کانینگام در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ماین نیوز به مسقط عمان خبر داد:

اعزام هیاتی از هلدینگ کنوز عمان به ایران

اعزام هیاتی از هلدینگ کنوز عمان به ایران

گروه معادن - مدیرعامل کنوز عمان هلدینگ (Kunooz Oman Holding) از اعزام نمایندگانی از بخش کسب‌وکار گچ این شرکت به ایران برای بررسی وضعیت اقتصادی و معدنی کشورمان طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: خواسته اصلی سرمایه‌گذاران خارجی از سیاست‌گذاران ایرانی ایجاد شفافیت در قوانین و مقررات است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ماین نیوز به مسقط عمان، دین کانینگام در حاشیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان با اشاره به اینکه هلدینگ عمانی کنوز فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را بررسی می‌کند، توضیح داد: به نظر من ایران بعد از رفع تحریم‌ها باید روی تقویت زیرساخت‌های خود متمرکز شود و با این کار خواهد توانست در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق‌تر عمل کند.

خبرنگار ماین نیوز با دین کانینگام، مدیرعامل کنوز عمان هلدینگ گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

ارزیابی شما از برگزاری نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان چیست؟

باعث افتخار من است که با شما صحبت می‌کنم. شاهد برگزاری نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان بودیم که این رویداد با حمایت بخش معدنکاری دولت عمان برگزار شد. تصور من بر این است که سال آینده این رویداد در ابعاد بزرگتری با تعداد بیشتری از غرفه‌داران و افراد شرکت‌کننده در کنفرانس مواجه خواهد شد. من هم دو ارائه در کنفرانس داشتم و فکر می‌کنم در مجموع کیفیت سخنرانی‌های ارائه شده در کنفرانس هم خوب بود و سرمایه‌گذاران بین‌المللی نیز در کنفرانس حضور داشتند.

به نظر می‌رسد حضور شرکت‌های بزرگ ایرانی و خارجی در نخستین کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان کمرنگ بود. نظر شما در این باره چیست؟

به نظر من سال آینده حضور شرکت‌های ایرانی و دیگر شرکت‌ها در کنفرانس و نمایشگاه معدنکاری و مواد معدنی عمان بیشتر خواهد شد. امیدواریم بازیگران اصلی صنعت معدنکاری دنیا به عمان بیایند و قطعا از ایران نیز شرکت‌های بیشتری در این رویداد حضور خواهند داشت. به نظر من عدم حضور این شرکت‌ها در دوره نخست کنفرانس و نمایشگاه طبیعی بود.

برنامه هلدینگ کنوز برای حضور در ایران و احیانا سرمایه‌گذاری در این کشور چیست؟

قرار است نمایندگانی از بخش کسب‌وکار گچ کنوز در قالب هیاتی ظرف دو هفته آینده به ایران سفر کنند و وضعیت اقتصادی و اوضاع معدنی این کشور را مورد بررسی قرار دهند و ببینند که چه اتفاقی در ایران رخ داده است. برای ما مهم است که در کشورهایی که سرمایه‌گذاری می‌کنیم، درباره چشم‌انداز آنها بدانیم.

درباره هلدینگ عمانی کنوز توضیح بفرمایید و اینکه این هلدینگ در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کند؟

کنوز در ژانویه 2014 به ثبت رسید و در حوزه‌های معدنکاری، استخراج، حمل و نقل و بخش مصالح ساختمانی فعالیت می‌کند. در حال حاضر تمامی واحدهای زیرمجموعه هلدینگ کنوز فعالیت خود را صادرات محور کرده‌اند و تقریبا 70 درصد از کل درآمد هلدینگ نیز از محل صادرات کسب می‌شود. به عنوان مثال بخش حمل‌ونقل هلدینگ کنوز با استفاده از امکاناتی که در صلاله وجود دارد، می‌تواند مواد معدنی و محصولات نهایی خود را به راحتی و با کمترین هزینه صادر کند. واحدهای زیرمجموعه هلدینگ کنوز شامل واحد معدنکاری سنگ گچ، واحد استخراج گابرو، واحد معدنکاری سنگ آهک، واحد معدنکاری سنگ مرمر، واحد تولید بتن آماده مخلوط، مصالح و شن و ماسه، واحد تولید آهک و واحد حمل و نقل و بکارگیری وسایل نقلیه و تجهیزات می‌شود. در واقع کل فعالیت‌های هلدینگ کنوز روی محورهای گچ، آهک، گابرو (نوعی ماده معدنی که در جاده‌سازی کاربرد دارد)، مرمر و لجستیک واقع است. کنوز سالانه حدود 2 میلیون تن سنگ گچ صادر می‌کند. ضمن اینکه سالانه ظرفیت صادرات 3 میلیون تن سنگ آهک را نیز از طریق بندر صلاله داریم.

به دنبال حضور در معدنکاری سایر مواد معدنی هم هستید؟

در حال بررسی این موضوع هستیم. باید بدانید که هلدینگ کنوز یک کسب‌وکار خانوادگی و سنتی در عمان است و به دنبال حضور در پروژه‌ها و معادن بزرگ است. مواد معدنی فلزی در عمان عمدتا دارای معادن کوچک مقیاس و از نظر اقتصادی کوچک هستند و شاید به همین دلیل بوده که کنوز تاکنون به این حوزه‌ها ورود پیدا نکرده است.

گچ خود را به کدام بازارها صادر می‌کنید؟

عمدتا هند و به بازارهای آفریقای جنوبی، اندونزی، مالزی، تایوان، استرالیا و ... نیز صادرات داریم.

عمان بنادر قوی هم دارد که فکر می‌کنم خیلی به کنوز برای تقویت صادرات کمک می‌کند؟

دقیقا همینطور است. بندر صلاله برای کنوز بسیار استراتژیک است و ما از طریق این بندر گچ را به هند ارسال می‌کنیم. این بندر باعث شده تا فعالیت‌های ما اقتصادی و رقابتی شود. حتی دسترسی خوبی هم به قاره آفریقا و بازارهایی مانند آفریقای جنوبی داریم.

برنامه شما برای سرمایه‌گذاری در ایران چیست؟ آیا برنامه‌ای در این زمینه دارید؟

ما به سرمایه‌گذاری در ایران تمایل داریم. اما باید بگویم که برای ما مهم ارزش اقتصادی پروژه‌ها و میزان بازگشت پول و سود است. درهای ایران بعد از رفع تحریم‌ها باز می‌شود و این خبر بسیار خوبی است اما برای ما کسب‌وکار در اولویت قرار دارد. ما نیاز به ایجاد شفافیت در قوانین و مقررات کشورهایی را داریم که می‌خواهیم در آنها سرمایه‌گذاری کنیم. باید از این موضوع مطمئن شویم که اجرای پروژه در کشورها برای ما سودآور است و می‌توانیم پول خود را بازگردانیم. ما در حال حاضر با برخی از شرکای بالقوه خود در ایران مذاکراتی داشته‌ایم. قرار است خود من به زودی به ایران سفر و شرایط این کشور را بررسی کنم. متاسفانه الان در شرایط بد اقتصاد جهانی هم قرار داریم اما با این وجود خوب است که ایران در حال بازگشت به دنیا است. به گذشت زمان بیشتری نیاز داریم تا ببینیم چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. اما بطور کلی توصیه من به سیاست‌گذاران ایرانی این است که قوانین و مقررات ایران را برای سرمایه‌گذاران خارجی شفاف‌سازی کنند و مسائلی از قبیل موانع محیط زیستی، مالیات‌ها و ... را حل کنند. به‌هرحال سرمایه‌گذاری در یک کشور دیگر یک نوع ریسک محسوب می‌شود و به همین دلیل دولت آن کشور باید از سرمایه‌گذاران خارجی حمایت کافی را به عمل آورد.

وضعیت زیرساخت‌های موردنیاز برای سرمایه‌گذاران خارجی را در ایران چطور ارزیابی می‌کنید؟

من یک توصیه دیگر هم دارم و آن این است که ایران تلاش کند در فضای بعد از تحریم به سرعت زیرساخت‌های خود را تقویت کند و با این کار در زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی موفق‌تر عمل خواهد کرد. هتل‌ها، ساختمان‌ها، سازمان‌ها و ... در ایران باید تقویت شوند. ایران بازار داخلی و رو به رشد خوبی دارد و می‌تواند با اتکاء به همین بازار صنایع خود را رشد دهد. به نظر من پیش از برنامه گسترده برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، بیشتر روی تقویت زیرساخت‌های خود متمرکز شوید.

پتانسیل‌های معدنی عمان را برای سرمایه‌گذاران ایرانی چطور ارزیابی می‌کنید؟

شرکت گل گهر در نمایشگاه حضور داشت و در عمان نیز دفتر دارد و ما با این شرکت مذاکراتی نیز داشته‌ایم. به نظر من شرکت‌های ایرانی می‌توانند با داشتن شریک عمانی حضور موثری در بخش معدن این کشور داشته باشند. به نظر من به گذشت زمان بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم نتیجه‌گیری درستی درباره حضور شرکت‌های ایرانی در بخش معدن عمان داشته باشیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا