200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم

200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برآورد کارشناسان نشان می‌دهد که سالانه بیشتر از 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد.

 

رضا رحمانی در بیست و یکمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز با اعلام این مطلب اظهار کرد: میزان صادرات ما به عراق سالانه 7 میلیارد دلار است در حالی که ترکیه سالانه 40 میلیارد دلار به این کشور صادرات دارد و تفاوت فاحش این آمار برایمان نگران کننده است.
وی افزود: صادرات در کشور ما از عقبه مناسبی برخوردار نیست و هر زمان یک کالا در کشور کم می‌شد در نظر مردم عادی اینچنین برداشت می‌شد که حتما صادر شده است که این نگرش در حال تغییر است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه شکوفایی اقتصاد با دو عامل توسعه صادارت و فناوری امکانپذیر است گفت: رهبر معظم انقلاب بهترین حامی تولید هستند به طوری که ایشان در دفعات مختلف بر تولید صادرات‌محور تاکید داشته‌اند.
رحمانی خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: تعداد رایزنان ایران در کشورهای دیگر بسیار اندک است به طوری که در حال حاضر تنها 17 رایزن بازرگانی داریم که قرار شده است به تازگی 8 رایزن جدید فعالیت خود را آغاز کنند و در مجمع شاهد فعالیت 25 رایزن بازرگانی برای توسعه صادرات به کشور هستیم.
وی با اشاره به اینکه در کشورهای روسیه و آلمان رایزن بازرگانی نداریم، گفت: با این تعداد رایزن بازرگانی صادرات رونق نمی‌گیرد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: وظیفه رایزنی و توسعه بازار بر دوش تولیدکننده نیست و تولیدکنندگان ما نمی‌‌توانند کیف خود را روی دوششان بیندازند و برای توسعه بازار صادراتی به کشورهای مختلف بروند.
رحمانی افزود: در بخش تولید مرغ نیز با وجود اینکه سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام شده اما هنوز نیز صادرات مناسبی در این بخش نداریم. به طوری که با از دست رفتن بازارهای ترکیه در اوکراین علی‌رغم فرصت مناسبی که وجود داشت بخش کشاورزی ما نتوانست توافقنامه‌های بهداشتی را بین دو کشور برقرار کند.
 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: برآورد کارشناسان نشان می‌دهد که سالانه بیشتر از 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد این در حالی است که کل حسابی که روی مالیات در بودجه شده است 87 هزار میلیارد تومان است.
رحمانی افزود: افرادی در جامعه وجود دارند که میلیاردها پول با موبایل جابه جا می‌کنند اما کسی نمی‌تواند از آنها مالیات بگیرد اما میزان دریافت مالیات تولیدکنندگان ما با وجود رکود سالانه 20 درصد اضافه می‌شود.
وی گفت: در صورتی که صنعت تراکتورسازی ما نیز به اندازه صنعت خودرو حمایت می‌شد در مدت کوتاهی می‌توانستیم 50 هزار تراکتور را سالانه تولید و در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش برسانیم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: میزان تعرفه واردات تراکتور به کشوردر حال حاضر 4 درصد است که با این وجود تولیدکنندگان داخلی قیمت تمام شده پایین‌تری از تولیدکنندگان چینی دارند و برخلاف صنعت خودرو رقابت‌پذیر هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا