برآورد تعداد وسایل نقلیه با توجه به کارت‌های سوخت فعال/ چه تعداد کارت موقت بنزین در کشور وجود دارد؟

برآورد تعداد وسایل نقلیه با توجه به کارت‌های سوخت فعال/ چه تعداد کارت موقت بنزین در کشور وجود دارد؟

اقتصاد > انرژی - حدود یک میلیون و 64 هزار و 157 کارت موقت بنزین در کشور وجود دارد که در بانک اطلاعاتی مرکز داده، فعال محسوب می‌شوند، اما به دلیل عدم سوخت‌گیری از خردادماه 1391 در اطلاعات لحاظ نشده‌اند.

مرکز پژوهشهای مجلس در  گزارشی ، برآوردی از تعداد وسایل نقلیه با توجه به تعداد کارت سوخت فعال منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین منبع انتخابی در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس برای اطلاع از تعداد وسایل نقلیه فعال در کشور، سامانه کارت هوشمند سوخت است.

از آنجا که به ازای هر سند مالکیت وسیله نقلیه، به جز خودروهای تولید داخلی با حجم موتور بالای 2 هزار سی‌سی و خودروهای وارداتی با حجم موتور بالای هزار و 300 سی‌سی، یک کارت هوشمند سوخت صادر می‌شود، بنابراین می‌توان تعداد کارت سوخت فعال -کارتی که در بازه زمانی یک‌ساله حداقل یک‌بار مورد استفاده قرار گرفته باشد- را برآوردی از تعداد وسایل نقلیه فعال کشور در نظر گرفت.

باید توجه داشت فعال بودن کارت سوخت لزوما حاکی از فعال بودن وسیله نقلیه نیست، زیرا ممکن است با وجود عدم استفاده از وسیله نقلیه، از کارت سوخت آن برای سوخت‌گیری استفاده شود.

آمار مربوط به تعداد وسایل نقلیه برون‌شهری و درون‌شهری تا دی ماه 1392 در جدول 1-2 آمده است که به تفکیک عمومی - خصوصی، باری - مسافری و انواع خودرو و برمبنای تعداد کارت فعال سوخت ارائه شده است.

خودروهای عمومی شامل تاکسی‌ها، وانت‌بارها و کامیون‌هایی هستند که دارای پلاک نارنجی بوده و برای ارائه خدمات عمومی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. در حوزه خودروهای عمومی، یک میلیون و 646 هزار و 155 کارت سوخت فعال است که 705 هزار و 435 کارت مربوط به در بخش باری و 940 هزار و 720 کارت مربوط به بخش مسافری است.

در بخش خودروهای شخصی نیز 13 میلیون و 666 هزار و 943 کارت فعال است که 2 میلیون و 71 هزار و 717 کارت مربوط به بخش باری و 11 میلیون و 595 هزار و 226 کارت مربوط به بخش مسافری است.

همچنین تعداد یک میلیون و 64 هزار و 157 کارت موقت بنزین وجود دارد که در بانک اطلاعاتی مرکز داده، فعال محسوب می‌شوند، اما به دلیل عدم سوخت‌گیری از خردادماه 1391 در اطلاعات لحاظ نشده‌اند.

از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که وسایل نقلیه عمومی در مجموع 11 درصد از کل تعداد وسایل نقلیه کشور را شامل می‌شوند. بر این اساس، خودروهای شخصی 89 درصد از کل تعداد وسایل نقلیه کشور را به خود اختصاص می دهند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا