وزیر نیرو خبر داد:

ایران آماده امضای قراردادفاینانس باسوئد/۲پیشنهاد برقی به سوئدی‌ها

ایران آماده امضای قراردادفاینانس باسوئد/۲پیشنهاد برقی به سوئدی‌ها

وزیر نیرو با اشاره به آمادگی جذب فاینانسورهای سوئدی در طرح‌های جدید صنعت برق ایران، گفت: شرکت‌های سوئدی می توانند در طرح هوشمندسازی شبکه برق ایران مشارکت داشته باشند.

به ‌گزارش خبرگزاری مهر، دور جدید مذاکرات آب و برقی ایران و سوئد توسط حمید چیت چیان وزیر نیرو و "ميکائيل دامبرگ" وزير امور شرکت‌ها و نوآوري سوئد به میزبانی تهران انجام شد.

حميد چيت‌چيان در این مذاکرات با اشاره به ظرفيت ۷۴ هزار مگاواتي نیروگاهی نصب شده در ايران که از ۱۲ هزار مگاوات نيروگاه برق‌آبي و ۱۰۰۰ مگاوات نيروگاه هسته‌اي و مابقي از نيروگاه‌هاي حرارتي تامين مي‌شود، گفت: صنعت برق ایران مصمم است در ۱۰ سال آينده ۵۰ هزار مگاوات نيروگاه حرارتي، بادي و خورشيدي و هسته‌اي ايجاد کند.

وزیر نیرو با اعلام اینکه برخلاف گذشته که عمده نيروگاه‌ها بزرگ و متمرکز بود، در سال‌هاي آتي بر نيروگاه هاي توليد پراکنده، ‌DG و نيروگاه هاي توليد هم‌زمان برق و حرارت CHP تکيه خواهيم داشت، تصریح کرد: هم اکنون افزایش ظرفيت شبکه انتقال و توزيع از طريق خطوط شبکه ۷۶۵ کيلوولت و هوشمند کردن شبکه‌هاي برق به ويژه شبکه توزيع برق در دستور کار قرار گرفته است.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه تاکنون در کشور از شبکه‌هاي ۴۰۰ کيلوولت برخوردار بوديم و در صورت تمايل شرکت‌هاي سوئدي در اين زمينه مي‌توانيم همکاري‌هاي جديدي را تعريف کنيم، بیان کرد: شرکت‌هاي سوئدي در صورت تمايل مي‌توانند در بخش تصفيه آب شرب شهري و روستايي و سامانه‌هاي فاضلاب و مديريت مصرف و ديماند آب با وزارت نيرو همکاري داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه افزايش آلاينده‌ها در محيط زيست موجب آلودگي منابع آب کشور شده است، تاکید کرد: شرکت‌هاي سوئدي با توجه به فناوري‌هاي جديدی که در اختيار دارند، مي‌توانند با احداث تصفيه‌خانه‌هاي جديد با فناوري‌هاي مدرن در تصفيه آب از فلزات سنگين و نيترات با وزارت نيرو همکاري داشته باشند.

وزير نيرو با اشاره به حضور شرکت‌ها و موسسات مالی بزرگ سوئد در این دیدار که توانايي تامين اعتبار پروژه ها را دارند، افزود: در صورتي که شرکت‌هاي ديگري از سوئد آمادگي همکاري در صنعت برق و يا فاينانس پروژه‌هاي ايراني را داشته باشند، مي‌توانند ضمن اعلام آمادگي کتبي، پس از بررسي توسط وزارت نيرو و محرز شدن توانمندي آن شرکت، همکاري خود را به‌صورت قانوني آغاز کنند.

چیت چیان همچنین خطاب به مديرعامل شرکت "اريکسون" که آمادگي خود را براي همکاري در بخش فناوري اطلاعات اعلام کرده بود، گفت: در حال حاضر در ابتداي راهي هستيم که سامانه AMT شامل زيرساخت‌هاي اندازه گيري هوشمند در صنعت برق است و بخشي از آن به کنتورهاي هوشمند و بخش ديگر به فن آوری و مخابرات مرتبط خواهد بود که وزارت نيرو مي‌تواند از توانمندي اريکسون سوئد در اين زمينه بهره‌مند باشد.

چيت‌چيان با بيان اينکه تمايل داريم از سامانه‌هاي زير ساخت هوشمند در صنعت برق برخوردار باشيم، یادآور شد: با اين کار مي‌توانيم از خطوط انتقال برق براي انتقال ديتا به مشترکان استفاده کنيم.

ميکائيل دامبرگ وزير امور شرکت‌ها و نوآوري سوئد هم با بيان اينکه بازار اول خاورميانه براي سوئد، ايران بوده است و در زمان تحريم‌ها نيز شرکت‌هاي سوئدي در ايران فعال بوده‌اند، گفت: حدود ۱۰۰ هزار ايراني در سوئد زندگي مي‌کنند که يک درصد جمعيت موفق اين کشور را تشکيل مي‌دهند.

وی با اشاره به برگزاري جشن استعداديابي سال ۲۰۱۵ در سوئد که نوآوران را به جهان معرفي مي‌کند، اظهار داشت: یک مبتکر ايراني مقیم سوئد، راه حل جالبي را ابداع کرده که در دوش‌هاي آب، مي‌توان ۹۰ درصد صرفه‌جويي در آب و ۸۰ درصد صرفه‌جويي در انرژي بهره‌مند شد.

این مقام سوئدی با اعلام اينکه در ۲ يا ۳ سال گذشته روابط تجاري جمهوري اسلامي و سوئد رو به رشد بوده است، تبیین کرد: شرکت‌هاي سوئدي در زمينه‌هاي انرژي‌هاي خورشيدي و بادي و برق‌آبي، آب و فاضلاب و برق، آماده هر گونه همکاري و سرمايه‌گذاري در ايران هستند.

به گفته وی با برنامه‌ريزي بلندمدت، ‌ تلاش مي‌کنيم يک رابطه پايدار بلندمدت را ايجاد کنيم، در اين ديدار شرکت‌هاي سوئدي حاضر در جلسه به بيان توانمندي‌هاي خود پرداخته و آمادگي خود را براي حضور بيشتر در ايران اعلام کردند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا