در مراسم افتتاح نخستين خط توليد ورق فولادي آج دار فولاد مبارکه مطرح شد

حرکت اقتصاد دنيا بر اساس رقابت در قيمت

حرکت اقتصاد دنيا بر اساس رقابت در قيمت پايگاه خبري معدن نيوز-خط توليد انبوه ورق فولادي آج دار براي نخستين بار در کشور با حضور مهدي کرباسيان، رييس هيات عامل ايميدرو افتتاح شد.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، خط توليد ورق فولادي آج دار شرکت فولاد مبارکه با ظرفيت توليد 200 هزار تن به بهره‌برداري رسيد. عرض ورق‌هاي توليدي به 800 تا1550ميليمتر و ضخامت آن به 2 تا 10 ميليمتر مي‌رسد.
توليد اين محصول در کشور، سالانه 50 ميليون دلار صرفه جويي ارزي به همراه دارد و علاوه بر تامين يکصد هزار تن تقاضاي داخلي، امکان صادرات يکصد هزار تن ديگر از مجموع توليد اين محصول وجود خواهد داشت. تنوع کيفي اين محصول توليدي به صورت st44_2، st37_2، st52_2 است.
مهدي کرباسيان رييس هيات عامل ايميدرو در مراسم افتتاح نخستين خط توليد ورق فولادي آج دار در واحد سباي مجتمع فولاد مبارکه اصفهان گفت: اقتصاد جهان در 20 سال آينده، بر مبناي رقابت و کاهش قيمت تمام شده محصولات، پيش خواهد رفت.
وي اظهار کرد: در 2 دهه آينده اقتصاد جهان با تغيير کلي مواجه نمي‌شود و اقتصاد‌هاي بزرگي نظير چين و هند تاثير چنداني نخواهد داشت بلکه تنها اقتصادهايي امکان حضور دارند که محصولات عرضه شده از نظر قيمت تمام شده، قدرت رقابت داشته باشند.
وي ادامه داد: اکنون چين به عنوان توليد‌کننده بزرگ جهاني، با توليد حدود 830 ميليون تن فولاد، با کاهش مصرف داخلي مواجه شده و توليد اين فلز را به کمتر از 650 ميليون تن رسانده است. نرخ رشد اقتصادي اين کشور اکنون 7 درصد است و پيش‌بيني شده طي چند سال آينده به حدود 4 درصد کاهش يابد. در همين حال، قيمت هر تن فولاد به حدود 255 دلار کاهش يافته و گفته مي‌شود در آينده نزديک به 240 دلار نيز برسد. اين موضوع به معناي وجود رقابت سنگين در اين صنعت است و اين روند ادامه مي‌يابد.
به گفته رييس هيات عامل ايميدرو، مجتمع فولاد مبارکه بايد به سمت توليدات جديد و کاهش قيمت تمام شده گام بردارد. دولت هم موظف است از اين صنعت حمايت کند. اين در حالي است که در شرايط رکود جهاني، کشورهاي عضو سازمان تجارت جهاني، براي حمايت از محصولات خود در برابر دامپينگ چين، بر واردات، ماليات وضع مي‌کنند.
 وي ادامه داد: اقدام مجتمع فولاد مبارکه براي رعايت مسائل زيست‌محيطي و کاهش مصرف آب قابل تقدير است و اين شرکت به عنوان الگوي ديگر شرکت‌ها بايد در زمينه توليد، صادرات و فناوري پيشتاز باشد و همچنان در زمينه کاهش آلودگي هوا، کاهش مصرف آب و ارتقاي توان نيروي انساني گام بردارد.
کرباسيان تصريح کرد: متاسفانه به دليل کج سليقگي، جلوي صادرات محصولات فولادي و ديگر محصولات توليدي را گرفته‌ايم که با اين اقدام، بازار‌هاي هدف صادراتي را از دست داده‌ايم.
وي ادامه داد: بايد با ارتقاي کيفيت و کاهش قيمت محصولات و ارتقاي ارزش افزوده، جايگاه خود را در بازارهاي جهاني ارتقا دهيم.
 رييس هيات عامل ايميدرو با اشاره به اينکه ايران از سه مزيت مهم شامل گاز فراوان، سنگ آهن و نيروي انساني ورزيده برخوردار است، گفت: با برخورداري از اين امکانات، دستيابي به توليد بيش از 55 ميليون تن فولاد امکان‌پذير است. به گفته کرباسيان، اکنون 50 هزار کيلومتر مربع از مجموع عمليات اکتشافي فعلي (240 هزار کيلومتر مربع)، درشرق استان اصفهان انجام مي‌شود و بدون شک اين اکتشافات به افزايش ذخاير سنگ آهن خواهد انجاميد و نگراني‌هاي موجود درباره ناکافي بودن ذخاير سنگ آهن جهت دستيابي به اهداف چشم‌انداز فولاد رفع خواهد شد.
وي ادامه داد: امسال، تلاش اين بود که ميزان توليد فولاد را به 20 ميليون تن برسانيم، اما با وجود ظرفيت توليد، شرايط بازار کشش توليد بيشتر را ندارد و بايد تلاش کنيم توليد فعلي را حفظ کنيم. همچنين در چشم‌انداز مصرف سرانه فولاد در کشور بايد از 250 کيلوگرم فعلي به 400 کيلوگرم (استاندارد جهاني) برسد تا بتوانيم به توسعه اقتصادي دست پيدا کنيم.
کرباسيان درباره نيروي انساني موجود کشور تصريح کرد: در ملاقات با گروه‌هاي سرمايه‌گذار خارجي، موضوع نيروي انساني بسيار مهم است و به اذعان آنها، سرمايه‌گذاري در ايران نسبت به ديگر کشورها بسيار بهتر است چرا که معتقدند براي سرمايه‌گذاري در کشورهاي ديگر برخلاف ايران، نياز به اعزام صدها نفر نيروي انساني دارند. اما به دليل توانمندي بالاي ايراني ها، با تعدادي اندک نيروي انساني(نسبت به کشورهاي منطقه) مي‌توان يک واحد توليدي بزرگ را احداث و راه‌اندازي کرد.
توليد 3 محصول با ارزش افزوده در فولاد مبارکه
بهرام سبحاني، مديرعامل شرکت فولاد مبارکه نيز در مراسم افتتاح خط توليد ورق فولادي آج دار با بيان اينکه در شرايط رکود بازار، فرصت تبديل ايده‌ها به عمل فراهم شد، گفت: در اين مدت، با راه‌اندازي سيستم گاز زدايي، توانستيم ورق‌هاي نورد سرد با کاربرد خودرويي توليد کنيم. همچنين با ايجاد سيستم گوگرد زدايي، ورق‌هاي نفت و گاز ترش را نيز توليد کرديم.
وي ادامه داد: سومين محصول داراي ارزش افزوده، ورق آج دار فولادي بود که با موفقيت به توليد انبوه رسانديم. هر سه محصول ياد شده قبلا وارداتي بود اما اکنون با توليد آنها در مجتمع فولاد مبارکه، صرفه جويي ارزي قابل توجه براي کشور حاصل مي‌شود.
سبحاني با بيان اينکه ورق آج دار فولادي، با برخورداري از استاندارد «دين»(DIN) قابليت صادرات به بازار‌هاي جهاني را دارد، گفت: ظرفيت توليد سبا اکنون 750 هزار تن است که در سال آينده به 1.5 ميليون تن مي‌رسد و چنانچه 50 درصد آن به ورق آج دار تبديل شود، مي‌توانيم حدود 700 تا 800 هزار تن از اين محصول را توليد کنيم.
عزم ملي براي کاهش آلودگي هوا و آب
زرگر پور، استاندار استان اصفهان، در اين مراسم ضمن تقدير از اقدام انجام شده براي پيشرفت استان و کشور، گفت: فعالان صنعتي و کارآفرينان در کنار توليد محصول بايد با عزم ملي به سمت کاهش مصرف آب، کاهش آلودگي هوا مطابق با استانداردهاي جهاني گام بردارند.
وي ادامه داد: ما در کشور به ازاي هر تن فولاد توليدي، 65 درصد کاهش مصرف آب داشته‌ايم که بايد به استاندارد جهاني (85 درصد) برسيم.
بنا به اين گزارش، در مراسم راه‌اندازي خط توليد انبوه ورق آج دار فولادي (براي نخستين بار در کشور) در واحد سباي مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، جمعي از مقامات استاني، محلي و کارکنان مجتمع فولاد مبارکه حضور داشتند.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا