قیمت نفت شاید 50 درصد دیگر افت‌ کند

قیمت نفت شاید 50 درصد دیگر افت‌ کند

بازار نفت ضربه سختی خورده است و گلدمن‌ساکس بر این عقیده است که تا یک سال آینده خبری از بهبود قیمت‌ها در بازار طلای سیاه نخواهد بود.

به گزارش نامه نیوز، دامین کوروالین تحلیلگر گلدمن ساکس، روز گذشته در یادداشتی به مشتریان ذیل آخرین اطلاعیه تولید اوپک، نوشت:‌ «دستیابی به تعادل عرضه-تقاضا در بازار نفت در کوتاه‌ترین حالت خود تا سه ماهه چهارم سال 2016 به طول خواهد انجامید.»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بخش مالی یاهو، روز جمعه، اوپک (کارتل نفتی 13 عضوی) اعلام کرد که نرخ کنونی تولید خود را در حد 31.5 میلیون بشکه در روز ثابت نگاه خواهد داشت. این در حالی بود که پیش‌بینی گلدمن ساکس از میزان تولید 31.8 میلیون بشکه در روز بود. اوپک همچنین اعلام کرد که در مورد چگونگی تطبیق با تولید بالاتر ایران در نشست آینده خود در ژوئن بحث خواهد کرد.




تحلیل‌گر گلدمن‌ساکس به اطلاعیه اوپک اضافه کرد: «فشار بیشتری نیاز است تا بازار نفت خود را مجددا به تعادل برساند. این رویکرد از سوی اوپک،‌ می‌تواند موجب کاهش بیشتر قیمت نفت و همچنین عدم موفقیت در تعادل بین عرضه و تقاضا شود.»

کوروالین درباره این موضوع نوشت:‌ «در حال حاضر، پیش‌بینی قیمت ما بیانگر این عقیده ماست که «فشار مالی» می‌تواند این عدم تعادل موجود در بازار را با کاهش تدریجی ظرفیت عرضه مازاد و بهبود تقاضا برطرف سازد. به اعتقاد ما، با این وجود ریسک بالایی وجود دارد که ثابت کند در پی ادامه داشتن افزایش موجودی و مصرف مخازن نفت  در مواجهه با زمستان معتدل و همچنین وارد شدن نفت ایران به بازارهای جهانی بعد از برداشته‌ شدن تحریم‌ها، این تعادل بسیار کند باشد. افزایش احتمال اینکه بازارها به تطبیق خود با «فشار عملیاتی» در هنگام عرضه مازاد نیاز داشته باشند، منجر به این شده است که پیش‌بینی ما در ماه‌های آینده از هزینه نقدی 20 دلار به ازای هر بشکه باشد.»‌ 

در حالی که گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده است که در چندماه آینده قیمت نفت در نزدیکی 40 دلار به ازای هر بشکه باقی بماند، در عین حال هشدار داده است که با ادامه داشتن فشار تولید بالای اوپک، ممکن است شاهد افت 50 درصدی دیگری در قیمت‌ها باشیم.

در حالی که در طول یکسال گذشته، هزینه تراز شده تولید نفت بیشتر مد نظر قرار گرفته است،‌ هزینه نقدی، پایین‌ترین سطح قیمت نفت را برای تولیدکنندگان تعیین می‌کند. این نمودار بانک مرکزی آمریکا نشان می‌دهد که هزینه تولید نفت با بالارفتن تکنولوژی، کم شده است:



استراتژی به‌کار گرفته شده توسط اوپک در چند سال اخیر و با شدت گرفتن تولید نفت پرهزینه شیل آمریکا این بوده که با افزایش تولید سهم بازار خود را در مقابل تولیدکنندگان پرهزینه‌تر افزایش دهد تا با این کار درآمد بیشتری داشته باشد. این اقدام موجب کاهش قیمت نفت و عرضه مازاد در بازارهای جهانی نفت شد. به بیان دیگر، اوپک تولیدکنندگان آمریکایی را به بازی گرفته است.

اما هر چه سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نفتی که بالای سطح «هزینه نقدی» خود عمل می‌کنند، مشتاق‌ نشان دادند، فشارهای مالی روی سطح تولید شرکت‌ها برای به تعادل رساندن بازار مشاهده نشده و نیاز به فشار روی سطح ذخیره بوده تا بازار به تعادل برسد.

این نمودار بانک مرکزی آمریکا نیز نشان می‌دهد که شتاب رشد ظرفیت ذخیره فیزیکی نفت در حال کم شدن است:



بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا