پرواز سکه به اوج یک ماهه

پرواز سکه به اوج یک ماهه

اثر صعود اونس در بازارهای جهانی در روز جمعه، روز شنبه به بازار داخلی رسید که ثمره آن ثبت دو رکورد افزایشی برای سکه تمام بهار آزادی بود.

در اولین روز هفته، سکه با 11 هزار تومان افزایش به قیمت 922 هزار تومان رسید. این افزایش 11 هزار تومانی نه تنها بیشترین مقدار رشد بهای سکه از تاریخ 24 مهر 94 بود؛ بلکه موجب شد این فلز گرانبها به بالاترین قیمت خود در یک ماه گذشته برسد. در روز رکوردزنی سکه، قیمت دلار به حرکت کاهشی خود ادامه داد و با 10 تومان افت به قیمت 3 هزار و 630 تومان رسید. 

به این ترتیب، عامل اصلی رشد سکه در بازار داخلی، افزایش غیر‌منتظره اونس در بازارهای جهانی بود؛ چراکه جهت در بازار ارز برخلاف خواست افزایشی سکه بود. اونس روز جمعه به قیمت 1086 دلار رسید تا سکه روز شنبه روی بال اونس پرواز کند. با این همه، سکه تنها دارایی با ارزشی نبود که روز شنبه کانال شکنی کرد؛‌ قیمت یورو نیز روز شنبه مرز 3 هزار و 800 تومانی را شکست و با 65 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 930 تومان رسید. 

شروع هیجان‌انگیز سکه
صعود اونس در بازارهای جهانی در روز جمعه، اثر خود را در همان ساعات ابتدایی روز شنبه در بازار داخلی به جا گذاشت. در اولین روز هفته، سکه بدون معامله خاصی تا قیمت 920 هزار تومان بالا رفت، رقمی که افزایشی 9 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. پس از این رشد قیمت، سکه به افزایش خود ادامه داد و تا قیمت 924 هزار تومان نیز بالا رفت؛ با این حال، کاهش قیمت دلار موجب شد که سکه از سقف روزانه خود پایین بیاید و نهایتا با نرخ 922 هزار تومان به کار خود پایان دهد. ثبت این رقم موجب شد که این فلز گرانبها به بالاترین نرخ فروش خود از تاریخ 14 آبان برسد. افزایش 11 هزار تومانی نیز بیشترین میزان رشد سکه از 24 مهر بود. با وجود این، سکه متناسب با افزایش اونس بالا نرفت تا حباب قیمتی آن منفی شود. تا ساعت 3 بعدازظهر روز شنبه، ارزش ذاتی سکه 934 هزار تومان و 12 هزار تومان بالاتر از قیمت بازار بود. به گفته فعالان  بازار، نا اطمینانی معامله‌گران به ادامه افزایش اونس موجب شده که خریدها با احتیاط انجام شود و قیمت بازار از ارزش ذاتی فاصله بگیرد. 

سه‌شنبه گذشته نیز سکه تحت‌تاثیر افزایش اونس رشد قیمت را تجربه کرده بود، اما روز پنج‌شنبه با برگشت قیمت طلای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر، سکه نیز بار دیگر رو به سوی قیمت‌های پایین‌تر کرد. در واقع، نوسانات کاهشی و افزایش 2 روز کاری انتهای هفته گذشته موجب شده که معامله‌گران بازار داخلی تا حدی دست به عصا حرکت کنند. حرکت کاهشی دلار نیز تا حدی در این احتیاط نقش داشته است. روز شنبه در کنار سکه، قیمت سکه‌های نیم و ربع نیز افزایش یافت. در چهاردهمین روز آذرماه، نیم‌سکه با 4 هزار تومان افزایش به قیمت 465 هزار تومان و ربع سکه با 3 هزار تومان رشد به قیمت 257 هزار تومان رسید. در کنار سکه‌های کوچک‌تر، ‌گرم طلا نیز از افزایش اونس سود برد و با هزار و 450 تومان رشد به قیمت 93 هزار و 910 تومان رسید. 

ادامه افت دلار 
شاخص بازار ارز در اولین روز هفته جاری به روند کاهشی خود ادامه داد. دلار که پنج‌شنبه با 10 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 640 تومان رسیده بود، شنبه، معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 634 تومان آغاز کرد که نشان‌دهنده کاهشی 6 تومانی بود. در ادامه روز، این ارز نقطه حمایتی 3 هزار و 630 تومانی را شکست و تا قیمت 3 هزار و 624 تومان نیز پایین آمد. با این حال، معامله‌گران در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کردند و نهایتا این ارز روی قیمت 3 هزار و 630 تومان معاملات خود را پایان داد،‌ رقمی که 10 تومان کمتر از نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه بود. 

دوراهی ارزی
با وجود 2 روز افت پیاپی و حرکت کاهشی دلار، معامله‌گران بازار درباره آینده قیمتی این ارز توافق چندانی ندارند و نوعی سردرگمی نسبی در بازار حکمفرماست. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که دلار در روزهای آینده نیز به کاهش خود ادامه خواهد داد. در مقابل گروهی دیگر، باور دارند که جهت قیمت به‌زودی تغییر خواهد کرد. استدلال گروه اول این است که دلار با خروج تقاضای زوار عتبات عالیات و کاهش تقاضا، در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. به گفته آنها، علت اصلی افت دلار در روزهای پنج‌شنبه و شنبه نیز همین بوده است. البته اخبار از جمله بالا رفتن احتمال رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک نیز در افت قیمت موثر بود. گروه دوم باور دارند که بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه موجب مقاومت بازار داخلی در برابر افت قیمت خواهد شد.  

در این بین، نقطه مشترک معامله‌گران این است که هر 2 گروه انتظار افزایش نیافتن دامنه نوسانات را دارند. به گفته آنها، پس از نوسانات هیجانی هفته اول آذر، بازار تا حدی آرام شده است. روز شنبه برخلاف کاهش دلار،‌ ارزش یورو در بازار داخلی بالا رفت؛‌ اتفاقی که به واسطه بالا رفتن ارزش یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی چندان هم دور از انتظار نبود. به گزارش دنیای اقتصاد ، در اولین روز هفته، یورو 65 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 930 تومان رسید. این رشد موجب شد که این ارز اروپایی به بالاترین قیمت خود از 4 آبان برسد. نرخ رسمی یورو نیز روز شنبه حدود 84 تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 273 تومان رسید.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا