اسپانيا واسطه حضور آمريكا در صنعت پتروشيمی ايران شد

اسپانيا واسطه حضور آمريكا در صنعت پتروشيمی ايران شد

زمزمه‌هاي حضور شركت‌هاي آمريكايي در ايران از صنعت نفت به صنعت پتروشيمي نيز كشيده شد. آن‌گونه كه معاون مدیرعامل شرکت ملی ...

زمزمه‌هاي حضور شركت‌هاي آمريكايي در ايران از صنعت نفت به صنعت پتروشيمي نيز كشيده شد. آن‌گونه كه معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مي‌گويد در دوازدهمين همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران نمایندگان یک شرکت آمریکایی با واسطه اسپانيا حضور خواهند يافت. محمدحسن پیوندی در نشستی خبری پیرامون روند برگزاری همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران (IPF) اظهار كرد: امسال تصمیم گرفتیم که همایش را بعد از تاریخ 20 آذرماه یعنی زمانی که تحریم‌ها لغو شده باشند برگزار كنيم و به‌اين‌ترتيب 368 شرکت ایرانی و 97 شرکت خارجی در این همایش که در روزهای 22 و 23 آذرماه برگزار می‌شود، شرکت خواهند داشت.

وی افزود: شرکت‌های معتبر پتروشیمی جهان از کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن، سوئیس، روسیه، انگلیس، استرالیا و هند در این همایش مشارکت خواهند كرد. او افزود: نمایندگان یک شرکت آمریکایی نیز از طریق کشور اسپانیا در این همایش شرکت می‌کنند. معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه گفت: اکنون مذاکرات با شرکت‌های خارجی با فرض قیمت ١٣ سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها انجام می‌شود و قیمت خوراک به دلیل اینکه شرکت‌های پتروشیمی خصوصی شدند، تحت کنترل این شرکت قرار نداشته و نقشی در تعیین آن نداریم. پیوندی اظهار كرد: شرکت‌های خارجی بیشتر تمایل به سرمایه‌گذاری در منطقه عسلویه دارند، زیرا زیرساخت‌ها در این منطقه فراهم شده و خوراک فراوانی نیز موجود است. امکان توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه ماهشهر به دلیل عدم وجود خوراک مازاد، فراهم نیست، مگر اینکه تولید نفت به روزانه پنج میلیون بشکه افزایش یافته و از طریق آن خوراک MGL فراهم شود. حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان از بالاترین ظرفیت برای رشد صنعت پتروشیمی در جهان برخوردار است و با ایجاد زیرساخت‌ها در سواحل جنوبی کشور، علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی، تمرکز جمعیت نیز به آن سمت سوق داده می‌شود.

این مقام مسئول پیش‌بینی کرد که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سال جاری به ٤٦ میلیون‌تن برسد، درحالی‌که در سال گذشته ٤٤ میلیون تن بود. طی ٢٥ سال گذشته ( ٢٠١٤- ١٩٨٩) ارزش کل فروش محصولات پتروشیمی کشور از نزدیک به یک‌میلیارددلار به ٢٢,٥ میلیارددلار رسیده که بخش عمده‌ای از این دستاورد با استفاده از پیشرفت‌های علمی داخلی و همت متخصصان و کارگران ایرانی در طراحی، اجرا و ساخت تجهیزات و در شرایط تحریم تحمیلی برخی کشورها به دست آمده است. او همچنين با اشاره به اینکه تحولات اخیر نفت خام منجر به انتقال ١.٥ تریلیارددلار از تولیدکننده به مصرف‌کننده شد، تصریح کرد: کشورهای واردکننده نفت خام، تولید پتروشیمی خود را از پالایشگاه دارند. بنابراین کاهش نفت خام سود فراوانی برای این کشورها به‌همراه داشت. پیوندی درخصوص انتقال صنایع پتروشیمی به وزارت صنعت اظهار كرد: بعضی اتفاقات را اقتصاد تعیین می‌کند. با توجه به اینکه واگذاری‌ها در کشور ما به‌سرعت صورت گرفته و در اجرائی‌شدن قانون اصل ٤٤ ابتدا به سمت پتروشیمی که صنعتی کاملا استراتژیک است رفته‌ایم، بنابراين اینکه زیرمجموعه وزارت نفت یا صنعت باشد، تصمیمی بسیار سخت است البته همان‌گونه که می‌دانید پتروشیمی اسمش صنعت است و کالا تولید می‌کند.

احتمال حضور مستقيم آمريكايي‌ها به‌صورت جوينت‌فينچر با اسپانيا

احمد مهدوي، دبير كل انجمن كارفرمايي پتروشيمي، در گفت‌وگو با «شرق» در رابطه با تأثير حضور آمريكا در صنعت پتروشيمي ايران گفت: با توجه به حضور شركت‌هاي مختلف از اروپا، آسياي‌ميانه و... در اين همايش، نياز چنداني به حضور آمريكا نداريم، اما همين كه اين كشور تصميم به حضور در اين همايش گرفته، نشان از فضاي خوب ايران براي پذيرش سرمايه‌گذاران خارجي دارد. آنها دريافته‌اند كه ايران مركزي مناسب براي سرمايه‌گذاري به‌ويژه در صنعت پتروشيمي است. پتانسيل بالاي اين صنعت از نظر منابع هيدروكربوري، گاز، خوراك پتروشيمي و... در اين راستا جذابيت‌هاي لازم را براي سرمايه‌گذاران خارجي دارد و سرمايه‌گذاران دريافته‌اند كه ايران با توجه به ظرفيت‌هاي بسيار بالا حرف اول را در اين صنعت مي‌زند. مهدوي در ادامه به پتانسيل‌هاي صنعت پتروشيمي در ايران اشاره كرد و افزود: ٨٠ درصد اين صنعت متعلق به خوراك است كه در ايران به‌وفور يافت مي‌شود. درواقع گاز مايع و گاز طبيعي هر دو  در ايران وجود دارد و بايد در نظر داشت كه درحال‌حاضر، پتروشيمي‌ها در سطح جهان به سمتي مي‌روند كه از خوراك گاز استفاده كنند. به گفته وي، به همين دليل آمريكا براي حضور در ايران تلاش مي‌كند.

از سويي منعي براي حضور شركت‌هاي آمريكايي در اقتصاد ايران وجود ندارد به‌ويژه آنكه بپذيرند تكنولوژي را به ايران بياورند. مهدوي با اشاره به اينكه مشخص نيست چرا آمريكا براي حضور در ايران، اسپانيا را انتخاب كرده است، گفت: به نظر مي‌رسد اين اقدام به اين دليل رخ داده كه حضور آمريكا در ايران پس از چندين دهه رخ مي‌دهد و قدم‌هاي اوليه را طي مي‌كند. از طرفي اين احتمال وجود دارد كه آمريكايي‌ها با شركت‌هاي اسپانيايي به‌صورت «جوينت فينچر» (مشاركتي) حضور يابند كه در اين صورت اين حضور به صورت مستقيم تلقي خواهد شد. دبيركل انجمن كارفرمايي پتروشيمي در پاسخ به اين پرسش كه آيا نرخ ١٣ سنت كه به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبناي مذاكره با شركت‌هاي خارجي است خود تأكيد بر ثبات اين نرخ ندارد، گفت: آقاي پيوندي گويا در جريان مذاكرات نيست، زيرا در مذاكره با هندي‌ها كه با نرخ ١٠ سنت خوراك پتروشيمي صورت گرفته، هندي‌ها اين نرخ را هم نپذيرفته و بر نرخ پنج سنت تأكيد دارند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا