سایه «زمستان بهاری» بر بازارهای گاز/ ردپای آسیایی‌ها در سقوط قیمت‌ها

سایه «زمستان بهاری» بر بازارهای گاز/ ردپای آسیایی‌ها در سقوط قیمت‌ها

اقتصاد > انرژی - مهر نوشت: همزمان با وقوع زمستان نسبتا بهاری در نیمکره شمالی زمین، برنامه ژاپن برای کاهش واردات و اندونزی به منظور افزایش صادرات LNG، شیب سقوط آزاد قیمت گاز در بازار را تندتر کرده است.

افزایش عرضه گاز توسط کشورهای مختلف تولید و صادرکننده گاز به ویژه روسیه و قطر، سایه کاهش شدید قیمت نفت خام و در نهایت زمستانی بهاری در اکثر کشورهای نیمکره شمالی زمین، زمینه برای ادامه سقوط قیمت گاز در بازارهای آسیایی و اروپایی را فراهم کرده است.

در هفته منتهی به ۲۷ نوامبر، شاخص قیمت گاز در بازار NBP انگلیس کاهش یافت و بهای این حامل انرژی در بازار جنوب غرب اروپا بدون تغییر ثابت ماند.

بر این اساس در حالی پیش بینی‌ها حکایت از آن داشت که با ورود به فصول سرد سال و افزایش تقاضای فصلی زمینه به منظور گران شدن قیمت گاز طبیعی در بازارهای آسیایی و اروپایی را فراهم کند اما عملا ادامه کاهش قیمت نفت خام و زمستان بهاری در اکثر کشورها مانع افزایش بهای گاز در بازار شده است.

از این رو در بازار آسیای شمال شرقی قیمت تک محموله گاز با وجود افزایش ۱۰ سنتی به هفت دلار و ۵۵ سنت به ازای هر میلیون بی. تی. یو رسید که قیمت‌ها در مقایسه با دو سال گذشته هنوز در سطوح پایینی قرار دارد.

در بازار جنوب غربی اروپا هم قیمت تک محموله گاز طبیعی حدود ۶ دلار به ازای هر میلیون بی. تی. یو معامله شد که در مقایسه با هفته گذشته عملا تغییر جدید قیمتی را تجربه نکرد.

با این وجود بهای گاز طبیعی در بازار NBP انگلیس کاهش یافت به طوری که قیمت تک محموله گاز طبیعی در این بازار با کاهشی حدود ۴۷ سنتی به ۵ دلار و ۲۵ سنت به ازای هر هر میلیون بی. تی. یو رسید.

بر اساس گزارش امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت، در بازار هنری هاب آمریکا هم قیمت گاز طبیعی با وجود ثبت افزایشی ۱۹ سنتی به حدود ۲ دلار و ۱۴ سنت به ازای هر میلیون بی. تی. یو رسید که قیمت فعلی گاز در مقایسه با بازار آسیا و اروپا کماکان در سطوح پایین تری قرار دارد.

در این بین اعلام شرکت Donggi- Serno اندونزی مبنی بر عرضه ۳۶ محموله LNG در قالب قراردادهای بلند مدت و تک محموله زمینه کاهش بیشتر قیمت ها را فراهم کرده ضمن آنکه صادرات LNG قطر به کشورهای اروپایی همچون انگلیس، هلند و بلژیک هم از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون با رشدی حدود ۲۱ درصدی همراه شده است.

از سوی دیگر برنامه جدید ژاپن به منظور کاهش سهم گاز و مدیریت مصرف این حامل انرژی پاک از دیگر دلایل تضعیف قیمت‌ها در بازار به شمار می رود به طوری‌که ژاپن قصد دارد با از سرگیری تولید برق در نیروگاه‌های هسته‌ای، گاز طبیعی کمتری وارد کند.

در حال حاضر متوسط مصرف سالانه گاز در ژاپن به عنوان بزرگترین کشور واردکننده LNG جهان حدود ۱۳۱ میلیارد مترمکعب بوده که این کشور قصد دارد مصرف گاز را با اجرای یک برنامه جامع تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۹۲ میلیارد مترمکعب کاهش دهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا