اوپکی‌ها سکوت را انتخاب کردند

اوپکی‌ها سکوت را انتخاب کردند

اوپک امسال در نهایت یک تصمیم مهم گرفت و آن هم اینکه سقف تولید بدون تغییر باقی بماند. به گفته رییس نشست اوپک نتیجه رایزنی شش ساعته در نهایت این بود که "اعضا همان جایی که هستند بمانند و کمی بیشتر بازار را رصد کنند" و این درحالی است که وزیر نفت ایران امیدوار بود اوپک تصمیم جدی تری برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، قیمت نفت به شدت پایین آمده و بسیاری از اعضای اوپک از این وضعیت راضی نیستند. نشست سران صادرکننده گاز در تهران نیز فرصتی را برای ابراز این نارضایتی و نگرانی‌ها به وجود آورده بود، اما به نظر می رسد پشت درهای بسته نشست اوپک نگرانی ها بر تصمیمات اثری نداشتند.

وزیر نفت ایران نیز در کنار کشورهایی قرار گرفته که نگران شرایط بازارند. او تا پیش از نشست عادی اوپک مدام بر نقش این سازمان برای بازگرداندن تعادل به بازار نفت تاکید می کرد؛ نقشی که طبق اساسنامه، اوپک متعهد به انجام آن بوده و البته به اعتقاد زنگنه مهمترین ابزار برای رسیدن به آن نیز تعیین سقف تولید است.

سقف تولید اوپک طبق تصمیم سال گذشته 30 میلیون بشکه در روز بود، اما بسیاری از کشورهای عضو این مرز مورد توافق را با امید کسب سهم بیشتری از بازار رد کردند و حالا با افزایش عرضه، قیمت نفت به شدت پایین آمده است.

اما امسال اوپک برای وضعیت بازار تصمیمی نگرفت. سقف‌هایی که مدت هاست اعتنایی به آن نمی‌شود، بدون تغییر ماند و در این بین ایران نیز اعلام کرده که تولیدش را با برداشته شدن تحریم ها به حد تولید پیش از تحریم می‌رساند. موضوعی که زنگنه تصریح می کند بر سر آن مذاکره نخواهد کرد.

وزیر نفت ایران بازگشت به بازارهای جهانی پس از لغو تحریم‌ها را حق قانونی ایران می‌داند و تصریح می‌کند که انتظار نداریم همکاران و همتایان ما در اوپک نیز ایران را تحریم کنند و مانع حق قانونی ایران برای افزایش تولید نفت خام و بازگشت به بازارهای جهانی شوند.

به گفته زنگنه هر گونه محدودیتی بدان معناست که آنها خواهان ادامه تحریم‌ها علیه ملت ما هستند و این غیر قابل قبول بوده و عادلانه نیست.

بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی به معنای افزایش عرضه و البته افزایش نگرانی ها از کاهش بیشتر قیمت نفت است. نکته‌ای که زنگنه معتقد است مسئول کاهش قیمت در سال های گذشته ایران نبوده، بلکه این مسئولیت بر دوش کسانی است که تولید خود را افزایش داده‌اند و بیش از نیاز بازار نفت عرضه می‌کنند.

زنگنه پیش از این نشست بارها بر نقش اوپک در بازگرداندن تعادل به بازار نفت تاکید داشت، اما در یکی از آخرین اظهارات پیش از نشست اوپک نیز از بی ارادگی اعضا برای نزدیک شدن به این تعادل سخن گفته بود.

وی در پایان جلسه روز گذشته اعلام کرد که ما هیچ تصمیم و عددی نداریم. این نتیجه گردهم‌آیی سالانه کشورهای صادرکننده نفت بود که به سختی می توان گفت هیچ یک طی 18 ماه گذشته ضرری از قیمت‌های پایین نفت نکرده باشند.

البدری، دبیرکل اوپک که در این نشست جایگاهش را برای هفت ماه دیگر تمدید کرد، درباره بی تصمیمی اعضا می‌گوید که اوپک نمی‌تواند روی هیچ عدد و رقمی توافق کند، چرا که نمی‌تواند میزان نفتی را که ایران سال آینده به بازار تزریق می‌کند پیش‌بینی کند. این در حالی است که زنگنه با اعلام اینکه ایران با برداشته شدن تحریم ها عرضه خود را به یک میلون بشکه در روز – یک درصد عرضه جهانی – افزایش خواهد داد، جایگاه ایران را در این بازار روشن کرده است. اما وزیر نفت عربستان که پیشتر افزایش تقاضا در بازار نفت را پیش‌بینی کرده و انتظار افزایش سقف تولید را داشت، پس از نشست روز گذشته اوپک سکوت کرد.

افزایش سقف تولید نظری است که در مقابل عقیده برخی کشورها مثل ایران به لزوم پایبندی اعضا به سقف‌های تعیین شده و البته نظر برخی دیگر کشورها به لزوم کاهش سقف تولید برای نجات قیمت ها مطرح می شود. این نظری است که رییس نشست اوپک نیز با در نظر داشتن عدم پایبندی کشورها به سقف 30 میلیون بشکه به آن اشاره می‌کند. امانوئل ایبه کایچکوو در این باره معتقد است که سقف تولید واقعی اوپک بدون در نظر گرفتن رسمی یا غیر رسمی بودن سقف‌ها 31.5 میلیون بشکه در روز بوده و این نکته ای است که کشورهای نفتی باید آن را در نظر گیرند.

وی درباره نتیجه نشست شش ساعته اوپکی ها پشت درهای بسته می‌گوید که اعضا به این نتیجه رسیده اند که در جای خود بمانند و کمی بیشتر بازار را رصد کنند. او امیدوار است که اعضای اوپک در نهایت به اینکه باید چه کاری انجام شود دست یابند.

اگرچه کاچیکو که وزیر نفت نیجریه نیز هست، می گوید این نشست بی‌ نتیجه نبوده، اما نتیجه آن نیز شاید این باشد که اگرچه سقف‌های تولید همان‌ها خواهد بود، اما برای عدم پایبندی‌ها نیز تصمیمی گرفته نشده و اعضا تنها باید به امید افزایش تقاضا برای تولیدات ارزان قیمت خود بمانند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا