خوانساری عنوان کرد:

بنگاه‌های اقتصادی با فشارهای مالیاتی مواجه هستند

بنگاه‌های اقتصادی با فشارهای مالیاتی مواجه هستند

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه با توجه به رکود در کشور، همه بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات جدی مواجه‌اند، گفت: هم اکنون بنگاه ها به نحوی با فشارهای مالیاتی و مشکلات تامین اجتماعی مواجه هستند.

مسعود خوانساری در بیست و یکمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی در تیریز گفت: اقتصادی پایدار است که مبنای صادراتی داشته باشد؛ همانطور که اقتصاد پویای چین با بازکردن درها به روی سرمایه گذاران خارجی و تاکید بر انجام سرمایه گذاری در اقتصاد، توانست بالاترین رشد اقتصادی دنیا را برای یک دهه تجربه کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: هم اکنون ایران در موقعیتی است که می تواند چین را به عنوان یک الگو قرار داده و اقتصاد خود را صادرات محور کند، این در شرایطی است که کشورهای خارجی بعد از برداشته شدن تحریم، به دلیل امنیت در بازار ایران، حتماً به این بازار ورود کرده و صادرات را محور قرار خواهند داد.

وی تصریح کرد: ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در بسیاری از بخش‌ها شرایط ویژه ای دارد که از جمله آن نفت و گاز، گردشگری، معادن و ظرفیت‌هایی همچون پتروشیمی ها است، بنابراین باید با یک برنامه ریزی دقیق، زمینه ساز تحول در این اقتصاد پرمزیت شود.

وی تصریح کرد: ایران در بخش صنایع هوایی و دریایی می توانست هاب منطقه باشد؛ به خصوص اینکه در بخش هوایی نیز فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به دلیل ارتفاع هزار متری از سطح دریا، می‌توانست یکی از بهترین فرودگاه های منطقه باشد در حالی که هم اکنون فرودگاه های استانبول و دبی به عنوان برترین های منطقه انتخاب شده اند.

خوانساری ادامه داد: با توجه به موقعیت خاص جمهوری اسلامی ایران، ایران میان ۸ کشور محصور در خشکی قرار گرفته که ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد، بنابراین باید از این مزیت در رابطه با صادرات غیر نفتی بهترین استفاده را داشت.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، اقتصاد ایران تاکنون به دلیل داشتن نفت و اقتصاد نفتی، فرصت‌های بسیاری را از دست داده است در حالی که اقتصاد دولتی باید کوچک شود و کار به دست بخش خصوصی سپرده شود.

وی اظهارداشت: با توجه به رکود در کشور، همه بنگاه های اقتصادی با مشکلات جدی مواجه‌اند در حالی که بنگاه ها به نحوی با فشارهای مالیاتی و مشکلات تامین اجتماعی مواجه هستند که این موضوع نه تنها صادرات را تشدید نمی‌کند بلکه بنگاه ها را نیز در حفظ وضعیت موجود دچار مشکل کرده است.

خوانساری گفت: فشاری که سازمان تامین اجتماعی و مالیات این روزها بر صنعت وارد می کند، بسیاری از تولیدکنندگان کشور را زمین گیر کرده است، چرا که دستگاه هایی همچون سازمان تامین اجتماعی طلب‌های ده ساله خود را امسال می خواهند وصول کنند.

خوانساری ادامه داد: دولت باید برای ارز راهکارهای جدی در نظر گیرد، چرا که نمی توان ارز ارزان در داخل توزیع کرد و انتظار داشت صادرات شکل گیرد، ضمن اینکه با دغدغه تورم که فعالان اقتصادی دارند، نمی توان منتظر رونق صادرات را شاهد بود.

به گفته خوانساری، بیش از ۲ هزار مجوز زائد از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی شناسایی شده اند که باید در جهت رفع آن تلاش کنیم. وی گفت: بخش خصوصی هم البته باید عادت کند که رقابت کرده و دارای برند شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا