هشدار رئیس کل بیمه مرکزی به جنگ قیمتی شرکت‌های بیمه

هشدار رئیس کل بیمه مرکزی به جنگ قیمتی شرکت‌های بیمه

رئیس کل بیمه مرکزی مهمترین عامل در توانگری مالی را سرمایه شرکت‌های بیمه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سرمایه به چالش اصلی در صنعت بیمه تبدیل شده و شرکت‌های بیمه به دلیل بازدهی پایین قادر به جذب سرمایه کافی برای پوشش ریسک‌ها نیستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدابراهیم امین، در هشتمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه که با حضور وزیر اقتصاد در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، گفت: براساس مصوبه دولت حداقل سرمایه لازم برای تاسیس شرکت‌های بیمه تایید شده و این موضوع به دلیل عدم مشارکت سرمایه‌گذاران در افزایش سرمایه به یک چالش مقرراتی تبدیل شده و بازده پایین را به وجود آورده است. زیرا توجیه اقتصادی برای افزایش سرمایه در شرکت‌های بیمه وجود ندارد و مدیران بیمه این چالش را با سهامداران خود نیز دارند.

رئیس کل بیمه مرکزی به راه‌حل این چالش اشاره کرد و گفت: راه‌حل مطلوب این است که به جای تعیین سرمایه برای شرکت‌های بیمه و به دلیل حاشیه توانگری قابل قبول در این صنعت، حاشیه توانگری ملاک قرار داده شود و از دولت درخواست شود که مصوبه هیات وزیران را لغو کرده و به صنعت بیمه اجازه دهد براساس معیار حاشیه توانگری سرمایه‌ها وارد شوند و شرکت‌های بیمه شکل بگیرند.

به گفته امین، باید در شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی مقیاس اقتصاد را برای شرکت‌های بیمه تامین کنیم و اجازه دهیم امکانات تاسیس شرکت‌های بیمه فراهم شود.

وی تصریح کرد: شرکت‌های بیمه باید در تعیین حق بیمه به گونه‌ای عمل کنند که خسارت‌ها و هزینه‌های بیمه‌گری را تامین کنند. این در حالی است که جنگ قیمتی بین شرکت‌های بیمه یکی از آسیب‌های جدی است که اگر به آن توجه نشود از امروز به فردا موکول می‌شود. لذا باید موضوع توانگری مدیریتی مورد توجه مدیران صنعت بیمه قرار بگیرد.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که در حال حاضر بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه باشد، بحث اشتغالزایی در صنعت بیمه است. زیرا این صنعت توانمندی ایجاد اشتغال موثر در سراسر کشور را دارد و زمانی که یک شرکت بیمه با سرمایه یکصد میلیارد تومانی تاسیس می‌شود به حدود 300 نفر پرسنل و یک‌هزار نماینده نیاز دارد. لذا در صورتی که منع سرمایه برای تاسیس شرکت‌های بیمه برداشته شود صنعت بیمه قابل اشتغالزایی بسیار بالایی پیدا می‌کند و در شرایطی که قرار است تحریم‌ها لغو شود این صنعت باید خود را برای این شرایط آماده‌تر کند.

وی عنوان کرد: بحث دیگری که در صنعت بیمه به توانگری مالی و توانمندی مدیریتی مربوط است، شکل‌گیری ذی‌نفع واحد است. به طوری که در بسیاری از شرکت‌ها شاهد شکل‌گیری ذی‌نفع واحد هستیم که این ذی‌نفع‌ها سهامدارانی هستند که بیش از 20 درصد سهام ندارند ولی به صورت غیر مستقیم شرکت را اداره می‌کنند.

امین به مزایا و معایب وجود ذی‌نفع واحد در شرکت‌های بیمه اشاره کرد و گفت: یکی از مزیت‌های وجود ذی‌نفع واحد پاسخگو بودن آن است به طوری که نهاد ناظر در زمان ورود مشکلات در صنعت کاملا مشخص بوده و در هماهنگی با ذی‌نفع واحد می‌تواند مشکلات را برطرف کند. مشکلات موجود از طریق انسجام مدیریتی حل و فصل شود، اما از وجود ذی‌نفع واحد نظراتی هم دارد و آن این است که بسیاری از آنها برای تامین منابع مالی، شرکت بیمه تاسیس می‌کنند و این موضوع ریسک دارایی‌ها را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ذی‌نفعان واحد برای انتخاب مدیران غیرحرفه‌ای تلاش دارند و برخی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت را به سمتی می‌برند که ریسک بالاتر را برای شرکت به همراه دارد که این دو عامل بسیار آسیب‌رسان است. بنابراین باید درخصوص شکل‌گیری ذی‌نفعان واحد و جنگ قیمتی شرکت‌های بیمه توجه لازم صورت بگیرد و مدیران صنعت بیمه باید به آن توجه کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی به وضعیت صنعت بیمه در وضعیت پساتحریم اشاره کرد و گفت:بحث اساسی این است که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها بیمه‌گذاران بزرگ که بیشتر به بازارهای خارجی تمایل داشتند باید در صنعت بیمه فعالیت کنند و این موضوع باید توسط هیات دولت پیگیری شود تا بیمه‌گذاران بزرگ در حوزه‌های مختلف نفت، گاز و هواپیمایی از طریق بیمه‌های ایرانی بتوانند بیمه دریافت کنند در غیر این صورت تلاش‌های صورت گرفته در خصوص بهبود وضعیت صنعت بیمه در دوران پساتحریم و تجربه‌های مدیریتی و کارشناسی در ارزیابی ریسک و صدور بیمه‌نامه و همچنین ایجاد سازمان‌ها و صندوق‌هایی برای مدت ریسک بلااثر خواهد شد.

امین تاکید کرد: در دوران پساتحریم نیازمند دانش بیمه‌ای و سامانه‌های بیمه و نرم‌افزار جامع هستیم زیرا به دلیل تحریم‌ها از آموزش‌های حرفه‌ای محروم شدیم.

وی در ادامه به رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرکت‌های بیمه ایرانی شرایط مطلوبی داشته و از لحاظ سرمایه و نیروی انسانی و همچنین ایده‌ها و روش‌های بیمه‌گری را در شرکت‌های خود تعبیه کردند و واجد دریافت رتبه‌بندی مطلوبی هستند تا بازار رقابت صنعت بیمه بتواند از مسیر مشخصی برای مشتریان برخوردار باشد.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: موضوع دیگری که در دوران پساتحریم باید مورد توجه قرار بگیرد این است که صنعت بیمه دیگر خریدار بیمه‌ای نبوده بلکه عرضه‌کننده هم خواهد بود و باید به این موضوع توجه کند که تنها خریدار بیمه اتکایی از خارج از کشور باشد و اجازه ندهد تا سایر خدمات بیمه‌ای را خریداری کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا