نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

ارزآوری ۱۰ برابری زعفران، با صادرات هدفمند از بورس کالا

ارزآوری ۱۰ برابری زعفران، با صادرات هدفمند از بورس کالا

ارزآوری زعفران طی سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که بررسی ها نشان می دهد اگر بتوانیم با برنامه ریزی دقیق، بسته بندی و برندسازی، این محصول را از بورس کالا صادر کنیم می توانیم تا ۱۰برابر میزان ارزآوری زعفران را بالا ببریم.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، ابوالقاسم خسروی سهل آبادی، نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس با اشاره به اینکه زعفران محصولی منحصر به فرد و یک فرصت بزرگ اقتصادی برای کشور به شمار می رود گفت: براساس قوانین تجارت بین المللی، هرکشوری که ۵۲ درصد از محصولی را تولید و به بازار جهانی عرضه کند می‌تواند بورس بین المللی داشته باشد که از چندین سال پیش بورس کالا در کشور ما راه اندازی شده که این بورس دارای رینگ صادراتی بوده و به این ترتیب زمینه و مقدمات کافی برای صادرات هدفمند زعفران از طریق بورس موجود است.

خسروی سهل آبادی

وی با بیان اینکه حدود ۹۵ درصد تولید زعفران دنیا به ایران تعلق دارد افزود: در بورس علاوه بر شفاف سازی قیمت زعفران، نسبت به عرضه و تجارت و بسته بندی محصول تصمیم گیری جهانی می شود به طوری که می توان در بازار تولید و مصرف جهانی قرار گرفت.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه با صادرات زعفران از طریق بورس کالا می توان به مرجع قیمت زعفران دنیا تبدیل شد افزود: بر اساس اظهار نظر مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، عمده صادرات زعفران به صورت فله ای انجام می شود. به عبارت دیگر ما به دلیل صادرات پراکنده، هنوز نتوانسته ایم حتی یک بسته بندی مناسب با استانداردهای جهانی برای این محصول ارزشمند در نظر بگیریم که موارد از این دست، عرضه هر چه سریعتر زعفران در بورس کالا و حمایت دولت از این موضوع را ضروری می کند.

برندسازی و صادرات متمرکز از بورس کالا

خسروی سهل آبادی تصریح کرد: ارزآوری زعفران طی سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که بررسی ها نشان می دهد اگر بتوانیم با برنامه ریزی دقیق، بسته بندی و برندسازی، این محصول را از بورس کالا صادر کنیم می توانیم تا ۱۰برابر میزان ارزآوری زعفران را بالا ببریم.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس گفت: برای نفوذ بیشتر در بازار جهانی زعفران دو مولفه اصلی یعنی نیروی انسانی و تولید مناسب را در اختیار داریم و تنها به یک برنامه ریزی مناسب برای بسته بندی و صادرات از بورس نیاز داریم که می توان ظرف یکسال اوضاع بازار جهانی را به نفع خودمان تغییر دهیم.

به گفته وی، با برندسازی و صادرات متمرکز از بورس کالا به راحتی می توانیم ارتباط با ۱۰کشور برتر مصرف کننده زعفران را گسترش دهیم و اسپانیا را از بازار زعفران حذف کنیم.

خسروی سهل آبادی اظهار کرد: به طور حتم برای ایجاد بسته بندی براساس استانداردهای بین المللی و برند سازی زعفران، میزان اشتغالزایی بالا خواهد رفت به طوریکه هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در بازار زعفران خراسان مشغول به کار هستند.

حذف واسطه های غیر ضرورری از بازار

این نماینده مجلس به نقش مخرب واسطه ها در بازار زعفران اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مزایای آغاز معاملات زعفران در بورس کالا، حذف واسطه های غیر ضرورری از بازار است. ما همه ساله شاهد حضور دلالان در فصل برداشت زعفران و خرید ارزان قیمت آنها هستیم به طوریکه تولیدکنندگان به دلیل مشکلات مالی ناچار به فروش ارزان قیمت محصولی که یکسال برای آن زحمت کشیده، می شوند.

وی به عملکرد مسوولان انتقاد کرد و گفت: متأسفانه عملکرد ضعیف مسوولان مربوطه باعث شده تا آنها فقط تماشاچی باشند و برای افزایش گردش مالی زعفران ایران در بازارهای جهانی هیچ اقدام مناسبی انجام ندهند.

خسروی سهل آبادی در پایان گفت: به طورکلی عرضه محصولات کشاورزی از جمله زعفران در بورس کالا، علاوه بر شفافیت دادوستدهای داخلی، حذف واسطه های غیر ضروری و معامله کالاهای باکیفیت و شناسنامه دار، در زمینه صادرات نیز مانع فروش کالاهای بی کیفیت و نامرغوب به بازارهای جهانی می شود؛ برای مثال امروز شاهد صادرات زعفران با کیفیت پایین به کشورهای مختلف هستیم که این روند می تواند نام و برند ایران را خراب کند.

منبع: سنا

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا