وزیر صنعت: صادرات با مزایده رونق نمی‌گیرد/ مقابل خریداران خارجی باید تا کمر خم شویم

وزیر صنعت: صادرات با مزایده رونق نمی‌گیرد/ مقابل خریداران خارجی باید تا کمر خم شویم

وزیر صنعت با بیان اینکه برخی صادرکنندگان هنوز الفبای صادرات را هم نمی‌دانند، گفت: صادرات با برگزاری مزایده رونق نمی‌گیرد، همان‌طور که برخی می‌خواستند برای مذاکره با ۱+۵ مزایده برگزار کنند.

به گزارش نامه نیوز، محمدرضا نعمت‌زاده در بیست‌ویکمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز با تاکید بر ضرورت آموزش نیروهای انسانی و دانشگاهی برای توسعه صادرات و اقتصاد کشور، گفت: متاسفانه هم‌اکنون اساتیدی که مسلط به دانش صادراتی باشند، نداریم و حتی بارها خودروسازان را احضار کرده و از آنها خواسته‌ایم که صادرات را توسعه دهند اما متاسفانه این امر عملیاتی نشده است.

وزیر صنعت افزود: یکی از زمینه‌هایی که اتاق بازرگانی می‌تواند در حوزه توسعه صادرات کار کند، تربیت کارشناسان صادرکننده است و اگر هم لازم باشد، اساتید خارجی از سایر کشورهای دنیا برای این امر به ایران بیاورد.

وی تصریح کرد: برخی می‌گویند باید برای صادرات مزایده گذاشت در حالی که صادرات با چانه‌زنی و مذاکرات رودررو رونق می‌گیرد و حتی برخی نیز می‌گفتند که برای مذاکره با ۱+۵ نیز باید مزایده برگزار کنیم در حالی که باید حرف بزنیم و از طریق تعامل و مذاکره کار را پیش بریم.

به گفته نعمت‌زاده، ایران به دلیل داشتن سیاست‌های وارداتی و تبدیل شدن به یک کشور واردکننده در سال‌های گذشته همواره با شرایطی در تجارت مواجه بوده که مطابق با آن، فروشنده کالا مدام جلوی پای خریداران ایرانی خم می‌شده‌اند در حالی که اکنون که می‌خواهیم یک کشور صادرکننده باشیم. باید به صراحت بگوییم که ما نوکر خریدار هستیم و باید برای پیشبرد اهداف صادراتی کشور مقابل خریداران خارجی تا کمر خم شویم.

وزیر صنعت گفت: برای رونق صادرات باید زحمت کشید و این گونه نیست که صادرات را بتوان بدون زحمت صورت داد، این در شرایطی است که هنوز برخی از تولیدکنندگان ایرانی الفبای صادرات را هم نمی‌دانند در حالی که باید از آموزش‌های مختلف و متنوع برای ورود به بازارهای جهانی بی‌بهره نماند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون یک واحد نساجی را در بخش خصوصی سراغ دارم که با پرداخت دستمزد ۱۵ هزار دلاری به یک کارشناس نساجی ترک، او را در کارخانه خود مشغول به کار کرده و صادرات مطلوبی هم دارند در حالی که همین کارشناس در ترکیه ۴ هزار دلار دستمزد می‌گرفته اما به هر حال حضورش با این همه هزینه منجر به این شده است که صادرات این کارخانه بسیار افزایش یابد.

نعمت‌زاده گفت: با شعار نمی‌توان صادرات را انجام داد و باید به جای حرف زدن، عمل کرد و حتی در برخی موارد برای هر مشتری یک طراحی خاص صورت داده و کالا را به فروش برسانیم، در حالی که در گذشته تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش برای هر مشتری یک طراحی را صورت می‌دادند و به این طریق کالای خود را می‌فروختند. پس حرف زدن تا عمل کردن در بازارهای صادراتی بسیار متفاوت است. در حالی که هنوز بسیاری از همکاران بنده در وزارت صنعت معدن و تجارت این باور را ندارند که صادرات راه نجات‌بخش تولید است.

وی اظهار داشت: درست است که بازار ایران یک بازار بزرگ به شمار می‌آید اما در الگوی جهانی یک بازار کوچک است که به طور قطع باید زمینه‌ساز صادرات بسیاری از کالاها به بازارهای بزرگ جهانی شد، این در حالی است که تنها راه پیوستن به اقتصاد و بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاری مشترک با خارجی‌ها است و البته ما نیاز به پول خارجی‌ها نداریم و به هر طریقی که شده می‌توان با وام گرفتن از بانک‌های جهانی، منابع موردنیاز را تامین کرد، در حالی که ما نیاز به تکنولوژی، بازاریابی و انتقال فناوری‌های سرمایه‌گذاران خارجی داریم.

این عضو کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا برای ورود به اقتصاد ایران با هم مسابقه گذاشته‌اند و از اینکه هیات تجاری آنها بعد از هیات تجاری کشور رقیب‌شان وارد ایران می‌شوند نگران و ناخشنودند، چرا که آنها دریافته‌اند که با ایران می‌توان کار مشترک صورت داد.

وی تصریح کرد: خط‌ مشی دولت در سرمایه‌گذاری مشترک با خارجی‌ها، صادرات، ارتقای کیفی محصولات و بازارگشایی است و بر این اساس به بخش خصوصی نیز توصیه می‌شود در چارچوب این خط‌مشی به صورت محکم و منطقی وارد عمل شده و شریک تجاری برگزینند.

نعمت زاده گفت: بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در ۱۵۰ کشور دنیا مشارکت دارند و اشکالی هم ندارد که ما صدوپنجاه‌ویکمین کشور هدف سرمایه‌گذاری آنها در دنیا باشیم.

وزیر صنعت در ادامه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: استفاده از توانمندی داخلی، توسعه صادرات و برون‌گرایی سه محور اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستند که مقام معظم رهبری به صراحت بر روی آنها تاکید داشته‌اند.

نعمت‌زاده گفت: هم‌اکنون صادرات ایران از مجموع کل صادرات دنیا ۳۴ صدم درصد است در حالی که باید صادرات ما به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد، این در حالی است که سال گذشته صادرات ما ۵۰ میلیارد دلار بوده و امسال در ۸ ماهه به ۲۹.۷ میلیارد دلار رسیده است که به خاطر افت قیمت‌ها در بازار جهانی و محدودیت در صدور برخی مواد خام، ۱۰ درصد افت صادرات را تجربه کرده‌ایم اما در طی ۱۰ سال آتی باید صادرات خود را تا سه برابر افزایش دهیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا