قراردادهای همکاری بانکی ایران و فرانسه در حال نهایی شدن است

قراردادهای همکاری بانکی ایران و فرانسه در حال نهایی شدن است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آغاز همکاری 3 بانک ایرانی و ایتالیایی بعد از اجرای برجام گفت: با فرانسه نیز در مسائل مالی در حال نهایی کردن قراردادهای این چنینی هستیم.

 

محمدرضا نعمت زاده در بیست و یکمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با اعلام این مطلب اظهار کرد: قران کریم برای مومنان شروط زیادی قائل شده است اما مهمترین خصیصه آن ایمان آوردن و بعد از آن عمل صالح است.
وی افزود: عمل صالح در واقع آن است که نتیجه عمل مشخص و نمود داشته باشد به طوری که اگر من نعمت زاده از توسعه صادرات صحبت می‌کنم فعالیتم واقعا نمود داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه  تولید و صادرات از اعمال صالحه است، ادامه داد: 80 میلیون جمعیت در کشور داریم که 10 میلیون آنها فارغ التحصیلان و 4.5 میلیون مشغول به تحصیل هستند. همچنین میزان فارغ التحصیلان رشته مهندسی ما به اندازه کل اروپا است که در این شرایط باید فارغ التحصیلان را آموزش دهیم که به صورت کاربردی بتوانند فعالیت کنند.
نعمت زاده یاد آور شد: در گذشته نیز که من در پتروشیمی بودم این امر را پیاده کردم.
وی یادآور شد: یکی از زمینه‌هایی که اتاق بازرگانی می‌تواند در بخش توسعه‌ صادرات عمل کند تربیت کارشناسان صادراتی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این زمینه باید از کارشناسان باتجربه استفاده کنیم به طوری که زمانی که بنده در پتروشیمی بودم معلم خارجی آوردم و کارشناسان کانادایی و انگلیسی به ایران آمدند.
نعمت زاده با بیان اینکه صادرات با مزایده انجام نمی‌شود بلکه برای تحقق آن باید مذاکره انجام داد، گفت: در زمینه صادرات باید مذاکره و تلاش کرد و با مزایده نمی‌توان صادرات داشت که این امر در 1+5 نمود دارد زیرا برخی می‌خواستند با مزایده مسائل را حل و فصل کنند اما این امر تنها با مذاکره قابل حل و فصل است.
وی با بیان اینکه من از خانواده تولیدکننده و صادرکننده فرش هستم، گفت: به یاد دارم عمویم فرش‌ها را بر دوش خود می‌گذاشت و تا سه طبقه بالا می‌برد و برای صادرات زحمت می‌کشید. عموی من برای صادرات منم منم نمی‌گفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای صادرات نیز باید زحمت کشید و فکر نکنیم که وارد کننده خود برای خرید به سراغ ما می‌آید.
نعمت زاده گفت: یاد گرفتن بد نیست چرا ما آنقدر غرور داریم و باید اذعان داشت که برای صادرات نباید فقط حرف زد.
وی گفت: عموی بنده فرش‌های مختلف را برای کشورهای گوناگون مشخص می‌کرد و برای آلمان و فرانسه فرش باب خود را با توجه به مشتری که داشت طراحی می‌کرد و منم منم نمی‌گفت.
وی گفت: برای توسعه صادرات باید مدیران قابل و به روز داشت اما ما نیز باید یکم دست و بال صادرات باز کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه هنوز باور نداریم که صادرات نجات دهنده تولید است، افزود: در این زمینه خطاب من به وزارت صنعت است و به بخش کشاورزی کاری ندارم.
نعمت‌زاده با اشاره به پیشرفت صنعت بیسکویت مالزی و سرمایه گذاری‌های ژاپن و آلمان در این کشور، گفت: البته برای جذب سرمایه گذاران نباید هر شرایطی که آنها اعلام کردند را بپذیریم بلکه شرط کرده‌ایم که حداقل 30 درصد تولیدات خود در ایران را باید صادر کنند.
*همکاری سه بانک ایرانی و ایتالیایی بعد از اجرای برجام آغاز می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برجام تمام شده اما تا ابلاغ آن تسهیل مبادلات بانکی بهبود نخواهد یافت، گفت: اخیراً سه بانک ایتالیایی با سه بانک ایرانی تفاهم امضا کردند که بعد از همکاری‌ها فعالیت خود را شروع می‌کنند.
نعمت‌زاده افزود: با فرانسه نیز در مسائل مالی در حال نهایی کردن قراردادهای این چنینی هستیم.
وی اظهار کرد: سرمایه گذاری‌های مشترک باید منجر به افزایش کیفیت تولیدات داخلی و صادراتی شدن آنها شود؛ به طوری که همانطور که ما بازارهای خود را در اختیار خارجی‌ها قرار می‌دهیم آنها نیز باید بازارهای خود را در اختیار ما قرار دهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بیشترین سرمایه گذاری‌های خارجی به ترتیب در کشورهای آمریکا و آلمان انجام می‌شود که این امر نشان دهنده تأثیر تأملات اقتصادی در سودآوری‌های اقتصادی است.
نعمت‌زاده با اشاره به دیدار خود و آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت ایران در سال 1375 با رهبر معظم انقلاب گفت: در آن سالها که بنده وزیر صنایع آقای هاشمی بودم در ارتباط با تدوین برنامه‌های بلند مدت خدمت مقام معظم رهبری رفتیم و با ایشان درباره لزوم ایجاد افقی درازمدت برای صنعت کشور صحبت شد.
وی گفت: براساس دستور ایشان جلساتی با مشاوران مقام معظم رهبری داشتیم که در نهایت منجر به برنامه‌ای درازمدت برای صنعت شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه میزان صادرات ما از کل صادرات جهان یک سوم یک درصد است، گفت: صادرات ما در سال گذشته50 میلیارد دلار بود که در سال جاری 10 درصد افت داشته است اما این رقم براساس برنامه ریزی 10 ساله باید سه تا چهار برابر افزایش یافته و به 200 میلیارد دلار برسد که در غیر این صورت ما مغموم هستیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا