سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای؛

ترانزیت بیش از 7 میلیون و 893 هزار تن کالا از مرزهای کشور در 8 ماه

ترانزیت بیش از 7 میلیون و 893 هزار تن کالا از مرزهای کشور در 8 ماه

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: در هشت ماهه نخست امسال، بیش از هفت میلیون و 894 هزار تن کالا از 32 مرز فعال زمینی و آبی کشور ترانزیت شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، محمدجواد عطرچیان، افزود: در این مدت از مجموع کالاهای ترانزیت شده، سه میلیون و 567 هزار تن را مواد نفتی و چهار میلیون و 326هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل دادند.
عمده ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی همچون مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، لوازم خانگی و مواد غذایی بوده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی یادآورشد: در مدت یاد شده از بین مرزهای کشور، بندرعباس با 2میلیون و 208 هزار تن معادل 28 درصد فعال ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می رود و پس از آن مرزهای پرویز خان با 24.3 درصد، باشماق با 11.7 درصد و بازرگان با 10.9 درصد در رده های بعدی قرار دارند.
وی ادامه داد: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با 2 میلیون و 534 هزار تن معادل 32.1 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس با 10.9 درصد، لطف آباد با هفت درصد و سرخس با 6.7 درصد در رده های بعدی قرار دارند.
عطرچیان، بیشترین حجم تردد کامیون های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از 359 هزار دستگاه کامیون های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 227 هزار دستگاه معادل 63 درصد توسط کامیون ایرانی و بقیه توسط سایر ملیت ها از کشور حمل شده است.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک خود به عنوان چهار راه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای ظرفیت های مناسبی برای افزایش ترانزیت کالا و مسافر از شیوه های گوناگون حمل و نقل است.
هم اکنون 32 پایانه مرزی در نقاط مختلف کشور برای ورود و خروج کالا فعال است و سالانه بیش از 24 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی از این پایانه ها به کشورهای خارجی ترانزیت و یا وارد کشور می شود.
در سال گذشته بیش از 12 میلیون و 340 هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به سال 1392، افزایش 6.5 درصد داشت. مجموع کالاهای ترانزیت شده، شامل پنج میلیون و 585 هزار تن مواد نفتی و 6 میلیون و 755 هزار تن مواد غیرنفتی بود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا