کاهش واردات نفت هند از ایران

کاهش واردات نفت هند از ایران

واردات نفت خام هند از ایران طی چهار ماه متوالی افت داشت و در ماه نوامبر به کمترین حد خود در ٨ ماه گذشته رسید.


به گزارش خبرگزاری رویترز از دهلی نو، اطلاعات موجود در منابع حمل و نقل نفت خام نشان داد واردات نفت خام هند از ایران پس از چهار ماه پیاپی افت در ماه نوامبر به کمترین حد خود در ٨ ماه گذشته رسید.
گفته می شود این افت واردات به این دلیل است که هند به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت خام از ایران  برای تخطی نکردن از تحریمهای غربی که فروش نفت ایران را هدف قرار داده اند، خرید خود را در ماههای آخر سال ٢٠١٥ کاهش داده است تا گرفتار اقدامهای تنبیهی آمریکای برای خرید بیش از حد نفت از ایران نشود.
ایران به دلیل تحریمهای غرب علیه برنامه هسته ای اش هنوز اجازه ندارد روزانه بیشتر از یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه نفت خام به فروش رساند.
این درحالی است که خرید نفت خام هند از تولیدکنندگان دیگر در منطقه آسیا، اقیانوسیه و آمریکای لاتین بیشتر شده است. هند چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت خام در جهان به شمار می رود.
نسبت به سال گذشته، خرید نفت خام هند از ایران در ماه نوامبر حدود ٤٥ درصد کاهش نشان می دهد که به رقم ١٣٨ هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم از ماه اکتبر نیز ٢٤ درصد کمتر است.
شرکت پالایشگر خصوصی آسار اویل با کاهش بیش از سه چهارمی تنها یک میلیون بشکه نفت از ایران در طول ماه نوامبر خرید و دیگر شرکت پالایشگر هندی به نما منگلور هم تنها دو میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرد.
دیگر خریداران هندی نیز یک میلیون بشكه نفت از ایران خریدند. شرکت نفت هند که بزرگترین پالایشگر هند به حساب می آید طبق قراردادی با ایران روزانه به طور میانگین ٢٥ هزار بشکه نفت از این کشور خریداری می کند.
طی هشت ماه سال مالی که از ماه آوریل شروع شده، خرید هند از ایران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش پیدا کرده است و به روزانه حدود ٢٣٥ هزار و ٤٠٠ بشکه رسیده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا