گام بلند هلند و ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی

گام بلند هلند و ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی

تهران- ایرنا- وزیر اقتصاد کشور هلند اوایل آذرماه در رأس یک هیأت بزرگ تجاری به تهران سفر کرد و در دیدار با دولتمردان اقتصادی و سیاسی کشور راه های توسعه و تحکیم مناسبات را بررسی کردند. آنها همچنین در دیدار با فعالان اقتصادی بخش خصوصی، ضمن آشنایی با فرصت های اقتصادی در ایران، گام نخست برای همکاری های مشترک را برداشتند.

در ادامه سفر هیات های عالیرتبه تجاری و اقتصادی کشورهای غربی به ایران، اوایل آذرماه «هنک کامپ» وزیر اقتصاد هلند به همراه نمایندگان بیش از 60 شرکت بزرگ این کشور از اتحادیه صنعتی و مؤسسه های تحقیقاتی از بخش های انرژی و کشاورزی به ایران سفر کردند تا همچون کشورهای آلمان، ایتالیا، بوسنی، بلژیک و غیره زمینه را برای توسعه همکاری های اقتصادی دوجانبه در دوران پساتحریم فراهم کنند.

** دیدار وزیر نفت با وزیر اقتصاد و انرژی هلند
دیدار با وزیر نفت ایران، نخستین برنامه وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند و نمایندگان 40 شرکت این کشور بود که دو طرف بر لزوم گسترش روابط دوجانبه در فضای سیاسی جدید تاکید کردند.
بیژن زنگنه و هنک کامپ در این دیدار خواهان همکاری در زمینه انرژی های نو و تجدیدپذیر، کاهش شدت مصرف انرژی، پتروشیمی و کاهش گازهای مشعل (فلر) در صنایع نفت و گاز ایران شدند.
زنگنه در حاشیه این دیدار با اشاره به حضور همتای هلندیش در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز افزود: طرف هلندی علاقه مندی خود را به حضور در بازار انرژی ایران اعلام کرد. همچنین قرار شد دو طرف با شرکت های ایرانی به صورت رودر رو مذاکرات خود را آغاز کنند.
وزیر نفت، شرکت شل را تنها یکی از شرکت های بزرگ هلندی در زمینه نفت و گاز دانست و افزود: علاوه بر این، شرکت های متعددی در هلند در زمینه انرژی و نفت و گاز و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی فعالیت دارند که زمینه خوبی برای همکاری با شرکت های ایرانی یافته اند.
در این دیدار همچنین مقرر شد در بخش فعالیت های پژوهشی شرکت های هلندی با دانشگاه ها و شرکت های ایرانی در بخش پژوهش مرتبط شوند تا زمینه برای همکاری از جمله در بخش های ذخیره سازی زیرزمینی گاز و پتروشیمی نیز فراهم شود.
وی همچنین به آمادگی هلند برای کاهش سوخت گازهای مشعل در صنعت نفت ایران اشاره و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مرکز ثقل بازارهای منطقه ای است؛ از این رو همکاری دو کشور می تواند علاوه بر تامین نیازهای ایران، به تامین نیازهای کشورهای منطقه نیز منجر شود.
استفاده از بیمه صادراتی برای فعالیت های اقتصادی ایران، از جمله انتظارات زنگنه از هلند بود؛ وی در این رابطه گفت: هلند باید بیمه صادراتی خود را برای پوشش فعالیت های اقتصادی این کشور در ایران فعال کند تا شرکت های دو طرف تمایل بیشتری به همکاری داشته باشند.
وزیر اقتصاد هلند نیز در طی سفر به ایران، با حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز دیدار و گفت و گو کرد و از آمادگی شرکت های این کشور برای همکاری در همه سطوح و بخش های مختلف با شرکت ملی گاز ایران سخن گفتم.
وی دیدارهای خود با مقام های اقتصادی ایران را نقطه عطفی برای آغاز همکاری ها دانست.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در این دیدار، ضمن اعلام آمادگی این شرکت برای آغاز همکاری در حوزه گاز گفت: شرکت های هلندی باتوجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک خاص ایران به عنوان دارنده بزرگترین مخازن گازی جهان، می توانند همکاری و حضور پررنگی در صنعت گاز داشته باشند.

** دیدار وزیر اقتصاد هلند و وزیر صنعت
«هنک کامپ» وزیر اقتصاد کشور هلند با وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان نیز دیدار کرد و ضمن ابراز خرسندی از گسترش فعالیت های دو جانبه میان تهران - آمستردام، بر ارتقاء سطح همکاریها در آینده نزدیک تاکید کرد.
به گفته وی، توسعه همکاری ها و تبادل اطلاعات در زمینه های صنایع شیمیایی، پتروشیمی، انرژی، تجهیزات پزشکی، طراحی و مهندسی از جمله محورهایی است که دو کشور می توانند برای تعمیق روابط با یکدیگر همکاری کنند.
محمدرضا نعمت زاده نیز در این دیدار گفت: زمینه های همکاری بین دو کشور در بخش صنایع خودرو و ماشین سازی، صنایع غذایی، حمل و نقل ریلی، انرژی، توربین های بخار و صنعت تجهیزات پزشکی فراهم است و می توان برای همکاری های بلندمدت و راهبردی برنامه ریزی کرد .
وی، سرمایه گذاری مشترک و استفاده از توانایی های دو کشور را بهترین راه برای تعمیق روابط اقتصادی دانست و گفت: جمعیت 80 میلیون نفری ایران، نشانه بازار مناسب برای انجام سرمایه گذاری های مشترک است.
نعمت زاده به دیگر مزیت های کشور نیز اشاره کرد و گفت: ایران به غیراز نفت و گاز، در صنایع و معادن مختلف و حوزه تجارت در داخل و خارج فعالیت دارد و برنامه ریزی مناسبی را برای ارتقا حجم فعالیت ها انجام داده است.
به گفته وی، ایران برنامه 10 ساله در صنعت خودرو سازی را تدوین کرده و زمینه ای فراهم شده تا هلند در صنعت قطعه سازی همکاری های لازم را به عمل آورد.
این مقام مسئول، بخش تجهیزات پزشکی را به عنوان یکی از اولویت های همکاری دو کشور معرفی کرد و افزود: سرمایه گذاری مشترک می تواند در این مسیر ضامن توسعه همکاری باشد؛ هلند می تواند ایران را به عنوان کشور قطب منطقه مورد توجه ویژه قرار دهد.

** دیدار طیب نیا و وزیر اقتصاد هلند
وزیر اقتصاد هلند همچنین در دیدار با علی طیب نیا همتای ایرانی خود، برای سرمایه گذاری و انتقال فناوری به ایران اعلام آمادگی کرد.
علی طیب نیا در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران برای کشور هلند و اتحادیه اروپا در مسیر توسعه روابط اقتصادی اهمیت ویژه ای قائل است.
وی، توسعه روابط در بخش های کشاورزی، صنایع هواپیمایی، حمل و نقل و مدیریت منابع آب را با رویکرد انتقال دانش فنی از جمله حوزه های مورد گسترش در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بیان کرد.
وی با بیان اینکه توسعه روابط در زمینه تجارت و سرمایه گذاری نیاز به ابزارهایی دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ابزارها ازسرگیری روابط بانکی، روابط بین شرکت های بیمه ای و توافقنامه های پایه ای بین دو کشور است.
طیب نیا با اشاره به سابقه فعالیت شرکت نفتی شل در ایران نیز گفت: در صورت بازپرداخت بدهی این شرکت به کشورمان می توانیم در زمینه ازسرگیری فعالیت های شرکت های نفت و گاز هلندی در ایران توافق کنیم.
وزیر اقتصاد کشورمان موافقتنامه های مربوط به مالیات، گمرک و سرمایه گذاری را از جمله توافق های پایه ای برشمرد و گفت: مسئولیت همه این حوزه ها با مجموعه وزارت اقتصاد است و ما آمادگی کامل برای ازسرگیری روابط را داریم.
طیب نیا در پایان پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک برای بررسی مسائل مطرح شده و انجام توافقات لازم را ارائه کرد.
در ادامه این دیدار، «هنگ کامپ» وزیر اقتصاد، کشاورزی و انرژی هلند نیز گفت: هم اکنون دولت و شرکت های هلندی باید شالوده برنامه های درازمدت دو کشور را پایه ریزی کنند.
وی با بیان اینکه کشورش در زمینه کشاورزی رتبه پنجم و در بخش سرمایه گذاری رتبه هفتم را دارد، تاکید کرد: ما می توانیم در این حوزه ها و همچنین در بخش نفت و گاز روابط خوبی با ایران داشته باشیم.
هنگ کامپ افزود: از آنجایی که شرکت نفتی شل یک شرکت منظم و خوش حسابی است امیدوارم هرچه سریعتر بدهی خود به ایران را پرداخت کند.

** امضای سند توسعه همکاری کشاورزی
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در دیدار با هنک کامپ وزیر امور اقتصادی هلند، ابراز امیدواری کرد، با فضایی که بعد از توافق برجام پیش آمده توسعه روابط هرچه بیشتر را بین دو کشور شاهد باشیم.
وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه هلند کشوری است که در زمینه کشت متراکم و گلخانه ای و تولید و صادرات گل و گیاه کشوری مطرح است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت ها و قابلیت هایی که در کشورمان وجود دارد و همچنین محدودیت هایی که از نظر منابع آبی داریم، در صددیم کشت های متراکم و گلخانه ای را در ایران افزایش دهیم.
حجتی افزود: بنابراین توسعه همکاری بین دو کشور ایران و هلند بستر مناسبی را برای همکاری ها بین دو کشو ربه وجود می آورد که این همکاری های می تواند در ارتباط با انتقال تکنولوژی و همکاری های علمی و فنی و همچنین مبادله «ژرم پلاسم»(تنوع ژنتیکی) باشد.
وی ادامه داد: برای توسعه همکاری های کشاورزی، هلند می تواند سرمایه گذاری مجزا انجام دهد و یا با طرف ایرانی همکاری مشترک در تولید، فناوری و عرضه به بازارهای هدف داشته باشد.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در گذشته همکاری آموزشی در ارتباط با تجهیز آب و خاک با کشور هلند داشته ایم و امیدواریم با برنامه های خوب در توسعه منابع آب و خاک تجربیات این کشور را کسب کنیم.
وی تصریح کرد: با اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی، اعتبارات خوبی برای سرمایه گذاری های کشاورزی در کشور فراهم است و امیدواریم با توجه به امضای سند همکاری بین دو کشور، با تعیین دو نماینده ویژه از سوی تهران و آمستردام، اهداف تعیین شده به تدریج محقق شود.
حجتی با اشاره به وضعیت اقلیمی کشور اظهار داشت: ایران ظرفیت بسیار خوبی در زمینه کشت محصولات ارگانیک دارد.
وی افزود: زمینه همکاری دیگری که می توان بین دو کشور داشت، ایجاد کمیته مشترکی برای بازاریابی و فرآوری محصولات باقی و محصولاتی که تولید عمده ای در کشور دارد و محصولاتی مانند خرما که تولید قابل توجهی در کشور دارد، انجام شود.
وزیر جهاد کشاورزی به تولید و تکثیر بذر قارچ خوراکی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی این کار را شروع کرده و برای انجام و ادامه این مسیر شرایط سرمایه گذاری وجود دارد.
وی همچنین به ظرفیت بالقوه کشور در زمینه تولید و تکثیر گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: با توجه به تنوع اقلیمی، امکان افزایش تولید در این بخش وجود دارد و دو کشور می توانند با استفاده از ظرفیت های بالقوه، همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بهره گیری از مراتع طبیعی برای کشت گیاهان دارویی یکی از اهداف ما در توسعه و افزایش تولید این محصولات است و این سیاست را به تدریج دنبال می کنیم.
حجتی ادامه داد: به دلیل محدودیت منابع آبی راهی جز صرفه جویی در مصرف آب وجود ندارد؛ بنابراین با توجه به تجربه های کشور هلند می توان همکاری مشترکی در زمینه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی داشت.
با توافق برجام و اقدامات انجام شده برای علمیاتی کردن آن و لغو تحریمها، کشورهای اروپایی از جمله هلند تلاش خود را برای توسعه مناسبات میان تهران و آمستردام دوچندان کرده اند تا از قافله کشورهای دیگر برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران عقب نمانند.
بعد از توافق برجام، هیأت های مختلفی میان دو کشور تبادل شد که سفر وزیر امور خارجه هلند به تهران در شهریورماه امسال از آن جمله است.
آخرین آمار اعلام شده از سوی مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد حجم تجارت کشاورزی بین دو کشور با وجود مسائل ناشی از تحریم ها در سال های اخیر در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار بالا بوده به طوری که در سال گذشته به 900 میلیون دلار رسید.
به گفته «لوک هرمانس» رئیس گروه فعالان اقتصادی کشاورزی و باغبانی هلند، این کشور سالانه 400 میلیارد یورو صادرات دارد که 20 درصد آن مربوط به بخش کشاورزی و باغبانی است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا