفت که بهترین آنها این بود که بخش خصوصی تنها به فکر منافع شخصی خود است.

به گفته جبارزاده، خوشبختانه هم‌اکنون در شرایطی قرار داریم که دولت به این باور رسیده که فعالان اقتصادی می‌توانند باعث رونق و حل مشکلات شوند و بدون حضور آنها، هرگز نمی‌توان اقتصاد بدون نفت را مدیریت کرد.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: هیچ دولتی نمی‌تواند شکوفایی صادرات غیرنفتی را صورت داده و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نکند، بنابراین از این پس باید اتاق‌های بازرگانی در فصل و دوران جدید اقتصاد ایران برنامه‌های خود را برای خروج دولت از تصدی‌گری و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی اعلام کند.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: بالاترین شخص مملکت، طالب اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی است که اساس آن بر تکیه به توانمندی‌های داخل، صادراتی کردن تولید و نگاه به بازارهای بین‌المللی است و بر این اساس اولین نهاد مردمی که باید این مطالبه رهبری را پاسخ دهد، اتاق‌های بازرگانی هستند و البته دولت هم باید مقدمات کار را فراهم کند.

جبارزاده خاطرنشان کرد: نباید منتظر بود که اقتصادیون دولت، نسخه درمان اقتصاد را بپیچند چرا که مطمئناً آنها کار خود را انجام خواهند داد و بر این اساس کسانی که برای عبور از شرایط بحرانی و رونق اقتصادی می‌توانند برنامه عملیاتی ارائه دهند، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی هستند.

این عضو دولت یازدهم خاطرنشان کرد: دولت کنونی برخلاف دولت‌های قبل که خود را عقل کل می‌دانستند، اگر حرفی برای گفتن در بخش خصوصی وجود داشته باشد، کاملاً گوش شنوا دارد و معاون اول، شخص رئیس‌جمهور و وزیر صنعت هم به آن گوش خواهند داد.

وی به فعالان اقتصادی پیشنهاد کرد که منتظر نشوند دولت برای خروج از بحران برنامه دهد بلکه اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی باید برنامه عملیاتی خروج از بحران را ارائه دهد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به توصیه‌های رئیس‌جمهور در خصوص تعامل با بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور به تمامی استانداران توصیه کرده که تعامل خوبی با بخش خصوصی داشته و خواسته‌های منطقی آنها را به انجام رساند و این یک فرصت و موفقیت برای فعالان اقتصادی است که باید حداکثر استفاده را از آن صورت دهند. بر این اساس پیشنهاد ما این است که در استان‌ها، کمیته‌هایی با حضور استانداران، فعالان اقتصادی، روسای اتاق بازرگانی و وزارت صنعت تشکیل شود که هر ماه جلساتی را برای حل مشکلات اقتصادی بیابند.

وی اظهار داشت: در این جلسات اتاق بازرگانی می‌تواند به صراحت بگوید در 30 روز اخیر چه اتفاقی افتاده و مسائل و مشکلات باید به چه نحوی حل شود؛ ضمن اینکه از وزیر صنعت هم درخواست شده تا مسئولان مشخصی برای این جلسات تعیین کند، بنابراین با بخشنامه و دستورالعمل نمی‌شود مشکل اقتصاد ایران را حل کرد.

جبارزاده ادامه داد: اگر هر استان سالانه 30 درصد افزایش صادرات نداشته باشد، کار بی‌فایده است؛ در شرایطی که در اطراف ایران بازارهای بسیار خوبی وجود دارد که به طور قطع پتانسیل افزایش صادرات برای هر استان تا بالای 30 درصد هم به چشم می‌خورد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا