نفتی ‌بودن بودجه؛ عامل شکنندگی اقتصاد

نفتی ‌بودن بودجه؛ عامل شکنندگی اقتصاد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم رعایت علم و فن بودجه‌ریزی و تصمیمات خلاف عقل و تجربه و نفتی بودن بودجه از عوامل شکننده بودن اقتصاد ملی است.

به گزارش «اقتصاد آنلاین » به نقل از تعادل ، احمد توکلی در همایش نفوذی‌های اقتصاد ایران در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اثرات تحریم در اقتصاد گفت: تحریم نااطمینانی و ریسک را بالا می‌برد و باعث کاهش فروش نفت می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور افزود: اقتصاد باید درخصوص تکانه‌های اقتصادی، ساختاری، بلایای طبیعی و تخاصمی مقاوم‌سازی شود. توکلی با اشاره به نقش دولت در کیفیت سرمایه اجتماعی تصریح کرد: سیاست و روش دولت در نتیجه اقتصاد بسیار مهم است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر در جامعه وحدت و همدلی وجود داشته باشد، نرخ رشد و سرمایه‌گذاری بهتری خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در سیاست داخلی هدف دولت دفاع و تضمین حقوق مالکیت فردی است و هدف بخش خصوصی حداکثرسازی سود است این سازوکار انگیزشی باید در نظام سیاسی و اداری جامعه کاملا پذیرفته شود به طوری که بین اهداف بخش خصوصی با اهداف مدیریت سیاسی کشور انطباق کامل برقرار باشد و این وضعیت تنها وقتی حاصل می‌شود که مدیران سیاسی از میان فعالان اقتصادی یا از سوی آنها انتخاب شوند. توکلی گفت: عدم رعایت علم و فن بودجه‌ریزی و تصمیمات خلاف عقل و تجربه و نفتی بودن بودجه از عوامل شکننده بودن اقتصاد ملی است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، استفاده از قدرت عمومی برای مقاصد سیاسی را فساد سیاسی دانست و افزود: فساد سیاسی باعث افزایش فقر و شکاف طبقاتی شده و استقلال و تمامیت ارضی کشور را به خطر می‌اندازد.

وی نقض شایسته‌سالاری را مهم‌ترین عامل پیدایش فساد دانست و تصریح کرد: رفیق‌بازی، تبارگرایی، حمایت ویژه، ویژه‌خواری و تجارت نفوذ از قالب‌های متفاوف تاثیر فساد است. توکلی تاکید کرد: اگر فساد رشد کند، نرخ رشد واقعی کاهش، تولید سرانه کاهش و نرخ سرمایه‌گذاری نیز کاهش می‌یابد و هرچه شایسته‌سالاری بیشتر رعایت شود، شاخص فساد پایین می‌آید.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی‌های مناطق آزاد تجاری صنعتی افزود: مناطق آزاد تجاری صنعتی مناطقی هستند که قواعد اداره اقتصادی آنها سهل‌تر از سرزمین مادر باشد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر دولت 11منطقه آزاد تجاری صنعتی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است، تصریح کرد: ایجاد اشتغال سالم و مولد، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و رشد گردشگری از اهداف تاسیس مناطق آزاد هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا