در گفتگو با مهر اعلام شد؛

توافق ۳ میلیارد دلاری ایران-هند/ هندی‌ها آماده امضای قرارداد شدند

توافق ۳ میلیارد دلاری ایران-هند/ هندی‌ها آماده امضای قرارداد شدند

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به توافق با هندی‌ها به منظور امضای قرارداد ۳ میلیارد دلاری توسعه میدان گازی فرزاد B گفت: طرح افزایش یک میلیارد فوت مکعبی تولید گاز از این میدان کلید می‌خورد.

سعید حافظی در گفتگو با مهر درباره مذاکرات جدید گازی ایران و هند به منظور توسعه میدان گازی فرزاد B در خلیج فارس، گفت: کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های هندی پیمانکار مرحله اکتشافی میدان گازی فرزاد B بوده اند که با افزایش تحریم‌ها توسعه این میدان گازی از سوی هندی‌ها متوقف شد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود با لغو رسمی تحریم ها مذاکرات و فعالیت‌های جدیدی از سوی هندی‌ها به منظور توسعه این میدان گازی انجام شود، تصریح کرد: از این رو نمایندگان شرکت‌های هندی هم به منظور آشنایی با ویژگی جدید قراردادهای جدید توسعه بخش بالادستی ایران هفته گذشته به تهران آمدند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه توسعه میدان فرزاد B اقتصادی است، اظهار داشت: شرکت او. ان. جی. سی هند برای توسعه این میدان گازی ایران مصمم بوده و به دنبال اجرای این پروژه تولید گاز در خلیج فارس است.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه هم اکنون مذاکرات جدیدی با طرف هندی به منظور بازاریابی و یا انتقال گاز میدان فرزاد B در حال انجام است، تاکید کرد: اگر مدل قراردادی و نحوه انتقال و یا بازاریابی محصول را حل و فصل کنیم دیگر مشکلی برای امضای قرارداد گازی با هندی ها نیست.

حافظی با بیان اینکه هدف از توسعه فاز اول میدان فرزاد B تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی است، بیان کرد: پیش بینی می‌شود هزینه برای توسعه فاز اول این میدان گازی به حدود سه میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

بیژن زنگنه وزیر نفت اخیرا با بیان اینکه تنها میدانی که توسعه آن به طرف خارجی قول داده شده، طرح توسعه میدان گازی فرزاد B است، تاکید کرده است: به دلیل نشان دادن حسن نیت ایران، قول توسعه این میدان گازی را به هندی‌ها داده ایم و برای توسعه هیچ یک از میادین نفت و گاز قولی به شرکت های خارجی نداده ایم.

به گزارش مهر، بلوک فارسی حوزه‌ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد B است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند در سال ۲۰۰۲ میلادی امضا شد.

پس از پایان مراحل اکتشافی مذاکرات مقدماتی شرکت ملی نفت ایران با این سه شرکت نفنی هندی از سال ۲۰۰۷ میلادی به منظور توسعه این میدان مشترک فراساحلی با عربستان سعودی آغاز شد و با گذشت حدود یک دهه از انجام مذاکرات این سه شرکت نفتی هند به طور رسمی مذاکرات را به دلیل تهدیدهای آمریکا به حالت تعلیق درآورد.

در حال حاضر بلوک فارسی با در اختیار داشتن ۵۰۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و ۲۱۲ میلیون بشکه میعانات گازی حدود ۲۵ درصد بیش از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است. بر اساس برنامه جامع توسعه تعریف شده، در فاز نخست امکان استخراج روزانه یک تا ۱.۱ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان گازی با حفر هفت حلقه چاه دریایی وجود دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا